WELLBEING//

Cum îți poate organiza viața planificarea meselor

Trăim într-un ritm accelerat, ne împărțim între viața personală, cea profesională și multe alte activități diverse. Cum să implementăm un plan de nutriție într-un program deja aglomerat?


În următoarele 4 minute vei afla:


– Care sunt micropașii pe care trebuie să-i faci pentru a mânca mai sănătos.
– Cum să transformi corvoada gătitului într-o placere.


“Și noi astăzi ce mâncăm?” este întrebarea pe care ne-o punem frecvent, și, în secret, ne-am dori să avem o super-putere pentru a prepara rapid, în fiecare zi, cel puțin un fel de mâncare care să fie pe placul tuturor membrilor familiei.

În realitate, gătitul devine de multe ori o corvoadă, pentru că timpul pare că nu ne mai ajunge.

Bunicile și mamele noastre obișnuiau să gătească la finalul unei săptămâni pentru toată săptămâna următoare. Erau de regulă două feluri de mâncare și nu făcea nimeni mofturi, pentru că alte variante nu existau. Lucrurile s-au schimbat acum, noi am evoluat și ne-am emancipat cu toții, însă și îndatoririle și nevoile noastre s-au schimbat. 

Aparent, pentru a ne ușura viața, au apărut alimentele procesate, restaurantele tip fast food, conceputul de mâncare gătită luată la pachet. Pare mai simplu așa. Plătim însă mai mult pe mâncarea comandată în oraș, iar sănătatea noastră este afectată de la vârste mici, pentru că ajungem să consumăm prea multe produse bogate în zaharuri, sare și grăsimi. 

Putem să schimbăm lucrurile, iar soluția este planificarea meselor.

Așa cum avem grijă să ne planificăm bugetul pentru cheltuielile lunare, cel pentru vacanțe și pentru activități diverse, putem să învățăm să ne planificăm și meniul săptămânal, dar și să ne rezervăm timpul necesar gătitului.

Nu trebuie ca toată viața noastră să se desfășoare de acum înainte între două sau mai multe fișiere excel, trebuie doar să avem răbdare pentru crearea a două obiceiuri: să decidem în avans ce vom mânca săptămâna următoare și să alocăm timp preparării meselor.

Planificarea meselor are mai multe beneficii:

Alegeri mai sănătoase

Marele avantaj atunci când gătim acasă este faptul că știm exact ce punem în mâncare, pentru că noi alegem ingredientele. Nu putem spune același lucru despre mâncarea care iese dintr-o altă bucătărie. În plus, când planificăm, putem stabili din timp și gustările, pentru a evita tentațiile nesănătoase de la automatul din holul firmei sau de patiseria de la colț.

Economie de timp și mai puțin stres

Chiar dacă poate nu pare așa, pentru că trebuie să investim spațiu mental în planificarea meselor, cumpărarea ingredientelor etc, în realitate facem economie de timp. Când nu avem nimic gătit șinnu avem un plan, putem pierde mult timp în fiecare zi contemplând opțiunile din frigider și dinncămară în căutarea rețetei salvatoare. Aici intră și stresul legat de: “Eu ce mai gătesc azi?”

Economie de bani

Când planificăm mesele în avans știm exact de ce ingrediente avem nevoie și nu mai cumpărăm impulsiv sau “ca să fie acolo”. Asta înseamnă și economie la buget dar și evitarea risipei alimentare, pentru că nu ne vom trezi în frigider cu mai multe produse decât avem nevoie, alimente care vor sfârși în coșul de gunoi pentru că au expirat.

În plus, dacă obișnuim să mâncăm în oraș sau să comandăm la pachet, plătim mai mult. În prețul mâncării livrate intră materia primă, salariile angajaților, utilitățile, chiria spațiului, livrarea produselor, profitul producătorului.

Planificarea alimentară, pas cu pas

Organizarea cămării și a frigiderului

Sunt câteva alimente de bază pe care ar trebui să le avem la îndemână: orez brun, paste integrale, quinoa, făină, semințe crude, fructe uscate, condimente, ulei de măsline, linte, năut, roșii în bulion, sardine, ton, mix de legume congelate, carne, legume proaspete, lactate, salată, brânzeturi, ouă.

