SELF-IMPROVEMENT//

Cum e afectat creierul copiilor de timpul petrecut în fața ecranelor?

Cum să previi dependența de tehnologie pe perioada distanțării sociale.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Cât timp poate sta un copil zilnic în fața unui ecran.
– Cum să-ți sprijini copilul pentru a preveni dependența de tehnologie.


Având în vedere evenimentele care întâmplă în lume în această perioadă, să fie, oare, cazul ca părinții să se îngrijoreze în legătură cu timpul petrecut de copiii lor în fața ecranelor? În fond și la urma urmei, majoritatea își continuă cursurile online, de la distanță și, pentru cei mai mulți, ecranele au rămas singura cale de a socializa cu prietenii lor. 

Pentru că petrecem foarte mult timp în casă, părinții ar trebui să fie mai atenți decât oricând la timpul petrecut de copiii lor cu ochii în ecrane, fie că e vorba despre telefon, tabletă, console de jocuri sau televizor. Lucrez de opt ani cu părinți ai căror copii sunt dependenți de dispozitive media și această experiență mi-a confirmat faptul că orice schimbare de program, care duce la mai mult timp petrecut în fața ecranelor, prezintă riscuri pentru copii.

Ore în șir de uitat la seriale, chiar și pe termen scurt, dăunează pe termen lung

Maratoanele de uitat la seriale, chiar și atunci când se întâmplă pe perioade limitate, pot creea foarte repede dezechilibre și duc la însușirea unor noi obiceiuri. Mutarea în alt oraș sau la altă școală, perioadele de recuperare după accidente sportive și da, chiar și perioadele de distanțare socială, toate pot aduce după ele haos, atunci când copilul tău e fan al jocurilor video. 

Dacă fiica ta stă tot timpul pe Snapchat, pentru că tânjește după interacțiune socială, sau dacă fiul tău nu se ridică din fața jocului video de o lună de zile, centrul cerebral al plăcerii din creierul său, cel mai probabil, va fi suprastimulat. Pentru majoritatea copiilor, această expunere excesivă nu va face decât să le crească apetitul pentru și mai multă expunere la ecrane, înlocuind treptat timpul dedicat activităților sănătoase.

Nenumăratele ore petrecute pe aceste platforme virtuale îi predispun la izolare, anxietate, stres și depresie, precum și la riscul de a fi expuși la conținut de tip adult și la prădători online. Dacă nu suntem atenți, câteva ore în plus de stat cu ochii în ecran, pot duce, în câteva luni, la construirea unor obiceiuri nesănătoase, care vor fi foarte greu de contracarat mai târziu.

Nu toate ecranele sunt la fel

Tehnologia poate fi o extraordinară unealtă de studiu, de lucru și de păstrare a contactului cu familia extinsă. Însă, ecranele recreaționale, precum cele ale jocurilor video și cele ale smartphone-urilor, sunt foarte diferite, pentru că designul îmbietor al acestora le face foarte greu de lăsat din mână.

Tinerii caută mereu noutatea, și tocmai de aceea sunt atât de atrași de jocurile video, de video streaming, de noutățile din social media și de poveștile de pe telefoane. Însă, creierele lor tinere nu sunt încă pe deplin dezvoltate și nu sunt pregătite să facă față stresului, surselor de distragere a atenției și tentațiilor care vin odată cu aceste activități legate de tehnologie. Copilul tău nu va deveni dependent de fișiere Excel, însă poate dezvolta dependență față de jocuri video sau de aplicații de socializare. 

Cum poate fi evitată instalarea dependenței de ecrane

Vestea bună este că părinții pot preveni folosirea excesivă a dispozitivelor, fie că vorbim despre perioada pandemiei sau de vremuri obișnuite. 

1. Limitează abuzul

După atât de multe ore petrecute în fața ecranului pentru continuarea cursurilor școlare de acasă, părinții pot lua decizia limitării timpului dedicat jocurilor video și aplicațiilor de socializare. Dacă ați stabilit niște reguli legate de folosirea dispozitivelor dinainte, asigură-te că ele sunt respectate. Când ați stabilit acele reguli, ați făcut-o dintr-un motiv și acel motiv nu a încetat să existe. Copiii caută întotdeauna activități care presupun minim de efort și maximum de plăcere, astfel încât se poate ajunge ca timpul liber să fie irosit fără rost în fața unui ecran. Însă, acest risc poate fi evitat prin stabilirea de comun acord a unui program care să includă joacă reală, fizică, citit (din cărți, cu pagini și coperți) și activități plăcute, constructive. Și țineți-vă de el!

2. Reevaluează dispozitivele

Adolescentul tău nu mai are nevoie de un smatphone ca să poată ține legătura cu tine, din moment ce sunteți tot timpul împreună, acasă. Iar pentru interacțiune socială cu prietenii, apelurile vocale și video conferințele vor întări prieteniile mult mai mult decât ar face-o aplicațiile de socializare și jocurile. Obiectivul ar trebui să fie înmulțirea beneficiilor și minimizarea riscurilor. Și, din fericire, dispozitivele nu sunt singura opțiune pentru petrecerea timpului liber; copiii noștri merită mai mult decât ore în șir petrecute izolați în fața unui ecran.

3. Recuperează-ți copilul

Acum este momentul cel mai potrivit pentru a te concentra asupra lucrurilor care te dezvoltă, pentru a descoperi noi hobby-uri, pentru a face sport și pentru a te distra! Este o oportunitate și pentru copiii tăi de a se lăsa antrenați în activități pentru care, altminteri, poate că nu ar fi avut timp. Lasă-i să gătească, să facă curățenie, să picteze, să învețe să cânte la un instrument muzical urmărind tutoriale de pe YouTube, să citească romane și să se plimbe cu bicicleta. Perioada carantinei e un timp propice învățării și deprinderii unor abilități noi. Asta dacă ne vom ajuta copiii să-și organizeze programul zilnic și vom reuși să-i ținem la loc sigur, să nu se piardă în lumea virtuală. 

4. Reconectează-te cu familia ta

Folosește acest dar al timpului petrecut alături de familie pentru a construi amintiri împreună și prioritizează-i pe cei dragi în detrimentul dispozitivelor. Petreceți timp stând de vorbă, spunând povești, învățând lucruri noi și jucându-vă. Caută să cazi cât mai rar în ispita divertismentului individual din fața ecranului. 

Și mai mult timp în fața dispozitivelor să fie, oare, soluția de a trece peste această perioadă? Este clar că nu, mai ales dacă înțelegi că această expunere poate duce la instalarea unor obiceiuri dăunătoare, care vor rămâne cu copiii și după încheierea carantinei. Nu permite ca o criză să ducă la apariția alteia. Hai să le arătăm copiilor noștri cum să schimbe timpul petrecut în fața unui ecran pe ceva cu mult mai prețios, precum învățarea de lucruri noi, citit, explorare unor activități și discuții cu voi, în timp ce pregătiți împreună cina. Hai să folosim acest timp cu înțelepciune și să descoperim noi moduri în care să ne unim familia, în loc să ne îndepărtăm și mai mult unii de ceilalți!

Citește și:

Ce să facem pentru sănătatea emoțională a copiilor noștri în perioada de izolare?

Despre coronavirus pe înțelesul copiilor

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Cum folosim tehnologia într-un mod care să nu ne facă rău

SELF-IMPROVEMENT//

Cum va arăta lumea după 15 mai? Exercițiu de imaginație

SELF-IMPROVEMENT//

De ce să nu-ți lovești copilul: nici cu palma, nici cu vorba

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.