EFICIENȚĂ//

Cum să te autopromovezi adecvat la locul de muncă: 12 strategii

E un fapt neplăcut, dar adevărat: femeilor le este mult mai greu să vorbească despre propriile reușite.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce vorba din popor “lauda de sine nu miroase’a bine” n-ar trebui să se aplice la job.
– Cum să-ți oferi recunoaștere pentru munca ta, chiar dacă nu o face nimeni.


Noi, femeile, știm că merităm să ne fie apreciată munca. Știm și că societatea nu ne recunoaște întotdeauna competențele și puterea. Autopromovarea în planul carierei, în astfel de condiții, este o linie foarte fină între două extreme și poate fi un lucru foarte frustrant, pentru că, cândva, am învățat că “lauda de sine nu miroase-a bine”. 

Nu e oare laudă de sine să-ți expui realizările? Dar oare atunci când ești prea modest, îți anulezi munca și eforturile?

E important să înțelegi că problema nu este la tine, problema este a societății în care trăim. ”Trăim într-o lume care se raportează diferit la reușitele femeilor față de cele ale bărbaților”, scrie Emily Aries, autoarea volumului:  Bossed Up: A Grown Woman’s Guide to Getting Your Sh*t Together. Cu toate acestea, există o serie de strategii care ne permit să vorbim despre activitatea noastră profesională într-un mod credibil, atunci când credibilitatea este esențială. 

Iată 12 idei despre cum ai putea vorbi despre succesele tale profesionale fără să pară că te lauzi sau să fii prea modest: 

1. Vorbește despre reușitele tale raportându-te la impactul pe care îl au asupra întregii afaceri

Fără îndoială, reușitele ne sunt benefice nouă, însă ele pot fi valoroase și pentru ceilalți. ”E mult mai acceptabil din punct de vedere social să te lauzi cu reușitele tale atunci când pui accentul pe impactul lor”, spune Aries. De exemplu, în loc să spui: ”Am reușit să filmez un episod de podcast”, încearcă formularea: ”Cincizeci de mii de oameni mi-au descărcat podcast-ul”. E la fel de impresionant și cei cincizeci de mii de oameni sunt cei care-ți validează reușita.

2. Nu uita că felul în care-ți promovezi tu succesele profesionale inspiră și alte femei

Oferă-ți permisiunea de a te lăuda în fața femeilor și a fetelor care ar putea fi încurajate de munca ta. Până la urmă, dacă ele nu sunt informate în legătură cu triumfurile tale, nu vor putea simți că ceea ce ai făcut tu pot face și ele! ”Majoritatea femeilor declară că le este de folos să afle despre reușitele altor femei”, spune Amanda Hirsch, coach comunicațional pentru femei, fondatoarea și președinta Mighty Forces. Efectul de domino al autopromovării reușitelor profesionale poate fi de-a dreptul incredibil. 

3. Oferă-ți mai multă recunoaștere

De obicei, femeile sunt foarte corecte atunci când au de distribuit laudele pentru meritele unui proiect de grup, susține Aries. Însă, din nefericire, din dorința de a fi modeste, ne minimalizăm în mod neintenționat contribuția la reușita proiectului. ”Chiar ar trebui să comitem mai adesea ‘păcatul’ de a ne oferi mai multă recunoaștere!”, afirmă Aries. ”Să stai sub lumina reflectoarelor nu înseamnă că te lauzi – ci că ți se recunoaște munca!”, completează autoarea.

4. Spune-ți povestea

Să vorbești despre reușitele tale nu înseamnă să recapitulezi paragrafele din CV-ul tău. Hirsch își sfătuiești clienții ca, în loc să procedeze astfel, să-și spună povestea și să vorbească despre parcursul lor profesional. Această strategie de autopromovare în plan profesional are un aer mult mai firesc, pentru că are o tușă personală. ”Poate suna ca o laudă de sine să-ți enumeri toate realizările profesionale. Însă, atunci când istorisești o poveste despre tine, ei bine, aceea este o conversație plăcută!”, explică ea.

5. Prezintă-te ca pe o persoană, nu ca pe un ”brand personal”

Se pare că toată lumea are o ”marcă personală” în vremurile noastre, iar acest lucru poate transforma autopromovarea profesională într-un gest de prost gust. Hirsch ne sfătuiește să nu ne mai batem capul cu acest lucru. ”Eu evit în mod intenționat să folosesc sintagma brand personal, pentru că, în opinia mea, mărcile sunt destinate companiilor și produselor, nu oamenilor”, spune ea. În loc să-ți definești ”brand-ul personal”, concentreză-te mai degrabă asupra modului în care compui povestea pe care o vei spune despre tine și despre parcursul tău profesional. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


6. Invocă validare din partea unui terț

Poate că simți că trebuie să fii modest. Dar oare la fel simte și fostul tău anagajator? Autopromovarea în carieră nu trebuie să fie doar ceva ce faci tu: lasă-i pe alții să se laude în folosul tău, menționându-ți meritele, și punctează această validare. ”În loc să spui: ‘Sunt un angajat pe care chiar te poți baza’, formulează astfel: ‘Fostul meu șef spunea că sunt cel mai de încredere angajat pe care l-a avut vreodată”, ne sfătuiește Aries. Astfel, introduci un terț care te laudă și, mai ales, femeile beneficiază cu precădere de pe urma unei astfel de ipostaze. Genial, nu?!

