SELF-IMPROVEMENT//

Cum îți vindeci dependența de iluzia urgenței

Află ce se ascunde în spatele satisfacției de a fi ocupat tot timpul.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este Matricea Eisenhower.
– Care sunt modalitățile prin care ne ascundem dorințele și aspirațiile sub preș.


Viața se întamplă în fiecare moment și am convingerea că ne putem cultiva prezența mergând la pas cu ea.

Eram în salonul de cosmetică zilele trecute când, brusc, liniștea relaxării se prăbușește în fața unei uși deschise cu putere și a unui glas ce a cuprins întreaga încăpere: “Sper să nu întârzii, că am întâlnire la 12!”. Părea mai degrabă o comandă fermă și urgentă ca toată lumea să se dea la o parte, decât exprimarea unei nevoi firești de a respecta un cadru de timp.

Am primit “buna ziua” de la persoana respectivă abia după al treilea telefon dat, dar din toate convorbirile ei am înțeles agenda încărcată și urgentă pe care draga de ea o avea în ziua cu pricina. Am întrebat-o dacă erau toate urgente. ”Toate!”, mi-a răspuns. Nu spun deloc că nu ar fi fost atât de importante întâlnirile, spun doar că m-a dus cu gândul la un aspect mai puțin vizibil al vieții noastre – la dependența de emoția urgenței!

Care este nevoia din spatele urgenței?

Recunosc tiparul persoanei permanent ocupată și descifrez acest aspect al urgenței împreună cu clienții mei în cadrul sesiunilor de coaching, mai ales atunci când aceștia își sabotează în mod inconștient timpul pentru a-și crea importanța personală sau pentru a evita alte responsabilități – acestea sunt două laturi ale aceluiași dezechilibru.

Cum ești?

Nu mai am timp de nimic!

Copleșit!

Sunt ocupat până peste cap!

Busy, atât de prins!

Trebuia să termin de ieri un proiect!

N-am avut timp nici să respir, dar n-am făcut nimic din ce mi-am scris în agenda!

… Plus multe alte răspunsuri asemănătoare pe care cred că le mai poți auzi, toate arătând emoția urgenței generale pe care o trăim.

Ce câștigi atunci când ești permanent ocupat?

Sigur, primele răspunsuri sunt “stres” și “oboseala”, însă, de multe ori, aceste răspunsuri sunt însoțite de un micro-zâmbet, iar persoana din povestea mea era chiar bucuroasă că e ocupată, nu doar că zâmbea. Ca profesionist, acest răspuns involuntar arată un dezacord între cuvinte și limbajul corpului, un paradox pe care care-l evidențiez de obicei prin întrebări de genul: “Și ce altceva câștigi din a fi ocupat non-stop?”.

Întrebările ajutătoare pe care le formulez oferă spațiu de reflecție și pot aduce atât claritate și conștientizarea autosabotajelor, cât și transformarea lor în energie pozitivă și echilibru sănătos, metamorfozarea lor în resurse personale de dezvoltare și reușită.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


O parte din aceste des întâlnite autolimitări sună cam așa:

– Când suntem mai ocupați, ne simțim importanți, productivi, ca și cum întreaga lume depinde de noi, adică ne simțim utili. Din asemenea situații pseudo-urgente ne culegem în mod inconștient validarea, dopamina (hormonul recompensei imediate) și adrenalina, în forma ei poetică, respectiv senzația că trăim intens. Pentru că, undeva, într-un scenariu paralel, există sentimentul de neputință.

– Avem o scuză foarte bună, chiar justificată să amânam lucrurile care contează cu adevărat în viața noastră sub pretextul: „Nu am timp!”. Asta ne ajută să procrastinăm anumite responsabilități pe care fie nu vrem, fie nu știm cum să le asumam, iar amânarea ne ține la distanță de deciziile în fața cărora ne simțim evitanți.

– “Dacă nu-i permit unei emoții să mă doară, nu există!”. Inconștient sau nu, prin fuga de propriile trăiri, evitând să ne ascultăm emoțiile, sentimentele, gândurile, dar și convingerile asociate lor, ne ascundem de noi.

– “Nu merit să fiu împlinit/fericit”. Inconștient, ne validam o vinovăție, o rușine pe care încercam să o pitim sub preș.

– “Nu știu cum să-mi fac viața mai bună”. Trăim tristețea sau neputința de a ne crea o realitate diferită față de cea actuală, care ne frustrează, fie că recunoaștem sau nu.

Energia internă pe care o consumăm în zona acestor autosabotaje este foarte mare și ne ține departe de ceea ce ne dorim cu adevărat și de ce e sănătos pentru noi. Aceasta este energia consumată în cercurile vicioase pe care le trăim. În exterior, acest consum se manifestă prin permanenta urgență a activităților noastre cu grad mic (sau inexistent) de productivitate. Scopul devine acela de a fi ocupați, nu de a avea rezultate reale.

Acum, că înțelegi aceste aspecte, cum crezi că ar fi potrivit pentru tine să-ți organizezi timpul într-un mod sănătos și productiv?

Îți poți evalua agenda și felul în care-ți folosești timpul. Îți sugerez să te inspiri și din aceasta schemă cunoscută sub denumirea de Matricea Eisenhower, o diagramă simplă care te poate ajuta să-ți gestionezi productiv timpul.

Felicitări! Dacă ai ajuns până la finalul acestui mesaj, apreciez că te preocupă să înveți, să descoperi, să evoluezi. Și permite-mi să te invit, ca un cadou de învățare pentru tine, să te întrebi: “Ce-ar fi util să îmbunătățesc ca urmare a acestor informații?”.

Onorează-te!

Citește și:

Uită de liste: folosește această metodă pentru a fi mai productiv

Care sunt consecințele eternului ”Am treabă!”

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

AMI, cântăreață: ”Nu trebuie să fim prizonierii trecutului”

SELF-IMPROVEMENT//

Despre viață, psihic, moarte, sinucidere – între mituri și realitate

OAMENI THRIVE//

Cum și-a regândit Michael Bublé viața și cariera după boala fiului său

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.