WELLBEING//

Cum ne îngrijim inteligent în sezonul rece

Când vremea se răcește, alegem mâncăruri care ne țin de cald.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Ce este triptofanul.
– De ce tinzi să mănânci mai mult când e frig.


În sezonul rece, pofta de mâncare crește și simțim nevoia să consumăm hrană ce abundă în grăsimi, carbohidrați, hrană bogată caloric, care să ne „încălzească”. Nu, nu este nimic în neregulă cu noi, este modul organismului de a se apăra.

Pe vremuri, hrana nu era disponibilă la discreție, în orice moment, iar impulsul de supraviețuire însemna, la fel ca pentru orice animal, pregătirea pentru sezonul rece prin acumularea unui strat mai generos de grăsime. Rolul acestui strat era să ne protejeze de frig și să ne ajute să supraviețuim temperaturilor scăzute. Este imprimat, așadar, în ADN-ul nostru ca în sezonul rece să poftim la alimente calorice, pentru că instinctul de supraviețuire este înscris acolo, în genele noastre.

Acum avem la dispoziție hrană la discreție și putem să ne adaptăm alimentația astfel încât să ne menținem greutatea optimă pe timpul iernii, și, în același timp, să-i oferim corpului nutrienții de care are nevoie. Mai mult, pentru că acum știm cât de important este echilibrul între alimentație, somn și controlul stresului pentru susținerea sistemului imunitar și a sănătății în general, putem avea grijă de noi într-un mod holistic, privindu-ne ca pe un întreg.

Cum putem să avem grijă de noi în sezonul rece?

Când zilele se scurtează, soarele este mai puțin darnic, petrecem mai mult timp în casă decât afară, iar secreția de serotonină, hormonul fericirii, scade. Ne putem confrunta cu semnele unei ușoare depresii, suntem mai triști, avem tendința să consumăm mai mulți carbohidrați simpli, mai multe produse bogate în zaharuri și grăsimi, pentru a ne înveseli și pentru a ne simți mai bine. 

Consumul acestor produse ne poate aduce, însă, și niște kilograme în plus și poate, de fapt, să contribuie la adâncirea sentimentului de tristețe și nefericire. Nivelul de serotonină poate fi reglat corect consumând produse bogate în triptofan, precursorul serotoninei. Triptofanul este unul dintre aminoacizii esențiali care nu poate fi secretat de către organismul nostru și, drept urmare, trebuie obținut din alimentație. Triptofanul ajută la sintetizarea serotoninei și a melatoninei, hormonii responsabili de starea noastră de bine.

Alimentele bogate în triptofan sunt carnea, ouăle, produsele lactate, semințele și nucile, peștele și leguminoasele.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Ce putem mânca iarna pentru a ne simți bine?

În pofida faptului că natura e amorțită, în piețe și supermarketuri avem la dispoziție o gamă foarte variată de alimente, pentru a ne hrăni echilibrat. Putem mânca legume cu frunze verzi: spanac, rucola, varză kale, varză de Bruxelles, leguminoase, carne albă, pește, semințe și nuci, cartofi dulci, mere, pere, citrice, sfeclă, conopidă, morcovi și… murături, o sursă excelentă de probiotice.

Putem condimenta mâncărurile cu ardei iute, cu ghimbir (excelent preparat și sub formă de ceai), cu curry (conține turmeric, cu efect anti-inflamator), putem consuma ciocolată neagră cu minim 75% cacao, o sursă excelentă  de antioxidanți și fitonutrienți.

O alimentație corectă pe timpul iernii ne va ajuta nu numai să ne păstrăm greutatea, dar și să-i oferim organismului vitaminele, mineralele și fitonutrienții de care are nevoie, să susținem sistemul imunitar și să ne păstrăm o stare de spirit bună.

Ce mai putem face…

Sportul contribuie și el la starea noastră de bine, alături de alimentație. Dacă avem experiență și știm cum să evităm accidentările, putem lucra acasă: există foarte multe programe online și aplicații dedicate în acest moment. Dacă suntem începători, putem apela la ajutorul unui antrenor personal. Acesta ne poate ghida, ne poate corecta și ne poate susține atunci când avem tendința să renunțăm.

Pentru cei cărora le place să facă mișcare în aer liber, indiferent de vreme, alergatul este o soluție. Alegerea corectă a încălțărilor este foarte importantă în acest caz: articulațiile pot avea de suferit dacă nu le protejăm corect.

Plimbările în aer liber în zilele cu soare pot face minuni pentru starea noastră de spirit. Expunerea la soare ajută la sintetizarea vitaminei D, dar ajută și la creșterea secreției de serotonină.

Controlul stresului este și el important, mai ales în perioada pe care o traversăm cu toții. Cititul, meditația, joaca cu copiii, un pahar de vin roșu sec ocazional (pentru beneficiile resveratrolului, un polifenol cu rol antioxidant), plimbatul animalului de companie, dansul, hobby-urile, toate sunt metode de calmare și reducere a stresului, alături de metodele specifice de gestionare a surselor de stres (de exemplu, dacă traficul aglomerat de dimineață este o sursă de stres, putem să plecăm mai devreme spre serviciu; dacă faptul că nu știm ce să gătim și să mâncăm este o sursă de stres, putem învăța să ne planificăm mesele săptămânal).

Chiar dacă în anotimpul cald suntem mai stimulați să avem grijă de noi, să mâncăm mai atent, să fim mai activi din punct de vedere fizic, n-ar trebui să uităm că tot noi „locuim” în corpul nostru și toamna, și iarna.

La urma urmei, avem un singur corp, ne poartă la bine și la greu, ar trebui să-l iubim, să-l respectăm și să-l îngrijim tot timpul anului, nu-i așa?

Citește mai mult:

Ghid Thrive: totul despre nutriție

Gătitul acasă ne face bine. Iată de ce!

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Beneficiile nebănuite ale hranei locale, de sezon

WELLBEING//

Silueta post banana bread: cum mâncăm sănătos

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să vă pregătiți de începerea școlii pentru a economisi timp și bani

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.