WELLBEING//

Cum să faci față valului de incertitudine care a cuprins întreaga lume

Oricât de mult ne-am dori să ne eliberăm de frică, în astfel de perioade, trebuie să învățăm să trăim cu ea.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum să te împrietenești cu frica.
– Ce abilități poți căpăta în această perioadă, care îți vor fi de folos pe tot parcursul vieții.


În aceste vremuri tulburi, oamenii de pe tot globul se confruntă cu incertitudinea și îngrijorarea, iar anxietatea nu este doar stresantă, ci chiar copleșitoare, pentru cei mai mulți dintre noi. 

Iar pe termen lung, teama, stresul, nesiguranță și sentimentul de împovărare pot avea consecințe serioase asupra calității vieții noastre:

  • Frica constantă și stresul pot cauza tulburari din sfera afecțiunilor mintale, precum insomnie, depresie și chiar anxietate generalizată.
  • Atunci când ne temem, luăm, adesea, decizii neinspirate și tindem să facem excese.
  • Atunci când se panichează, oamenii reacționează disproporționat din cauza fricii și pot provoca confuzie în masă și dezorientare.
  • Relațiile noastre se pot deteriora, atunci când funcționăm dominați de angoasă.
  • Productivitatea noastră scade și ne este mult mai greu să ne concentrăm, atunci când suntem stresați.
  • Tot acest context are și un impact semnificativ asupra gradului nostru de fericire.

Iar acestea sunt doar câteva dintre efectele puternice pe care le au asupra noastră panica, stresul, sentimentul că suntem copleșiți și, pe scurt, nesiguranța. Incertitudinea zilei de mâine.

Așadar, cum putem să facem față?

În mod evident, nu există un răspuns ușor, universal valabil, pentru toate aceste probleme. Dar putem aduce în discuție acele lucruri care am constatat că funcționează în acest context. 

Cum putem face față nesiguranței și fricii

Primul pas este să recunoaștem că suntem îngrijorați și stresați în legătură cu ceea ce se întâmplă acum în lume. E important să-ți conștientizezi trăirile și să le accepți prezența. 

Încercăm adesea să ne ignorăm sentimentele, să le băgăm sub preș sau să funcționăm pe pilot automat și, prin urmare, nu reușim să le conștientizăm. Astfel, ajungem să trăim sub imperiul fricii și al stresului, iar aceste emoții pot refula și, în unele cazuri, preiau controlul vieților noastre, fără ca noi să ne dăm seama de acest lucru.

Apoi, încearcă să oferi spațiu de desfășurare fricii și incertitudinii. Asta înseamnă să-ți îndrepți atenția către ele și să le trăiești într-un mod conștient… Dar fă asta oferindu-le spațiu, ca și cum le-ai pune la dispoziție o încăpere vastă, în care doar să existe. Nu e nevoie ca aceste emoții să dispară sau să ia altă formă, ele vor continua să facă parte din conștiința ta, doar că, păstrând sentimentul că rămâne suficient spațiu în jurul lor și permițându-le să existe, e aproape ca și cum le-ai ura bun venit. 

Asta înseamnă să ai grijă de tine. Atunci când suntem speriați, este important să ne hrănim sufletele, să fim atenți la ceea ce simțim. Oferă-le spațiu și permite-le să existe în conștiința ta. 

În al treilea rând, raportează-te la această situație ca la o bună ocazie de a exersa. Adesea, nu ne oferim permisiunea de a simți teama și incertitudine, însă realitatea este că sunt niște trăiri foarte puternice, pe care merită să le exersezi. Pentru că sunt profesori incredibili! Dă-ți voie să-ți iei o mică pauză pentru a te antrena cu ele. Chiar dacă mâine totul ar reveni la normal și n-am mai fi în autoizolare, incertitudinea, teama și stresul vor face mereu parte din viețile noastre: nu vom putea scăpa de ele niciodată! Ele își fac apariția, indiferent că le accepți sau nu. Deci, de ce să nu-ți îmbunătățești abilitatea de a trăi cu ele?

