EFICIENȚĂ//

Cum să incluzi mai multă distracție și bucurie în viața de zi cu zi

Un psiholog cu experiență te învață cum să descoperi mici motive de fericire în rutina ta zilnică.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce distracția nu este un lucru egoist.
– Cum să-ți recâștigi autonomia și simțul inițiativei și astfel să-ți transformi viața.


Pe măsură ce am înaintat în vârstă, majoritatea dintre noi, adulții, n-am uitat neapărat ce înseamnă distracția – pur și simplu am devenit adulți și nu i-am mai acordat importanța cuvenită. Totul a început în adolescență, atunci când eram certați din cauză că nu ne comportam ”adecvat vârstei noastre”! Un avertisment primit atunci când eram prinși amuzându-ne. Și, astfel, am fost învățați încet, dar sigur, că o mină gravă reprezintă blazonul maturității.   

Pe măsură ce trec anii și avem din ce în ce mai multe obligații, ajungem să credem că nu mai există deloc timp pentru distracție. O cercetare recentă sugerează însă că ar trebui să punem la îndoială aceste presupuneri din mai multe motive. În special, ideea că o viață foarte agitată ar putea chiar să ne omoare. Un studiu recent realizat de Organizația Mondială a Sănătății sugerează că înlocuirea timpului liber cu ore lungi de muncă ne-ar putea fi efectiv fatală. În acest articolul îți prezentăm cinci pași care răstoarnă acest clișeu, dând vieții tale acel suflu de distracție și bucurie. 

Recâștigă-ți autonomia și inițiativa! 

Primul pas constă în reformularea concepției greșite conform căreia distracția reprezintă un lucru rău. Recâștigă-ți timpul liber prin recăpătarea independenței și a inițiativei de a-ți alege propriile momente libere de-a lungul unei zile. 

Autonomia reprezintă capacitatea de a-ți face propriul program. Permite-ți independența de a decide asupra căror ore de-a lungul unei zile îți poți exercita controlul absolut. În loc să-ți organizezi mereu lista cu priorități, acordă-ți timp liber – indiferent dacă este vorba despre timp în afara programului de lucru, obligațiilor parentale sau oricărei alte activități stresante. Este important să acorzi puțin timp oricărui tip de activitate pe care o consideri relaxantă sau incitantă (și asta rămâne la latitudinea ta!). 

Inițiativa este starea de a-ți exercita propria putere. La ce bun să ai independență dacă nu-ți folosești și inițiativa pentru a acționa? Atunci când ai posibilitatea de a găsi momente de independență în propriul program, faptul că ești flexibil în a lua diverse inițiative te ajută să-ți continui drumul.  

Concentrează-te asupra distracției!

Acum, odată ce ai depășit falsa credință că distracția este un lucru egoist, îndreaptă-ți atenția către distracție și lucruri pozitive. 

Conform cercetărilor, integrarea activităților plăcute în timpul liber are o mulțime de efecte pozitive: un studiu care a inclus 1399 de participanți, atât bărbați, cât și femei, a măsurat efectele hobby-urilor acestora și ale altor activități plăcute asupra stării lor generale și a bunăstării lor, prin intermediul unui instrument numit ”Testul Pittsburgh al activităților distractive”. 

Studiul a demonstrat faptul că implicarea în activități distractive vine laolaltă cu un spectru larg de beneficii psiho-sociale și fizice, precum o stare fizică mai bună, un somn mai odihnitor, diminuarea nivelului de stres, un grad mai mare de fericire și relații sociale mai puternice. 

Transformă distracția într-o activitate constantă în viața ta! 

Asigură-te că distracția își are locul ei în agenda ta zilnică, așa cum te ocupi și de alte obligații. Atunci când avem o activitate clar stabilită în calendar, tindem să o considerăm de neschimbat. 

Programarea altor activități fără legătură cu munca și serviciul – în același fel în care ne programăm alte priorități – ne ajută să ajungem la un echilibru între muncă și viață personală. În plus, conform mai multor studii, atunci când simțim că avem un echilibru în toate, realizăm, de fapt, mai multe. Odată ce vei începe să incluzi distracția în program și să-i și simți gustul, obiceiul de a te distra va începe să pară natural, iar tu te vei întreba (pe bună dreptate!) de ce oare n-ai făcut lucrul ăsta mai devreme.  


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Invită distracția la tine acasă!

Fă o scurtă listă cu oamenii despre care știi că e mereu distractiv să te afli în preajma lor și vorbește cu ei. Distracția este contagioasă, așa că petrece timp cu cei care te inspiră să fii vesel și care te molipsesc cu veselia lor. Fenomenul este pe bună dreptate numit contagiune socială. Găsește-ți un grup care pare amuzant și vezi dacă funcționează pentru tine. 

Învață ceva amuzant!

Atunci când te dedici învățării sau când te familiarizezi cu un nou hobby, devii deschis unor noi oportunități de a te implica în ceva amuzant. Pentru cei cărora le plac activitățile foarte palpitante, acest lucru ar putea însemna înscrierea la un curs de alpinism sau într-un club de alergare. Pentru cei cărora li se par distractive activitățile mai liniștite, înscrierea într-un club de lectură sau un curs online de tricotat ar fi exact ce le-ar trebui. Orice ai alege, vei fi răsplătit cu o perspectivă nouă și cu oportunități permanente de distracție.  

Citește și:

Viața are simțul umorului!

Când simți că nu mai poți, pierde controlul!

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Ana Moga, DJ Kiss FM: ”Aleg să mă pun mereu în locul celor din jur”

SELF-IMPROVEMENT//

6 idei simple și inteligente pentru a face economii

WELLBEING//

Viața are simțul umorului!

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.