EFICIENȚĂ//

Cum ne îmbrăcăm când lucrăm de acasă

Angajatorilor nu le pasă ce purtăm atunci când lucrăm de acasă, atâta timp cât ne facem treaba, însă angajații trebuie să se îmbrace pentru a-și menține productivitatea şi rutina zilnică.


În următoarele 5 minute vei afla: 

– Cum poţi profita de garderoba ta dacă lucrezi de la acasă.
– Ce fel de mesaje transmit culorile.


În viitorul apropiat, pe o perioadă nedeterminată, foarte mulți dintre noi suntem obligaţi să lucrăm de acasă (WFH = work from home).  Eu am aflat acest lucru puţin mai devreme, în urmă cu mai bine de doi ani, când am decis să renunţ la corporaţie şi să-mi dezvolt o afacere proprie. Chiar dacă mi-am ales un domeniu creativ, să fiu consultant de imagine şi culoare, fără restricţii “impuse de societate” sau de clienţi, primul impuls a fost să merg în direcția opusă polului din garderoba anterioară și să stau în pijamale în zilele în care lucram de casă. Am aflat rapid că acest lucru mă face veşnic somnorosă. Așa că, în fiecare zi mă ridic din pat și mă îmbrac.

Am aflat despre mine, prin procesul de încercare – eroare că, atunci când nu mai există restricţii vestimentare, simt nevoia să intensific lucrurile dacă ies în lume. Așadar, pot spune că stilul meu s-a îmbunătățit în multe feluri în care contează de când am început să lucrez de acasă.

Cred cu tărie, că fiecare ar trebui să adopte o strategie diferită de productivitate, iar îmbrăcămintea joacă, cu siguranță, un rol în asta. Pentru mine, confortul este esențial, chiar dacă nu reflectă modul în care prefer să mă îmbrac. 

Cel mai bun sfat: încearcă să-ți definești stilul de lucru de acasă prin experimentarea mai multor metode până când stabilești ce funcționează pentru tine, dar recomand cu tărie să eviți capcana de a sta în pijama și cea mai bună pereche de papuci.

Părerea mea este împărtășită și de psihologi, care atrag atenția asupra importanței trasării limitelor între serviciu și viața personală, dar și a tranzițiilor: ”Muncitul de acasă are multiple avantaje, începând de la timpul economisit pe drum la flexibilitate. Există, însă, și riscul de a nu mai avea limite clare între job și viața personală și de a lăsa biroul să-ți acapareze viața, ceea ce pe termen lung nu este nici în avantajul tău, nici al job-ului. Pentru a trasa granițe mai clare între muncă și viața personală ajuta să te schimbi de pijamale, atunci când lucrezi și să te îmbraci în haine de muncă. În acest fel, vei face tranziția între personal și profesional și vei stabili niște granițe mai clare. De asemenea, hainele sau machiajul îți pot da o stare de bine și te poți simți mai încrezător / încrezătoare. 

În sfera profesională, vei transmite mai mult profesionalism, având în vedere că imaginea ta în videocall-uri va fi una care respectă anumite rigori. De aceea, chiar dacă muncim de acasă, este recomandat să ne clarificam câteva lucruri cu privire la spațiul, timpul de lucru și imaginea la muncă și să le respectăm. Așa cum a munci de acasă nu înseamnă că pot să fiu contactat la orice oră, a munci de acasă nu înseamnă nici că mă prezint la muncă oricum”, spune psihologul Roxana Grigorean.

Din fericire, în această perioadă, nu lipsesc sfaturile experților cu privire la modul în care trebuie să ”arătăm” atunci când ”biroul” este la numai 30 de secunde depărtare de pat şi, mai mult decât atât, nu ne vede nimeni.

Chiar dacă nu suntem pregătiți să ne îmbrăcăm așa cum o facem atunci când mergeam la birou, plus că 30 de minute par infinit de mult pentru probat haine şi machiaj, este de înțeles. Iată însă 6 argumente care te pot face să te răzgândeşti:

1. Garderoba ne îmbracă pentru succes

Primul instinct poate fi bucuria de avea oportunitatea de a lucra în ce haine vrem, dar totuşi este o pantă alunecoasă. Chiar trebuie să ne schimbăm din pijamale şi să ne dăm jos din pat? Ei bine, da.

Și există un motiv psihologic pentru care este bine să ne îmbrăcăm, chiar dacă vom lucra de acasă (de la masa din bucătărie, birou sau de pe canapea) toată ziua.

Argumentul este că trebuie să ne îmbrăcăm pentru succes. Pe lângă faptul că este o modalitate de a ne exprima stilul individual, îmbrăcămintea pentru muncă stabilește tonul pentru ziua respectivă.

Ştiu şi înţeleg că uneori consideram această pregătire o irosire inutilă de energie, însă în acelaşi timp ne poate ajuta să atingem un sentiment de succes în aceste momente incerte.

Dawnn Karen, psiholog de modă și autor al Dress Your Best Life spune: “S-ar putea ca, atunci când te îmbraci, să nu te gândești cu adevărat la ceea ce alegi să porţi, dar știi că ceea ce porți are un efect puternic asupra modului în care te simți, eşti perceput şi reacţionezi? Realizând câteva ajustări la garderoba ta, nu numai că-ți vei spori respectul de sine, dar îţi vei îmbunătăţi întreaga viață”.

Aceasta este practică de a alege articole care ne vorbesc la nivel personal și care ne pot ajuta la amplificarea unei stări pozitive. Alegerea bluzei preferate, a culorii favorite sau a oricărui alt lucru care are un sens deosebit pentru noi transmite un mesaj lumii (chiar şi în spatele ecranului de laptop).

