WELLBEING//

Cum să practici mindfulness în situații dificile

Conflictele te pot încărca și te pot provoca emoțional, însă aceste trucuri de mindfulness te vor ajuta.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt cele 6 principii de mindfulness care-ți vor fi de ajutor în gestionarea conflictelor.
– Cum îți poți păstra calmul în supermarket, atunci când coada la casă înaintează cu viteza melcului.


Mindfulness este acel mod de viață prin care poți trăi în prezent și este bazat pe învățăturile vechi budiste, acelea pe care Jon Kabat-Zinn le-a introdus în cultura vestică în jurul anilor 1990. 

În ziua de astăzi, milioane de oameni folosesc mindfulness-ul ca o modalitate prin care-și reduc din stresul zilnic, își îmbunătățesc sănătatea și își amplifică starea de fericire. Meditația este una dintre metodele prin care poți practica mindfulness (acele momente în care stai așezat, tăcut, și-ți eliberezi mintea de gânduri, pot sta la baza unei existențe în care trăiești în prezent și-ți deschizi inima și mintea către lucrurile care te înconjoară, în loc să te frămânți, să-ți faci griji pentru ce s-a întâmplat și să te temi pentru ceea ce s-ar putea întâmpla). 

Poți, de asemenea, să folosești mindfulness-ul pentru a îmbunătăți felul în care gestionezi un conflict. O stare de spirit conștientă și prezentă te va ajuta pe tine (și, indirect, și pe cei din jurul tău); te va face să te concentrezi mai bine ca să găsești o cale de urmat pozitivă, una în care privești înainte, fără să te mai împiedici de toate „zgomotele” din mintea ta, acelea care te fac să o iei într-o direcție care nu te ajută. În cartea sa, Full Catastrophe Living, Kabat-Zinn subliniază principiile cheie ale mindfulness-ului. 

În termeni de gestionare a conflictului, aceste șase principii de mai jos sunt, în mod particular, relevante.   

Fără prejudecăți. 

Tu, asemeni oricărei alte persoane din această lume, ai idei și opinii despre orice. Mintea ta produce un flux neîntrerupt de judecăți asupra lucrurilor, în mod conștient sau la nivel subconștient, împărțindu-le în alb și negru: practic, în fiecare moment, alegi să le categorisești în „îmi place/nu îmi place”, „da/nu”, „bun/rău” etc. Să aplici mindfulness-ul în viața ta înseamnă să fii conștient de acest proces și, în loc să emiți judecăți pripite asupra lucrurilor, le permiți să ți se dezvăluie în întregime ca să le poți analiza așa cum trebuie. În timpul unor conflicte, acest principiu te ajută să fii mai receptiv și mai deschis în ceea ce privește modul în care persoana din fața ta privește lucrurile, dar și soluțiile pe care le propune: unele pe care poate tu încă nu le-ai luat în calcul. 

Acceptare, eliberare și lipsa strădaniei 

Cele trei elemente se concentrează pe acceptarea situației așa cum este ea în mod normal, fără presiunea de a fi altfel, fără să forțezi lucrurile, fără să te agăți de ele, fără să le împingi dincolo de niște limite. Iar asta nu înseamnă că nu îți poți dori o schimbare. Însă mai întâi accepți lucrurile așa cum sunt, fără să-ți dorești să le schimbi în secunda următoare; astfel, îți vei clarifica mai întâi gândurile, vei vedea imaginea în ansamblu și vei permite ideilor noi să apară. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Mintea începătorului. 

Tehnica mindfulness te încurajează să abordezi situațiile și oamenii implicați în acestea dintr-o perspectivă nouă. În mod normal, mintea ta raportează situația prezentă la o mulțime de dorințe, opinii și întâmplări din trecut, unele dintre ele poate vechi de decenii. 

