WELLBEING//

Cum afli ce sport ți se potrivește?

De cele mai multe ori, renunțăm la mișcare pentru că, pur și simplu, nu alegem tipul de sport potrivit. O condiție esențială pentru a face mișcare pe termen lung este să-ți placă ceea ce faci.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce să nu pleci acasă cu jumătate de magazin când îți iei primul echipament.
Cu ce beneficii pentru sănătatea mintală vin diferite sporturi.


Păstrez în minte o imagine foarte limpede: sunt copil, sunt afară, la săniuș, înghețată bocnă, cu pantalonii uzi și mucii la nas și nu mă mai dau plecată acasă. E prea distractiv, iar frigul, de fapt, nu-l simt, doar îl conștientizez. 

De mic copil am fost activă, am făcut mișcare. Lucrurile veneau firesc: iarna mă dădeam cu sania și patinele pe gheață, vara alergam la joacă și cutreieram dealurile. Nu făceam un sport de performanță, nici altă mișcare în cadru organizat, în afară de orele obișnuite de educație fizică de la școală. În clasele primare, jucam handbal, iar în liceu am fost în echipa de baschet, unde-mi plăcea tare mult. În timp, am încercat diverse forme de mișcare, în funcție de etapa în care eram. Abia în facultate am avut primul contact cu muntele. Ce vreau să spun este că pasiunea mea pentru sport și mișcare în aer liber a existat întotdeauna, dar am adaptat forma de mișcare la ce simțeam că mi se potrivește într-un moment sau altul. 

Cred în continuare, cu tărie, că este important să faci ce-ți este potrivit într-un moment sau altul, în funcție de contextul tău personal. 

Spre exemplu, după ce am născut, am început să fac sport acasă, singură. Apoi, când au mai crescut copiii, am început să merg la ore de aerobic, pentru că  așa mă bucuram de o pauză unde mă revigoram și-mi și îmbunătățeam condiția fizică. Apoi, am început să fac plimbări lungi, ieșiri cu bicicletele și drumeții cu tot cu copiii mei. 

În timp, mi-am format o imagine clară despre ce-mi place, m-am cunoscut și descoperit mai bine. Am pe lista mea de preferințe alergare montană, fitness, bicicletă, escaladă și alpinism. Acum, pot spune cu certitudine că pasiunea mea cea mai mare rămâne alpinismul. Însă până să ajung la alpinism, am trecut prin toate cele enumerate, iar antrenamentele de barre fitness m-au ajutat să capăt rezistență în mersul pe munte. 

Dar cum decizi de ce să te apuci?

Pentru mine, varianta câștigătoare a venit așa: am început să fac constant antrenamente de barre fitness și am descoperit, în timp, că acest tip de mișcare mă ajută și mi se potrivește. Asta pentru că se potrivește mănușă cu valorile și așteptările mele. Așa că te sfătuiesc și pe tine, când alegi un sport, să-ți pui mai întâi câteva întrebări:

– Ce-mi doresc să obțin în urma practicării acestui sport? 

– Prefer să fac sport afară, în natură sau în interior? 

– Pot să le fac pe amândouă?

Spre exemplu, în cazul meu, am ales barre-ul ca sport indoor, deoarece pentru mine este important să-mi aducă o postură corectă, să fac un antrenament cu impact mic asupra corpului, să câștig fermitate, feminitate și o stare generală de bine.

Dar ca să afli pe bune ce sport ți se potrivește, te sfătuiesc să încerci, să experimentezi, să-ți asculți corpul și să vezi ce-ți place mai mult, ce ți se potrivește și ce se simte firesc. Indiferent ce tip de sport va ieși câștigător pentru tine, rezultatul este același: îți menții sănătatea fizică și mentală, se eliberează endorfine, te eliberează de stres și îți dă o stare de bine și un tonus mai bun.

Ca să te asiguri că vei integra mișcarea în viața ta pe termen lung, nu te aventura: ai răbdare, dă-ți timp, ia lucrurile de la nivelul pentru începători. Așa te vei putea cunoaște și vei reuși să crești. Atunci prinzi elementele de bază și este esențial să faci lucrurile corect.

Cât investim în echipament?

Te sfătuiesc, și aici, să nu te arunci cu capul înainte. Așa cum începi cu exerciții simple, de bază, investește, la început, doar în echipament de bază și dă-ți timp să ai o idee clară despre ce-ți este cu adevărat util. 

Am observat că unii oameni consideră că a-și cumpăra cel mai bun sau cel mai scump echipament poate fi cheia pentru a se ține de sport. Nu e. Iată un exemplu: să zicem că vrei să practici mersul pe munte, dar nu ai idee de unde să începi. Intri frumușel într-un magazin cu articole montane și-ți vine să cumperi de parcă te pregătești pentru o expediție pe Everest. După ce ai lăsat acolo o avere, pornești în drumeție și constați că n-ai folosit nici un sfert din tot ce ai cumpărat și nici nu prea știi când va urma a doua ieșire în natură. Cauți în debara un loc unde să înghesui tot acel echipament și te frustrezi că ai aruncat, practic, banii pe fereastră. Sună cunoscut?