2. Garderoba ne setează programul de muncă

Una dintre cele mai importante limite pe care trebuie să le stabilim este ora de început și de sfârșit a zilei de lucru şi să le respectăm.

În primă fază, s-ar putea să ne simțim mai liberi când lucrăm de acasă, dar apoi să realizăm că, de fapt, lucrăm mai mult. 

Este foarte important să nu lăsăm munca să ne ocupe timpul personal. Atenţie! Putem ajunge la burnout chiar atunci când lucrăm de acasă. 

Când vine momentul sfârşitului programului, închidem laptopul, ne schimbăm de hainele de lucru în cele confortabile de casă sau chiar pijama.

Aceste schimbări de haine ne schimbă, de fapt, stările mentale și trasăm mai bine granița între timpul de muncă și cel personal. Va antrena corpul pentru a ști când poate intra în modul de relaxare.

3. Înfăţişarea noastră (chiar şi în faţa laptopului) stimulează productivitatea

Piesele vestimentare ne pot influența în diferite moduri, iar aceste efecte se referă la doi factori: modul în care arătăm îmbrăcaţi cu ele și ce simbolizează acele haine pentru noi. Asociem fiecare loc și fiecare rol din viața noastră cu anumite haine. 

Indiferent dacă în viaţa noastră prioritare sunt familia sau cariera – casa este asociată cu pijamaua, de aceea ne este greu să ne simțim productivi atunci când o purtăm; pur şi simplu, pijamaua nu este asociată cu productivitatea. 

Trebuie să facem un compromis între a ne îmbrăca foarte elegant și a fi prea confortabili atunci când lucrăm de acasă.

Nu trebuie să purtăm costum și cravată, însă putem alege un tricou și un blazer.

Plus că este în regulă să purtăm aceeași ținută două zile consecutive, mai ales dacă am fost îmbrăcaţi doar câteva ore.  Sugerez asta doar pentru a evita oboseala decizională.

4. Culorile transmit mesaje non-verbale

Ați observat vreodată că ne îmbrăcăm deseori în culori care reflectă dispoziția noastră? Poate părea banal, dar culoarea ne oferă un impuls, starea noastră de spirit este afectată de culorile din jurul nostru.

În general, nuanțele mai calde, precum portocaliu, roșu, galben sau roșiatic sunt conectate la energie și sunt foarte bune pentru activităţile fizice și pentru a obține adrenalină. Nuanțele mai reci, care includ albastru sau verde, sunt mai relaxante şi transmit o stare de calm.

Trebuie să alegem culorile în funcţie de obiectivele pe care le avem.

Dacă este prea complicat să găsim sau să purtăm un obiect vestimentar care să transmită mesajul non-verbal pe care ni-l dorim, putem adăuga un accesoriu colorat: o panglică legată în păr, o eşarfă la gât, o broşă sau chiar și șosete colorate.

5. Menținerea unei rutine ne ajută să avem un sentiment de control

Contează mai puţin hainele pe care alegem să le purtăm, ce trebuie să facem este de fapt să parcugem momentele de pregătire pentru muncă, căci ele reprezintă preambulul pentru o zi de activitate, productivitate şi concentrare. 

Menținerea unei rutine ne ajută să avem un sentiment de control și un grad de normalitate, ceea ce poate împiedica trezirea sentimentului de anxietate.

Putem să facem excepţie câteva zile pentru a rămâne confortabili, este bine şi pentru sănătatea noastră mentală, mai ales în aceste vremuri stresante.

6. Putem experimenta noi combinații de ţinute, accesorii şi machiaj

Din fericire, nu există un cod vestimentar atunci când lucrăm de acasă, deci acesta este momentul perfect pentru a experimenta noi combinaţii de ţinute şi a testa cum ne simţim în ele: rochia prea colorată, pantofii prea funky, bluza cu care cred că ies prea tare în evidenţă, cerceii prea aurii, rujul prea roşu.

Haide „să ne facem timp” pentru articole vestimentare nepurtate şi să creăm combinații creative, pe care n-am avut ocazia sau curajul să le purtăm.

Este momentul lor. Plus că poate fi şi un test de personalitate vestimentară, pe care putem să-l conturăm în această perioadă, fără nicio barieră externă. 

Distrează-te în dulap și joacă-te cu trusa de machiaj în acest timp! Dacă nu ne simţim în largul nostru sau nu suntem confortabili, ne schimbăm în cinci minute, fără să observe nimeni.

Avantajul este că, atunci când vom face următoarea triere în dulap, vom şti foarte clar ce păstrăm şi ce dăm. La fel de bine funcţionează şi testul de machiaj. Tușul albastru, codiţele mai lungi la ochi sau buzele roşii pot să-ți lumineze fața și să-ţi completeze ținuta. 

Şi ori de câte ori ai vreun dubiu sau simţi nevoia de o a doua opinie, alege cei mai sinceri prieteni, faceţi o conferinţă pe Facetime, Zoom, Skype şi cere-le părerea despre look-ul tău.

Prin urmare, îți recomand ca, atunci când începi ziua de lucru de acasă (WFH), să te îmbraci diferit pentru că:

  1. Te ajută să treci în modul de serviciu;
  2. Arată respect pentru cariera ta; 
  3. Îți oferă posibilitatea de a avea un call oricând (oricum, percepţia este că trebuie să fim disponibili online mereu, în timpul programului de lucru). 

Citește și:

Coronavirus: când casa devine birou

De ce Steve Jobs se îmbrăca la fel în fiecare zi

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Trăiesc (izolarea) la timpul prezent

WELLBEING//

13 lucruri pe care le-am făcut cu toții în izolare

EFICIENȚĂ//

De la munca de acasă la munca la birou: cum să faci trecerea mai ușor

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.