Iar toată această istorie latentă te face să vezi mai greu ce se întâmplă cu adevărat acum și te împiedică să recunoști oportunitățile care apar. Să privești lucrurile cu mintea începătorului poate fi de folos și celeilalte părți implicate în conflict: oamenii se simt văzuți și apreciați cu adevărat dacă tu te raportezi la modul în care ei sunt și acționează în momentul prezent, în loc să-i vezi prin prisma întâmplărilor și experiențelor trecute. 

Această schimbare de perspectivă aduce un suflu pozitiv în relație și îi face pe oameni să se conecteze mai ușor, chiar și în cazul unor dispute și dezacorduri. Prin urmare, este mai ușor să ajungi la o rezolvare pozitivă a conflictului. 

Încrederea. 

Atunci când aduci încredere în interacțiunile tale, beneficiezi, de fapt, de un instrument foarte puternic. Totul începe prin a avea încredere în tine: știi că perspectiva din care privești lucrurile și experiența sunt bune pentru tine și că astfel poți face față oricărei situații. 

Cu cât ai mai multă încredere în tine, cu atât mai multă încredere poți avea și în alte persoane, în relațiile tale, în gestionarea situațiilor dificile. Pe scurt, știi că ai toate atuurile de care ai nevoie pentru a ajunge la un rezultat pozitiv într-un conflict. 

Răbdarea. 

În general, oamenii sunt extrem de nerăbdători să obțină acel lucru pe care îl consideră the next big thing. Însă această atitudine te poate face să nu mai trăiești în prezent. Dacă te grăbești tot timpul, nu vei remarca oportunitățile pe care le întâlnești în cale. 

Recunoștința și generozitatea. 

Aceste moduri de gândire aduc odată cu ele o inimă deschisă, apreciere, conexiune, chiar dacă este vorba despre situații dificile. Atunci când nu iei totul ca și când ți s-ar cuveni, și le dai oamenilor oportunitatea să reușească, ai parte de conexiuni mult mai profunde între tine și cei din jur. Recunoștința și generozitatea produc, în mod natural, o atmosferă pozitivă, una din care poate avea beneficii orice conversație dificilă. 

Mindfulness-ul recunoaște că aceste moduri de gândire nu pot fi obținute peste noapte, însă nu e nimic rău în asta (aici intervin lipsa de judecată și răbdarea!) 

Să-ți observi și să-ți recunoști comportamentul este primul pas către schimbare. De aici trebuie să pleci dacă vrei să practici mindfulness-ul. Și încearcă să-l exersezi în fiecare zi din viața ta. 

Spre exemplu, data viitoare când observi că judeci pe cineva doar uitându-te la căruțul de cumpărături de la supermarket, oprește-te, ia aminte la acel sentiment, apoi fă-l să dispară. Dacă observi că ești nervos din cauza cozii care înaintează încet către casă, respiră de câteva ori adânc și încearcă să observi lucrurile interesante care se întâmplă în jurul tău, în loc să lași stresul să te copleșească. Atunci când ajungi la capătul cozii, încearcă să arăți recunoștință lucrătorului de la casa de marcat pentru munca pe care o face. Obiceiurile simple și mici ca acestea te vor ajuta să faci din mindfulness o rutină, și asta te va ajuta să abordezi mai ușor conversațiile dificile. 

Fragment din The Mindful Guide to Conflict Resolution by Rosalie Puiman. Copyright © 2019 by Simon & Schuster, Inc. Folosit cu permisiunea editurii, Adams Media, Simon & Schuster. All rights reserved.

Citește și:

Lucrurile simple care mi-au salvat sănătatea mintală

7 tehnici simple de meditație pentru echilibrul interior

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Tot ce trebuie să știi despre mindfulness

WELLBEING//

Mindfulness: cum să aduci atenție și intenție în viața de zi cu zi

Foto: Sabina Ghiormescu
OAMENI THRIVE//

Gáspár György: ”Cred în iubire și în vindecare”

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.