Hai să-ți spun cum să faci: pentru început, ai nevoie de o pereche de încălțăminte adecvată pentru mersul pe munte, cu talpă aderentă și impermeabilă, de haine sintetice sau merino și de o geacă de ploaie. Este recomandat să te îmbraci în straturi, ca foile de ceapă. Vei mai pune ceva pe tine dacă ți-e frig și vei mai da jos din straturi, când e cald. De asemenea, e bine să nu pornești într-o urcare cu multe straturi pe tine pentru că vei transpira. Îmbracă-te cât mai lejer, iar atunci când te oprești pentru pauză sau când ajungi pe vârf, adaugă un strat sau două de haine, în funcție de cât de frig este. Pe parcurs, vei învăța clar de ce ai nevoie și de ce nu.

Este un principiu care se aplică pentru toate tipurile de sport, indiferent dacă alergi sau practici înot, yoga ori kickboxing. Începe cu baza. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Bun, dar totuși, cum aleg?

Ca prim pas, stabilește, cum spuneam, dacă ți se pare mai tentant un sport outdoor sau indoor, ori poate ambele și gândește-te unde le-ai putea practica. Ce săli, piscine sau parcuri ai în proximitate, cât de des poți organiza ieșiri în aer liber? 

Dacă ești o persoană care preferă mișcarea în aer liber, probabil vei alege să începi cu plimbări, alergare, drumeții pe munte sau bicicletă. 

Apoi, întreabă-te dacă preferi să faci sport în grup sau dacă te tentează un sport solitar. Există persoane care spun că nu le place să meargă la sală și că preferă să facă sport outdoor, dar nu știu exact de unde să înceapă. Să zicem așa: ți-ai dori să începi și tu să alergi în parcul de lângă casă, unde, până acum, aruncai doar priviri admirative spre cei care deja aleargă. Ce faci?

Dai fuga într-un magazin și-ți vine să investești în cele mai scumpe articole de sport. Echipament, sticlă de apă, suport pentru telefon, încălțări de alergare. S-ar putea să te descurajezi când vezi cam la ce sumă ajungi și s-o lași baltă. Îți reamintesc: nu te pregătești să alergi un maraton! Nu e deloc rău să-ți stabilește scopul ăsta, desigur, însă suntem încă departe de așa ceva. Ți-ar putea conferi consecvență și perseverență. Însă, realist vorbind, dacă te arunci direct la alergare, s-ar putea ca, după primul kilometru, să simți să leșini. Îți recomand să iei lucrurile treptat. Începe cu o plimbare, continuă a doua zi cu un mers mai rapid, următoarea tură cu alergare ușoară. Să știi că e OK: durează până când vei începe să alergi cu adevărat. Trebuie să înveți să respiri corect, să capeți forță, încredere și plăcere. Apoi vor urma și echipamente mai sofisticate și investiții pe care le vei face în cunoștință de cauză și care nu vor ajunge să aglomereze degeaba debaraua.

E OK să te răzgândești. Chiar e OK!

Se poate întâmpla să începi mai multe sporturi într-o perioadă scurtă. De obicei, există un trigger (vrei să fii în formă, ai un semnal de alarmă pe partea de sănătate, vrei să slăbești etc). Așa că te arunci cu capul înainte și-ți vine să încerci toate sporturile despre care auzi sau pe care știi că le practică apropiații tăi. 

Fiecare va descrie sportul său ca fiind sportul perfect (și așa și e, este sportul perfect pentru acea persoană). Testează, observă, analizează ce cauți tu. De exemplu, vei descoperi că simți eliberare de nervi și frustrări după o sesiune de kickboxing. O oră de yoga îți va aduce liniște și calm, o conectare mai bună cu propriul tău corp și o respirație mai corectă, conștientă. O drumeție pe munte îți aduce oboseală fizică și multă liniște mentală și sufletească, o stare de bine, energică și euforică de care te vei bucura mult timp. 

Doar testând pe pielea ta vei afla către ce să te îndrepți și ce ți se potrivește. Ține cont de încă ceva: este recomandat să apelezi la un instructor sau la un antrenor. El este cel care te va învăța cum să nu faci greșeli, să nu exagerezi, dar nici să nu te lenevești sau demotivezi, cum să ai rezultatele cele mai bune și mai aliniate cu așteptările tale. Însă motivația, ține minte, e la tine! Caută oameni care practică același sport ca tine și împărtășește-le întrebările pe care le ai, cere un sfat, bucură-te de experiența lor și fă-ți prieteni noi. 

Îți spun un secret: fiecare maraton de plăcere începe cu un singur prim pas mic!

Citește și:

Ce trebuie să faci înainte de sport

Cel mai simplu mod de a-ți găsi motivația să faci sport, conform științei

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

7 beneficii surprinzătoare ale sportului și asul din mânecă

WELLBEING//

12 trenduri de fitness de care să ții cont în noul an

WELLBEING//

De ce să-ți faci timp pentru sport, începând de… azi!

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.