SELF-IMPROVEMENT//

Cum să faci o schimbare în viața ta

Te-ai gândit că vrei să te schimbi, însă îţi găseşti mereu scuze?


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce mintea noastră respinge într-o primă instanță schimbările.
– Cum să îmbrățișezi schimbarea pentru a-ți explora și valorifica potențialul. 


Călătoria asta grea, dar extraordinară, numită viață, ne aduce în prim-plan provocări, oportunități și oameni aleși pe sprânceană, care să ne ajute să creștem. Însă cum poți să crești fără să faci schimbări? Nu prea există, nu? Iar schimbarea ne sperie.

Imaginează-ți că mintea ta este ca un copil de trei ani. Atunci când aude cuvântul schimbare, creierul tău începe să respingă ideea cu desăvârșire, exact ca un copil căruia îi spui că trebuie să plecați din parc și face un tantrum de toată frumusețea. Cam așa e și cu creierul. Opune rezistență și face tot ce poate el, ca schimbarea să nu existe.

Începe să găsească scuze de ce nu poate, aduce frica în prim-plan împreună cu anxietatea și apoi începe să caute în sertăraşele memoriei amintiri prin care să-ți demonstreze când ai mai făcut tu ceva asemănător și nu a ieșit bine.

Să fii în control este una dintre nevoile noastre psihologice esențiale, așa că este absolut normal ca mintea ta să opună rezistență schimbării.

Creierul tău, de fapt, emisfera stângă căruia specialiștii îi spun “elefant” este cea analitică și rațională. Are rolul de a te ține în siguranță și de a te menține în zona în care tu ești în control și totul este predictibil, pentru că știi deja ce se va întâmpla, cum vei reacționa, care sunt acțiunile de făcut și ce rezultate vei avea. Chiar dacă tu ești conștient că nu ţi-e bine în situația în care ești acum și ai nevoie de o schimbare, “elefantului” îi place să stea în zona familiară, așa că nu te ascultă când vrei să schimbi ceva.

Pe de altă parte, emisfera dreaptă a creierului, numit “călăreţ”, este cea creativă, impulsivă, intuitivă și emoțională și te ajută să fii mult mai deschis către provocări și noi posibilități. Fiecare dintre noi are o parte a creierului dominantă, iar asta îți influențează foarte mult personalitatea și modul în care acționezi.

Partea tristă este că, dacă vei fugi mereu de schimbare, vei fugi mereu de tine, de potențialul care abia așteaptă să fie descoperit și exploatat, de cine ești tu cu adevărat. Este important să începi procesul de schimbare prin a înțelege de ce ai nevoie să schimbi ceva în viață, care va duce, eventual, la o schimbare a ta ca persoană.

Iată cele mai comune motive pentru care oamenii simt nevoia de o schimbare:

  • Reacţionează la o situaţie din viaţa lor, cum ar fi o tranziţie, un eveniment neprevăzut care le poate schimba complet situaţia curentă etc;
  • Sunt proactivi cu privire la ceea ce se întâmplă în viaţa lor, fie că se pregatesc pentru un eveniment viitor (de exemplu, venirea unui copil sau schimbarea jobului), fie că au ajuns într-un punct al vieţii în care au realizat că pot mai mult şi vor să aducă în viaţa lor nişte obiceiuri sănătoase;
  • Încearcă să scape de o situaţie negativă din viaţa lor, cum ar fi încheierea unei relaţii/căsnicii, falimentul afacerii;
  • Se îndreaptă către ceva, cum ar fi să-şi urmeze pasiunile şi visurile, să-şi descopere potenţialul, să găsească menirea vieţii lor etc.

Te-ai gândit că vrei să te schimbi, însă îţi găseşti mereu scuze? Ţi se pare că e prea greu să-ţi schimbi obiceiurile, că mai ai multe de învăţat sau că ţi-e frică de necunoscut, că nu ştii ce te faci dacă nu merge aşa cum te aştepţi? Lista de scuze şi de frici neîntemeiate poate continua la nesfârşit, dar asta n-ar trebui să te oprească.

Dacă ți s-a întâmplat și ție să vrei să te schimbi, dar să nu reușești să duci procesul la bun sfârșit, să știi că acest lucru este foarte comun, nu ești o cauză pierdută, pfiu! Cu toții trecem prin aceste stări la un moment dat al vieții, așa că nu e cazul să te judeci. Arată-ţi puțină compasiune și blândețe, la pachet cu încrederea că vei reuși atunci când vei fi pregătit.