Produsele neperisabile pot fi cumpărate odată pe lună, iar cele perisabile săptămânal. Modul de depozitare este foarte important, diversele tipuri de făină, de exemplu, ar trebui păstrate în recipiente de sticlă închise ermetic, carnea poate fi păstrată la congelator deja porționată în funcție de nevoile noastre. 

Lista de cumpărături

Lista trebuie să includă alimentele pe care planificăm să pregătim pentru săptămâna următoare: mic dejun, gustări, prânz și cină, dar și de ingredientele pe care le avem deja în cămară, în frigider și în congelator. Ideal ar fi să cumpărăm ce ne trebuie atunci când avem nevoie, și de aceea este important să știm și ce conțin dulapurile noastre. Ca să ne eficientizăm timpul petrecut la cumpărături, putem organiza lista pe categorii de alimente: legume și fructe, lactate, carne, făinoase și cereale.

Gătitul

Gătitul poate fi o provocare, mai ales când venim obosiți de la birou. Putem alege însă 2 ore în weekend în care să gătim două feluri de mâncare pentru 3-4 zile din săptămâna următoare și putem să ne alimentăm frigiderul cu ingrediente pentru rețete rapide în zilele rămase. Dacă ne folosim de toate instrumentele moderne pe care le avem la dispoziție (cuptor, oală sub presiune, robot de bucătărie, slowcooker), munca noastră va fi ușurată. În cuptor putem să punem, de exemplu, în același timp, atât o tavă cu carne dar și una cu legume. Oala sub presiune ne ajută să gătim rapid feluri de mâncare ce necesită un timp îndelungat de fierbere etc. 

Putem transforma gătitul într-o activitate de familie, mai ales dacă avem copii. În funcție de vârsta lor, îi putem implica alături de noi și ne pot ajuta la spălatul legumelor și al fructelor, la tocat, cu ajutorul robotului, la amestecat, la curățat. Cele două ore alocate gătitului pot trece mai plăcut dacă punem puțină muzică și delegăm din sarcini și altor membri ai familiei.

Dacă nu ne place să mâncăm același fel de mâncare de două-trei ori la rând, putem schimba puțin textura și gustul. La o supă cremă se pot adăuga o dată crutoane, o altă dată iaurt sau parmezan. De asemenea, putem să improvizăm și un alt fel de mâncare dacă ne rămâne ceva ce am gătit. A mai rămas din puiul făcut la cuptor? A doua zi putem să facem un wrap cu legume și pui sau o salată cu pui. 

Depășirea limitelor pe care ni le impunem singuri

Schimbarea obiceiurilor nu este un lucru ușor iar depășirea limitelor se poate aplica inclusiv când vorbim despre planificarea alimentară. 

Nu am timp să gătesc” este una dintre aceste limite. Da, va dura până când vom transforma planificarea alimentară și tot ceea ce ține de ea într-un obicei, dar beneficiile pe termen lung merită cu siguranță efortul. Nu trebuie să ne propunem să facem totul de mâine, ci mai degrabă treptat, în ritmul nostru, prin schimbări mici și obiective pe termen scurt.

În concluzie, planificarea meselor ne poate ușura viața, ne poate ajuta să facem economie la buget, ne poate ajuta să ne hrănim mai sănătos și, de ce nu, să petrecem și timp de calitate alături de cei dragi. Bucătăria este locul unde putem să ne întâlnim și să ne bucurăm de mâncarea pregătită împreună, în timp ce ne spunem poveștile trăite peste zi. Bucătăria este locul unde ne putem pune la lucru imaginația, iar planificatul meselor și gătitul sunt obiceiuri în care merită să investim.

Citește și:

Legătura dintre hrană și fericire

De ce poftești la cartofi prăjiți când ești obosit?

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum va arăta lumea după 15 mai? Exercițiu de imaginație

SELF-IMPROVEMENT//

Să ierți ceea ce nu poate fi iertat

OAMENI THRIVE//

7 lecții de viață pe care le putem învăța de la Malala Yousafzai

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.