Acum, avem ocazia de a exersa mindfulness-ul cu frica și incertitudinea. În loc să te lași distras sau să te prefaci că ești ocupat, deschide-ți mintea în fața acestei oportunități. 

În al patrulea rând, urează-le bun-venit în viața ta și tratează-le cu prietenie. Ar putea să sune ciudat, dat fiind că vorbim despre teamă, pentru că, până acum, am avut o relație de adversitate cu frica și incertitudinea. Nu ne plac aceste emoții deloc, e de înțeles pentru că provoacă stres și suferință. Dar n-ar trebui să ne raportăm la frică în acest mod. Am putea fi mai deschiși către ea, chiar puțin mai prietenoși. 

Așadar, începe prin a o primi în viața ta. Permite-i fricii să facă parte din experiența ta. Fii binevoitor cu ea, așa cum ai fi cu un prieten bun. Apoi, încearcă să-i oferi prietenie necondiționată. E un exercițiu extraordinar. Încearcă să vezi dacă poți să o întâmpini cu căldura și cu prietenia cu care ai întâmpina o persoană dragă. Iar asta nu trebuie neapărat să se întâmple după o rețetă, poți fi prietenos cu ea în orice fel. 

În al cincilea rând, permite-ți să simți ceea ce îți aduce clipa. Partea asta este puțin mai greu de explicat, dar citește în continuare! Dacă te vei putea relaxa și-ți vei putea deschide conștiința dincolo de limitarea tiparelor cognitive sau a lucrurilor cu care ești obișnuit… vei putea experimenta ceea ce-ți aduce clipa.

Lasă-ți conștiința să se deschidă dincolo de limitările tale fizice. Lasă-o să se expandeze peste tot în jurul tău: în lumină, culori, forme, sunete, texturi, senzațiile pe care le simți pe piele. Simte natura firească și infinită a momentului: fluidă, în continuă schimbare, câteodată rigidă, misterioasă, dinamică, spațioasă. Aceasta este esența lumii noastre, sursa incertitudinii. Și este frumoasă, atunci când o poți contempla. Permite-ți să te relaxezi în acest spațiu deschis. 

E nevoie de exercițiu, nu te îngrijora dacă nu-ți reușește experimentul din prima încercare. Și nu te da bătut, continuă să exersezi!

În al șaselea rând, încearcă să te conectezi cu ceilalți prin intermediul fricii și al incertitudinii pe care o trăiești. Pe măsură ce, nemișcat, îți percepi senzațiile fizice și îți întâmpini trăirile, exersând prietenia față de ele, pe măsură ce experimentezi deschiderea momentului… te poți conecta cu ceilalți. 

Gândește-te la toți ceilalți oameni din lumea asta largă care experimentează, la fel ca și tine, disconfortul și nesiguranța acestei perioade. Care sunt la fel de stresați, de înspăimântați, de copleșiți și de anxioși. Nu ești singur: atât de mulți alții simt la fel ca tine în această clipă! În felul acesta, sunteți toți conectați. Lasă-ți inima să cunoască alți oameni, care trec prin experiențe similare. Trimite-le compasiune și iubire, urându-le să fie bine.  

În acest fel, teama și incertitudinea ce marchează aceste vremuri tulburi vor deveni o cale de a descoperi conexiunea și compasiunea. Și acesta este o experiență care te va schimba. Încearcă-o chiar acum! 

Lumea este într-un punct de îngrijorare, la nivel global. Nu te închide în fața ei, nu o ignora, nu încerca să o controlezi, să te sustragi sau să fugi. 

Deschide-te în fața ei, pentru că este un moment de cotitură, în care îți poți exersa abilitatea de a trăi, sau, chiar de a prospera, alături de incertitudine.

 

Citește și:

Lecția recunoștinței

Filosofia japoneză Ikigai: bucuria de a te da jos din pat dimineața

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Radiografia începutului de izolare: autodezvăluire asumată

SELF-IMPROVEMENT//

Cum rămâne cu sănătatea emoțională a părinților?

OAMENI THRIVE//

Nuami Dinescu, actriță: ”Unele eșecuri devin în timp victorii”

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.