SELF-IMPROVEMENT//

Cum ne-a afectat lipsa contactului fizic sănătatea mentală

A trecut un an de când ne-am limitat atingerile, îmbrățișările, pupatul pe obraz și bătăile de încurajare pe umăr.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cum ne afectează atingerile nivelul de stres.
– De ce nu există un subtitut pentru contactul fizic.


Suntem construiți astfel încât să creăm o conexiune fizică cu ceilalți și acesta este motivul pentru care atât de mulți oameni au suferit în ultimul an de când a apărut acest fenomen pandemic. Ne apropiem de luna martie și se împlinește un an de când viețile noastre s-au desfășurat complet diferit de ce a fost până la acel moment și asta a presupus privarea de contactul fizic. Am fost scoși din tiparele obișnuite și puși în fața noastră.

Atingerea fizică reprezintă unul dintre limbajele de bază ale conexiunii interumane. Atunci când ne gândim la legătura dintre părinte și copil, cea dintre doi prieteni sau legătura romantică dintre parteneri, o mare parte din felul prin care ne conectăm unii cu ceilalți și care contribuie la legătura emoțională și încrederea care se creează este atingerea, pentru că iubirea și conexiunea înseamnă de fapt să fim unul. 

Iar pandemia de COVID 19 a însemnat impunerea unor restricții severe în ceea ce privește conexiunea fizică cu ceilalți, iar acest lucru poate să aibă un impact negativ asupra stării de bine emoționale, pentru că se instalează sentimentul de separare. Atingerile fac parte din interacțiunea umană de bază. Indiferent dacă e vorba despre o îmbrățișare caldă, pupatul pe obraz al cunoștințelor sau o mână de susținere pe umăr, contactul fizic reprezintă o mare parte din felul în care ne arătăm grija și sprijinul pentru ceilalți. 

Suntem concepuți astfel încât să oferim și să primim acest tip de conexiune încă de la naștere. Dacă un copil este născut prematur și nu poate sta cu mama sa, acesteia i se cere să-l viziteze de mai multe ori pe zi și să-l pună pe piept chiar dacă nu alăptează, pentru că atingerea este foarte importantă în crearea unei conexiuni. Înainte să putem vorbi și să ne exprimăm oral gândurile, singurul limbaj pe care-l avem prin care ne putem arăta iubirea și prin care ne putem conecta cu părinții și rudele, sunt atingerile fizice.

A fost demonstrat faptul că acest tip de conexiune e foarte important pentru creșterea și dezvoltarea copilului. Chiar și la adulți, s-a arătat că o îmbrățișare determină scăderea nivelului de cortizol și de hormoni ai stresului, drept urmare îmbunătățește somnul și chiar stimulează sistemul imunitar. Știm din cercetările care s-au făcut asupra dezvoltării neuropsihice a copilului faptul că absența acestei conexiuni fizice și a unui atașament sănătos dintre un adult și un copil poate să rezulte mai târziu în foarte multe dezechilibre emoționale care apar în urma separării. 

Poate că de multe ori nu putem înțelege importanța atingerii fizice nici măcar atunci când dispare. Deseori simțim că este ceva care ne lipsește, că ne simțim mai agitați, dar nu știm că trigger-ul în această situație este, de fapt, lipsa atingerii. Atingerea fizică înseamnă conexiune. Dacă întrebăm mai multe persoane care sunt cuvintele pe care le-ar folosi pentru a descrie atingerile, acestea ar fi confort, căldură și iubire, pentru că de fapt, prin atingerea fizică, căpătăm acel sentiment securizant de apartenență. Iar nevoia de apartenență este adânc înrădăcinată în structura noastră.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Foarte multe persoane, atunci când mergeau la job, își ocupau ziua cu diverse activități și nu aveau timp să stea cu adevărat cu ei înșiși. Astfel, deși poate că locuiau singuri de multă vreme, singurătatea a devenit o problemă abia atunci când au fost nevoiți să petreacă foarte mult timp în propria companie. Iar în acest caz, ceea ce lipește este nu conexiunea cu ceilalți, ci conexiunea cu sine. 

În aceste vremuri dificile în care suntem încă parțial privați de conexiunea fizică, nu există un substitut real pentru asta, dar sunt mai multe modalități care ne pot ajuta să ne simțim mai bine. Foarte multe persoane aleg să uite de singurătatea pe care o simt și să petreacă ore întregi vizionând filme, seriale sau apelând la activități care să-i facă să uite de emoțiile pe care le experimentează, dar o alternativă mai potrivită este folosirea păturilor ponderate. 

Prin presiunea constantă pe care o aplică datorită greutății, aceste pături dau senzația unei îmbrățișări și atunci mintea se calmează. Bineînțeles că acest lucru nu este suficient, ci este nevoie, în primul rând, să lucrăm cu emoțiile noastre și să vedem de unde provin. De asemenea, și interacțiunea cu animalele de companie poate să fie foarte benefică. Dar nu trebuie să uităm că faptul că am pierdut conexiunea fizică cu ceilalți, iar acest context exterior este doar un trigger care a scos la suprafață anumite părți formate în profunzime în interiorul nostru, cu care este necesar să lucrăm. 

Această râvnire după atingeri este un semnal clar că niște nevoi primitive pe care noi le avem nu au fost atinse. Printre cele mai des întâlnite sunt: nevoia de apartenență, de securitate, de validare și de iubire. Majoritatea acestor nevoi au apărut timpuriu în urma primelor separări de mamă, iar lipsa conexiunii fizice deseori recreează la nivel psihic acel stres pe care l-am experimentat la începutul vieții.

Citește și:

Înțelegerea circuitelor din creier te ajută să te bucuri de o mai bună sănătate mentală

O nouă abordare a pandemiei de coronavirus: decizii cu consecințe globale și informații insuficiente

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Despre viață, psihic, moarte, sinucidere – între mituri și realitate

SELF-IMPROVEMENT//

Dinamica psihologică victimă-agresor în trafic

SELF-IMPROVEMENT//

Grija pentru noi – cum ne-a provocat pandemia și ce putem învăța din asta?

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.