Ce soluții există pentru a reuși să te schimbi?

Da, știu că există persoane cărora nu le este teamă de schimbare și care acționează în direcția aceasta, însă ele au descoperit deja antidotul perfect la rezistența împotriva schimbării, care este acțiunea constantă. De ce? Pentru că de fiecare dată când acționezi creierul tău lucrează la a crea noi căi neuronale care să îi dea sentimentul de siguranță. În momentul în care acționezi constant în direcția schimbării sau transformării, tu îți obișnuiești creierul cu noua situație, cu noul tu, el se va simți în siguranță și în control și te va “premia” cu niște hormoni de fericire.

De fapt, cred că fix acesta este lucrul care ne face să procrastinăm/renunțăm la schimbare: nu dăm creierului timp să se obișnuiască cu noua situație, să devină rutină și el, din cauza fricii de necunoscut, eliberează hormoni ai stresului, iar noi, oamenii, mereu fugim de durere.

Există patru posibilităţi pe care eu le văd ca să acţionezi către schimbare, de orice natură ar fi ea:

  1. Leagă schimbarea de scopul, misiunea sau visurile tale. Atunci când schimbarea din viaţa ta îţi foloseşte pentru scopul tău final şi este aliniată cu valorile după care te ghidezi, ai o motivaţie puternică, care depăşeşte frica şi confortul.
  1. Obişnuieşte-ţi emisfera dreaptă care este “călăreţul”, să fie mai activă. “Călăreţul” este partea creierului care este creativă şi curioasă, care găseşte soluţii, căreia îi plac noutăţile şi îi place să înveţe lucruri noi. Este partea creierului care se concentrează pe dezvoltare şi expansiune. Cum să te obişnuieşti să asculţi mai mult de “călăreţ” decât de “elefant”? Încearcă să faci zilnic schimbări mici, care nu dor. Porneşte treptat şi obişnuieşte-te să te încrezi mai mult în schimbare şi să acţionezi.
  1. Vezi dacă durerea sau plăcerea pe care situaţiaă ţi-o aduce este mai puternică decât durerea/plăcerea de schimbare. Imaginează-ţi că faci schimbarea şi cum te vei simţi. Apoi imaginează-ţi că nu faci schimbarea asta niciodată şi cum te vei simţi pentru tot restul vieţii. Dacă prin schimbare fugi de o durere mai mare sau te îndrepţi către o plăcere mai mare, atunci vei face schimbarea, datorită motivaţiei din spatele schimbării.
  1. O metodă foarte bună pe care o poţi încerca este Metoda celor 5 secunde al lui Mel Robbins: numeri 5-4-3-2-1 şi acţionezi. Aceasta determină ca acţiunea de schimbare să se petreacă atât de rapid, încât creierul tău nu mai are timp să proceseze ce se întâmplă şi să vină cu scuze pentru care nu este bine să faci x lucru.

Vei fi pregătit să faci o schimbare, atunci când aceasta vine din interiorul tău și nu pe baza a ceea ce-și doresc alții pentru tine. Chiar dacă schimbarea vine ca răspuns la situații sau factori externi, până când nu ești dispus să accepți ceea ce ai de făcut pentru a ajunge cine-ți dorești să fii, pentru a deveni un nou TU, nu vei reuși să evoluezi în direcția în care-ți dorești. Nu doar că trebuie să simți că schimbarea este importantă pentru tine, dar trebuie să te consideri îndeajuns pentru a avea parte de procesul și de rezultatul acelei schimbări.

Nu uita că schimbarea este un proces și că majoritatea oamenilor încearcă de mai multe ori până reușesc, așa că nu e cazul să te demoralizezi de la prima încercare! Dacă dorința ta este îndeajuns de puternică și este aliniată cu valorile tale, vei reuși, exact atunci când este momentul potrivit.

Citește și:

Acum e momentul cel mai potrivit pentru a te reinventa

Ghidul Thrive despre schimbarea de perspectivă

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Cum să te dedici total obiectivelor care te înspăimântă

WELLBEING//

6 rutine pentru echilibrul tău mental

EFICIENȚĂ//

5 temeri de înfruntat când devii freelancer

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.