7. Caută indicii despre cum procedează ceilalți

Ar putea suna nepotrivit să te apuci să vorbești despre premiul pe care l-ai obținut de curând sau despre compania pe care tocmai ai vândut-o. Însă, dacă și ceilalți vorbesc despre acest gen de lucruri, prinde și tu valul. Dar observă cu atenție care este registrul în care se desfășoară discuțiile din încăpere înainte de a începe să vorbești despre reușitele tale profesionale, pentru că întotdeauna contează contextul, explică Hirsch. Însă, în cele mai multe contexte sociale, e posibil să găsești o introducere care să sune firesc. 

8. Privește autopromovarea profesională ca pe un mod de a-ți prezenta disponibilitatea pentru noi oportunități 

”Când nu vorbești despre abilitățile și punctele tale forte, de fapt alegi să ascunzi acele informații și riști să ratezi oportunități”, zice Hirsch. Avem tendința de a percepe oportunitățile ca fiind ceva din exterior, ce vine dinspre ceilalți, în loc să ne raportăm la ele ca la contexte pe care le putem atrage, manifestându-ne dorința față de ele. Altfel, de unde ar trebui să știe lumea că tu îți dorești să-ți deschizi propriul restaurant sau că ai scris o carte și ai nevoie de cineva care să te ajute cu promovarea acesteia, dacă nu vorbești despre asta?

9. Descrie-te în termeni aspiraționali

Atunci când ne propunem un obiectiv, putem avea senzația că n-am ajuns încă în punctul în care să avem dreptul să revendicăm acel lucru. Cu toate astea, nu e vorba decât despre cadrul de referință: Aries ne oferă un exemplu din perioada în care lucra ca strateg digital și își pornise propriul business în paralel. În loc să vorbească despre faptul că încerca să-și pună pe picioare propria companie în termeni de genul ”mă zbat să, mă lupt să…”, se prezenta drept strateg digital și antreprenor. Pentru că, ghici ce? Antreprenoriatul este o zbatere sau o luptă. ”E absolut în regulă să te prezinți într-un mod aspirațional, atâta vreme cât ești sincer”, adaugă ea. 

10. Asigură-ți o prezență puternică online, pentru ca aceasta să poată face o parte din munca de promovare în locul tău 

E grozav să-l poți lăsa pe Google să te promoveze în locul tău și, în acest sens, te ajută să ai o prezență puternică online. ”Eu recomand fiecărei femei să fie bine reprezentată online”, spune Hirsch. Asta poate însemna să ai un profil de LinkedIn bine pus la punct, un profil public pe Twitter sau un website personal. Nu e cazul să fii modest la acest capitol! Astfel, cine te va căuta pe internet, va putea afla despre meritele tale. 

11. Șterge-ți orice formulări autodepreciatoare din vocabular

Femeile au, uneori, obiceiul de a-și minimaliza reușitele, ne amintește Hirsch. Gândește bine termenii în care te referi la tine însăți, pentru a te asigura că nu-ți sabotezi capacitățile și reușitele. ”E necesar să folosim cât mai puțin expresii cu efect de amortizare atunci când vorbim despre munca noastră: formulările precum ”am ajutat la”, ”am sprijinit”, ”am contribuit” minimizează impactul muncii noastre, susține Aries. Aceste verbe sunt potrivite doar atunci când lucrezi pe o poziție de suport. Altfel, expertul ne sfătuiește să apelăm la formulări precum: ”am condus”, ”am organizat acest proiect”, ”am scris”, ”am gestionat”. Întreabă-te: am fost cel care a condus sau cel care a asistat? Și, apoi, referă-te la tine în termenii corespunzători!

12. Acceptă că vor fi și persoane care se vor simți amenințate de succesul tău, dar asta nu e problema ta

Atunci când am întrebat-o despre lipsa de modestie, pe Aries a dus-o gândul imediat la Megan Rapinoe, unul dintre căpitanii care au condus echipa Statelor Unite spre victoria obținută la Cupa Mondială FIFA a Femeilor, din 2019, despre care unii cred că ar fi trebuit să fie ceva mai modestă în legătură cu această reușită. ”Despre Rapinoe s-a spus că ar fi fost ‘plină de ea’ pentru că a reacționat în exact aceeași manieră în care ar fi reacționat și un sportiv bărbat într-un context similar, dar pe care nimeni nu l-ar judeca atât de aspru pentru această atitudine”, subliniază Aries. ”Nu poți să fii plăcut de toată lumea, mai ales atunci când ești foarte bun în ceea ce faci.” E important să accepți că vor fi și persoane care se vor simți amenințate de succesul tău, mai ales pentru că ești o femeie care face performanță în domeniul său. Iar asta spune mai multe despre ei decât despre tine. Așadar, procedează întocmai ca Rapinoe și nu accepta ca nesiguranțele altora să fie problema ta. 

Autopromovarea în carieră poate fi mai complicată la început, însă este o abilitate pe care merită să ți-o dezvolți. Având grijă la limbajul pe care-l folosim atunci când vorbim despre noi înșine, apelând la validări din partea terților și raportându-ne la propriile reușite în funcție de impactul lor, putem fi siguri că vom obține recunoașterea bine-meritată pentru eforturile pe care le-am depus. 

Citește și:

Cum să-ți construiești un brand personal

10 moduri inteligente de a-și descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

A cere ajutor – o dovadă de slăbiciune sau o formă de curaj?

Foto: Sabina Ghiormescu
OAMENI THRIVE//

Gáspár György: ”Cred în iubire și în vindecare”

EFICIENȚĂ//

5 lucruri pe care să le faci când ești în pană de idei

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.