SELF-IMPROVEMENT//

Cum recunoști psihoterapeutul care ți se potrivește?

Când începi un proces de psihoterapie, una dintre cele mai importante întrebări este: “Pe cine să aleg?”.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Unde poți verifica acreditarea unui psihoterapeut.
– Ce ar trebui să simți când interacționezi cu un psihoterapeut care ți se potrivește.


Alegerea psihoterapeutului cu care vei lucra este, cu siguranță, prima decizie dintr-o serie pe care le vei lua pentru schimbarea vieții tale, odată început acest drum al descoperirii și vindecării personale. Și, în acest sens, o alegere potrivită are șanse mari să te conducă lin și fluid spre obiectivele tale, iar una mai puțin inspirată poate avea efecte de la neutru la dezastruos.

Numeroase studii de specialitate au demonstrat importanța alianței terapeutice în succesul psihoterapiei, iar pentru o alianță sănătoasă avem, cu siguranță, nevoie de compatibilitate. Se vorbește despre “efectul terapeutului”, despre psihoterapeuți în mod constant mai eficienți decât alții, despre factorii de personalitate ai psihoterapeutului care pot previziona eficiența psihoterapiei, despre posibilitatea măsurării eficienței intervenției în psihoterapie… însă, cu toate acestea, puține persoane își pun problema că dincolo de aceasta compatibilitate mai sunt câteva indicii care pot prezice dacă ești pe drumul potrivit în alegerea ta.

Așadar, cum verifici că psihoterapeutul este potrivit pentru tine, înainte de a verifica dacă aveți “chimie”?

Ca orice practician pasionat, sunt, înainte de toate, un client cu experiență al psihoterapiei. Propriul meu proces a început înainte de practica mea privată, așa încât am avut ocazia de a testa pe propria piele sfaturile care se dau în general pentru alegerea unui psihoterapeut, și am observat că, din păcate, nu au greutate singure. Iar observațiile mele din practică mă fac acum să îți ofer un prim reper:

1. Selectează recomandările prietenilor 

În mod clar, recomandările prietenilor sunt foarte importante, întrucât ai șansa de a lucra cu o persoană despre care știi din start că are un efect pozitiv în viața unor oameni similari. Iar experiența mi-a confirmat: știu că sunt mai multe șanse să fiu eficientă ca psihoterapeut atunci când lucrez cu persoane cu background sau cu problematici asemănătoare.

Cu toate acestea, este la fel de adevărat că recomandările vorbesc exclusiv despre experiențele subiective ale prietenilor tăi, și mai puțin despre psihoterapeut ca specialist sau despre ce poate face el în mod direct pentru tine. Iar aici apare un pas foarte important: dintre recomandările primite, selectează profesional specialistul cu care să lucrezi. 

2. Caută psihoterapeuții acreditați și cu specializări verificabile

Un aspect foarte delicat și important este să lucrezi cu un psihoterapeut nu doar acreditat, ci și specializat în aspectele pentru care tu cauți asistare. Există în acest moment, pe lângă formarea de bază în psihoterapie, o serie de formări continue pe care noi, psihoterapeuții, suntem obligați să le urmăm, iar cei mai pasionați dintre noi se dezvoltă și se specializează în zonele în care avem cel mai mare confort de lucru și eficiență. Iar tu, știind asta, poți afla dacă specialistul are interese comune cu ale tale! Nu te opri, așadar, să verifici dacă psihologul cu care tu dorești să lucrezi este înregistrat la Colegiul Psihologilor din Romania și mergi mai departe, citește-i CV-ul și află-i formările continue concrete.

Acreditarea specialistului cu care vei lucra te asigură că a aderat la un set de reguli legate de etică și deontologie profesională și că face parte dintr-o organizație care-i reglementează activitatea, către care te poți îndrepta la nevoie. În plus, fiecare specialist este format într-una sau mai multe școli de psihoterapie, iar aceasta informație îți poate sugera perspectiva prin care va aborda mai degrabă situația cu care te confrunți și cât de actualizată este informația cu care lucrează.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. “Chimia”

Compatibilitea dintre psihoterapeut și client este foarte, foarte importantă pentru succesul terapiei. Așa încât, după ce ai lista cu psihoterapeuții pregătiți profesional să te ajute, este important să intri în contact cu psihoterapeutul cu care te gândești să lucrezi. 

Mediul online, în care poate vei găsi poze sau înregistrări video cu psihoterapeutul pe care-l alegi, permite accentuarea unor trăsături și atenuarea altora, așa cum este și firesc. Așadar, dincolo de aparențele unor clipuri de prezentare, testul realității este cel mai important și grăitor pentru compatibilitatea voastră. 

Odată ce ajungi în contact direct cu specialistul, poți recunoaște dacă ți se potrivește sau nu abordarea lui punându-i și tu întrebări. Nu ezita să întrebi tot ceea ce te interesează despre pregătirea lui, experiența anterioară, poate chiar planul de tratament, și așteaptă răspunsuri clare. Felul în care-ți răspunde întrebărilor, felul în care tu te simți în acest dialog de la egal la egal poate să-ți spună foarte multe despre colaborarea voastră ulterioară. Nu uita: cu psihoterapeutul vei face echipă, iar acesta este momentul în care-ți alegi un partener specializat pentru tine.

4. Online sau la cabinet?

Odată cu provocările pandemiei, din ce în ce mai mulți psihoterapeuți au început să lucreze și online, iar asta înseamnă deja că ai și opțiunea de a lucra cu un specialist din afara orașului tău. Ședințele online sunt la fel de eficiente, iar daca simți că aceasta este varianta potrivită pentru tine, nu ezita să aduci această solicitare. 

5. Observă în fiecare interacțiune a voastră cum te simți

Odată ce ai trecut prin toți pașii anteriori, felul în care tu te simți în contact cu psihoterapeutul rămâne barometrul pe care să îl urmărești pentru a observa daca îți este- sau nu- potrivită interacțiunea voastră. Felul în care te simți în corp, relaxarea sau siguranța pe care le ai atunci când vorbești despre tine sunt indicatori foarte importanți. Observă daca te simți ascultat- sau dacă te întrerupe, dacă simți că îți urmărește obiectivele sau aduce o direcție rigidă în proces, dacă îți respectă timpul alocat ședinței sau întârzie în mod repetat, dacă te simți respectat și validat. 

Adeseori, câteva ședințe sunt suficiente pentru a conștientiza dacă ești sau nu compatibil cu psihoterapeutul, așa încât dacă simți că nu ești confortabil în relație (din motive care țin de abordarea specialistului, și nu de dificultatea ta), nu ezita să apelezi la un alt psihoterapeut

Găsirea psihoterapeutului potrivit poate fi, într-adevăr, o muncă în sine, însă ea aduce în prim-plan aspecte foarte valoroase despre propria persoană în acel moment. De aici tu vei simți și înțelege cât de importante sunt unele limite pentru tine și la ce ești dispus să renunți mai degrabă, cât de important este să fi abordat potrivit și cât de important este ca pentru liniște și dezvoltare, să ne putem baza pe un coechipier sănătos, stabil și competent.

Citește și:

4 moduri în care poți afla dacă ești depresiv sau doar trist

Cum am reușit să (mai) înlocuiesc serialele cu cititul

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum îți alegi psihoterapeutul

EFICIENȚĂ//

29 de întrebări geniale pe care trebuie să le pui la finalul interviului de angajare

SELF-IMPROVEMENT//

3 pași importanți ca să ai controlul asupra banilor tăi

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.