WELLBEING//

Cum să faci să adormi din nou atunci când te-ai trezit prea devreme

Experții susțin că ți-ar putea fi de folos să cobori din pat.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum poți să depășești sentimentul de anxietate care te cuprinde înainte de o zi importantă.
– De ce nu e indicat să te uiți la ceasul mobilului dacă te trezești în miez de noapte.


În activitatea mea, mi se cere adeseori sfatul pe orice temă legată de somn, de la sforăit, până la rutine de mers la culcare. Principiul după care mă ghidez eu este acela că un somn de calitate este elementul central al unui stil de viață sănătos – cred că este unica cea mai eficientă cale de a-ți reface mintea, trupul și sufletul. 

Dacă ți se întâmplă să te trezești mult prea devreme, la ora patru sau cinci dimineața, mai ales înainte de o zi importantă, iar apoi nu reușești să mai adormi și te simți cuprins de anxietate că nu ai cum să te odihnești suficient, ești prins într-un cerc vicios. Și este o problemă des întâlnită.

E foarte neplăcut să stai în pat fără să te poți odihni și să-ți întorci pe toate părțile gândurile despre ce ai de făcut. În ceea ce mă privește, atunci când mă trezesc prea devreme, respir adânc și lent și profit de clipele acelea dinaintea răsăritului pentru a mă relaxa și a mă gândi la lucrurile din viața mea pentru care sunt recunoscătoare. Și sunt convinsă că bănuiai că trăirile anxioase sunt depășite cu bine atunci când te concentrezi asupra lucrurilor care îți oferă pace interioară.

Încearcă să închizi ochii și să-ți muți atenția către gânduri care-ți aduc bucuria și liniștea, fie că sunt legate de familie, prieteni, animale de companie, natură sau un loc de vacanță pe care-l îndrăgești. 

Cu toate că nu există o soluție potrivită pentru toată lumea, s-au făcut foarte multe studii pe această temă. E important să experimentăm și să descoperim ce metode funcționează pentru noi. Experții susțin că, dacă ești pe deplin treaz de mai mult de 30 de minute, ți-ar putea fi de folos să cobori din pat și să mergi în altă cameră pentru o scurtă perioadă de timp. ”Pare exact pe dos față de ceea ce am fi tentați să credem că e de făcut”, spune Katherine Duggan, Doctor în Științe, asistent universitar la catedra de Psihologia Sănătății și Socială, din cadrul North Dakota State University, care s-a specializat în probleme legate de sănătate și somn. ”Atunci când suntem obosiți, ar trebui să stăm în pat și să încercăm să adormim, nu-i așa? 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Însă, cercetările au concluzionat că stând în pat fără să poți adormi, – mai ales dacă ești anxios – poți construi, fără voia ta, un ciclu negativ, asociind patul cu anxietatea, mai degrabă decât cu relaxarea. Dacă deja ești treaz de mult timp, e cazul să te dai jos din pat și să-ți începi ziua.”

E foarte important, chiar dacă ești agitat la primele ore ale zilei, să reziști tentației de a te uita la telefon. ”Toată lumea se trezește de câteva ori pe parcursul nopții. Și nu e ceva problematic, face parte din fiziologia umană”, spune doctorul Nathaniel Watson, profesor de neurologie și director al Washington”s Medicine Sleep Center. ”Singura problemă e când nu mai poți adormi. De obicei, acest lucru se întâmplă pentru că te uiți la ceasul de pe ecranul telefonului mobil și îți amintești de lucrurile pe care le ai de făcut, așa că ieși din starea propice somnului. Nu contează cât este ceasul”, explică el. 

Iar dacă obișnuiești să-ți ții telefonul în camera în care dormi, pune-l la distanță și în afara ariei vizuale, ca să nu fii tentat să arunci un ochi înspre el, în miezul nopții.

Alt sfat e să ții aproape de pat un carnețel în care să-ți poți nota gândurile, înainte de a merge la culcare. Un jurnal de seară poate fi extraordinar de util. ”Notează-ți tot ce ai de făcut a doua zi, sau lucrurile care te îngrijorează”, spune Dr. Watson. ”Înșiră cu stiloul pe hârtie toate lucrurile care te frământă. Atunci când închizi carnețelul, totul este organizat și prevăzut pentru a doua zi, astfel încât să poți merge la culcare cu mintea degrevată de griji și pregătită pentru relaxare”, completează specialistul.

În cele din urmă, dacă ai obiceiul practicilor spirituale, așa cum este cazul meu, poți, pur și simplu, să te rogi. Bucură-te de acest timp pentru a-ți manifesta recunoștința și pentru a-ți găsi liniștea. Încearcă să meditezi sau să îți încetinești respirația. Anxietatea are legătură cu proiectarea în timp și anticiparea unor lucruri care nu sunt întotdeauna o realitate garantată. Te încurajez să exersezi trăitul aici și acum, fără să te gândești la trecut sau să încerci să prevezi viitorul. Fii acolo unde ești în această clipă – în pat, pe cale să adormi din nou – și acordă-ți permisiunea de a te lăsa purtat de somn. 

Însă dacă ți se întâmplă adesea să te trezești în mijlocul nopții, mai ales atunci când sforăi zgomotos, sau dacă te trezești din pricina durerilor, poate că este vremea să îți schimbi salteaua, să îți consulți medicul sau să apelezi la un specialist în medicina somnului. 

Citește și:

Dr. Ioan Bulescu, specialist în somnologie: ”Somnul este legat strâns de sănătatea psihică și emoțională”

Actuala criză a somnului

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

10 rutine simple de trezire și de culcare pentru un somn mai odihnitor

WELLBEING//

Ce legătură există între felul în care dormi și COVID-19

EFICIENȚĂ//

8 lucruri pe care să le faci după 8 seara. Dacă vrei să ai succes!

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.