WELLBEING//

Cum să faci față celei mai deprimante zile din an

Oare azi e cazul să-ți iei o zi de concediu?


În următoarele 4 minute vei afla:

– De unde a pornit ideea de blue Monday.
– Dacă zilele de luni sunt cu adevărat mai rele decât altele.


Nu știu alții cum sunt, dar perspectiva începutului de săptămână îmi oferă anxietate de când mă știu, iar această emoție se instalează de obicei încă de duminică seara, când îmi amintesc toate lucrurile de care trebuie să mă ocup a doua zi. Mărturisesc că, de multe ori, am și insomnii, pentru că nimeni nu poate să adoarmă când e pompat cu adrenalină, iar dimineața mă simt ca un zombie – doar știm cât de dramatice sunt efectele privării de somn. Însă zilele de luni sunt stresante, mai ales dacă am reușit să ne deconectăm în weekend, deci trebuie să facem gimnastică mentală de performață pentru a reintra în ritm, dar și dacă am avut parte de o scurtă călătorie, de petreceri sau de alte activități care ne obosesc frumos. 

Însă azi este regina zilelor de luni: blue Monday, care e în fiecare an în a treia zi de luni a lunii ianuarie, și e considerată cea mai deprimantă zi din an. Dar oare e acest concept un mit derivat dintr-o strategie reușită de PR, sau… realitate?

Blue Monday: mit sau realitate

Conceptul a fost inventat în 2004 de psihologul Cliff Arnall. Expertul a oferit o explicație melancoliei de ianuarie după ce i s-a cerut acest lucru de către agenția de turism Sky Travel, care a folosit apoi expresia într-un comunicat de presă pentru a-și promova ofertele de iarnă. Între timp, agenția de turism a dat faliment, iar majoritatea oamenilor au și uitat de proveniența conceptului de blue Monday, dar cu toate astea, numeroase companii își promovează produsele drept leac pentru “cea mai mohorâtă zi din an”, indiferent că sunt uleiuri de aromaterapie, blendere de ultimă generație sau farduri de pleoape. Dar, deși Cliff Arnal s-a dezis ulterior de această concluzie, numind-o pseudoștiință, teoria lui poate avea un sâmbure de adevăr, pentru că de-a lungul timpului, a căpătat foarte mulți adepți în mediul online.

Cum să depășești cu bine această zi mohorâtă

“Există mai multe motive pentru care Blue Monday a fost desemnată cea mai deprimantă zi din an, printre care sunt incluse și faptul că sărbătorile au trecut, obiectivele puse la început de an nu își urmează cursul imaginat și astfel apar primele dezamagiri, în plus, mai sunt multe zile pana la următoarea vacanță… De asemenea, nici vremea rece care ne ține mai mult în casa și nici pandemia, care ne ține la distanță fizică unii de ceilalți, nu prea ne ajută să ne ameliorăm starea de bine. Însă, indiferent dacă aceasta zi de luni este sau nu cea mai deprimantă zi din an, există și alte motive care ne conving că suntem într-un context care ne suprasolicită pe mai multe planuri și în care grija față de noi înșine devine esențială. Poate primul lucru pe care trebuie sa-l acceptăm este că există și zile mai proaste, cu mai puțină energie și că este în regulă ca ele să existe. Nu trebuie sa ne blamam că nu rulăm tot timpul la capacitate maximă. Ne putem oferi timp în astfel de zile să facem lucruri ”inutile” sau ”insuficient de importante”, pe care de obicei le lăsăm la coada listei, să gătim sau să mâncăm ceva cald, hrănitor, să ne bucurăm de o baie prelungită, de un serial, de o carte sau de o revistă, sau ne putem da voie să nu facem pur și simplu nimic. Fiind luni, o zi de muncă, poate că nu toată lumea își poate amâna sarcinile urgente, dar poate să taie de pe listă alte lucruri, pentru a-și spori confortul și pentru a se bucura de un ritm mai lent. Important este să rămânem conectați la nevoile noastre și să găsim, chiar și în aceste zile mai deprimante, mici oaze de liniște sau de bucurie”, ne sfătuiește psihoterapeuta Roxana Grigorean.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Dar de ce detestăm zilele de luni?

În pofida hype-ului de care se bucură acest concept pe social media, sinuciderile nu sunt mai frecvente în ianuarie, în plus, depresia e o afecțiune mentală complexă, declanșată de o combinație de atât de mulți factori diferiți, încât este foarte puțin probabil ca toți oamenii să fie afectați în același timp, darămite în aceeași zi. Și în conversațiile de zi cu zi, poate folosim prea des cuvântul „deprimant”, pentru a transmite că ne simțim puțin demoralizați (o emoție foarte diferită de suferința depresiei clinice). 

Iar un studiu publicat în 2012 în Journal of Positive Psychology sugerează că nu se întâmplă nimic deosebit de rău în zilele de luni. 340.000 de persoane au participat la un sondaj telefonic și, deși în general oamenii au raportat că se simt mai bine vinerea, nu au fost semnalate diferențe între luni și alte zile lucrătoare ale săptămânii. Acest studiu s-a bazat pe faptul că oamenii își amintesc mai clar cum s-au simțit în ziua precedentă, decât dacă sunt întrebați despre asta la o săptămână distanță.

Însă poate blue Monday este totuși o zi utilă, chiar dacă nu se bazează pe știință, în primul rând pentru persoanele care chiar au suferințe de ordin emoțional reprimate, și care cu această ocazie, ajung să-și conștientizeze situația și să recurgă la ajutor specializat. Dar putem să o considerăm și o oportunitate să fim mai indulgenți cu noi înșine, după cum ne sugerează psihoterapeutul: să privim dincolo de rezoluțiile neîndeplinite, de mici eșecuri sau de lucrurile pe care nu le putem controla și să ne oferim o pauză mentală.

Așadar, ce zici, îți iei liber azi?

Roxana Grigorean este psiholog și psihoterapeut specializat în psihoterapie sistemică integrativă și psihotraumatologie, specialist în comunicare. După 10 ani petrecuți în mediul corporate, în care a acumulat o vastă experiență în marketing și comunicare, a pornit pe cont propriu ca psiholog și psihoterapeut. Înțelege provocările de zi cu zi cu care ne confruntăm atât în viața profesională, cât și în cea personală și susține oamenii în propriul drum de descoperire și dezvoltare personală, dar și organizațiile în procesul de creștere și adaptare. Crede că putem construi o societate și o lume mai bună, dar și organizații mai profitabile și mai adaptabile, investind în sănătatea mintală și în prevenție. Susține în mediul public programul flexibil pentru părinți și organizează workshop-uri despre stres, anxietate și burnout pentru a contribui la creșterea stării de bine în organizații. Îi puteți scrie Roxanei pe adresa roxana.grigorean@gmail.com și îi găsiți articolele pe selftalks.ro.

Citește și:

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

Lucrezi de acasă: ce pierzi și ce câștigi

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Andreas Petrescu, actor: ”Viața mea este cumulul luptelor mele cu mine însumi”

OAMENI THRIVE//

Amalia Enache, prezentatoare de știri: ”Am grijă mereu să simt că-mi aparțin eu mie în continuare”

WELLBEING//

”Nu mai simt nimic”: ce este oboseala emoțională

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.