WELLBEING//

Cu ce se înlocuiești cafeaua: 7 alternative simple, dar la fel de energizante

Te apucă, uneori, o oboseală cumplită de după-amiază? Iată câteva băuturi revitalizante pe care ar trebui să le încerci.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Care este băutura ideală pentru o seară răcoroasă de toamnă. 
– Ce băutură este considerată ”licoarea zeilor” în America de Sud. 


Ți se întâmplă ca, uneori, după-amiaza, să te ia așa… o sfârșeală și o oboseală nemaipomenite? Iată câteva băuturi care te pot revitaliza. Încearcă-le! 

Dacă ești ca mine, te bazezi pe o ceașcă de cafea să te pună pe picioare. O cafea caldă, aburindă, cu o aromă care te trezește ușor pe măsură ce iei prima înghițitură – doar să-ți imaginezi acest lucru și deja simțurile ți se ascut. 

Timp de secole, am fost vrăjiți de acest drog și de efectele lui miraculoase asupra copurilor noastre. Încă de la primele descoperiri ale efectului stimulant al cafeinei, studiile au legat această substanță de reducerea riscului de boli de inimă, a diabetului de tip 2 și chiar a cancerului.

Însă cofeina are și o parte întunecată. Atunci când bei mai multe cești de cafea pe zi poți să ajungi să te simți agitat și nervos în timpul zilei și nu te poți odihni noaptea. Evident, toleranța la cofeină variază de la persoană la persoană, însă o rație de patru cești pe zi pare a fi încă zona sigură din punctul de vedere al sănătății – și vorbim aici despre adulți. 

Însă ce faci dacă deja e ora 2 după-amiază și tu încă tânjești la un boost de energie suplimentar, însă fără efectele secundare ale cafeinei? 

Iată 7 alternative pe care ar trebui să le încerci data viitoare când ai nevoie de un stimulent: 

1. Chai tea. 

Chai este o combinație de ceai negru cu multe condimente, cum ar fi scorțișoară, cardamon și cuișoare. Are calități de calmare și de ușurare a căilor respiratorii, așa că nu e de mirare că acest ceai este, practic, băutura națională în India. Bea-l cu un strop de lapte și o linguriță de îndulcitor la alegere. Senzația cremoasă a acestei băuturi îți va face creierul să creadă că bei, de fapt, cafea! 

2. Băutură fierbinte cu pudră de roșcove (hot carob). 

Roșcovele sunt cultivate de mii de ani în zona Mediteranei. Deși gustul lor e similar ciocolatei, roșcovele nu au cofeină și au de trei ori mai puține calorii. Din aceste motive, roșcovele (pudră, mai ales) sunt ingredientul popular în multe rețete sănătoase. 

O băutură fierbinte cu roșcove reprezintă un substitut delicios pentru cafea sau pentru ciocolata caldă. Amestecă o linguriță de pudră de roșcove într-o cană, cu lapte cald și adaugă un strop de miere. 

3. Apă cu lămâie. 

Poate că nu pare de la început eficient, însă un pahar cu apă călduță cu lămâie e cel mai simplu mod de a te păstra într-o stare alertă și de a te simți energizat. Combinația dintre sucul de lămâie și apă ajută, de asemenea, digestia și păstrează tenul sănătos. 

De multe ori, am avut intenția să beau o cafea, dar o felie de lămâie stoarsă în apă caldă a funcționat la fel de bine. 

4. Yerba mate. 

Numită „băutura zeilor” de către populația indigenă din America de Sud, această băutură îți oferă o stare de energie într-un mod calm și subtil, fără efectele secundare ale cafelei. Yerba mate este bogată în nutrienți care accelerează metabolismul, dar și în antioxidanți. 

Poți prepara yerba mate în mai multe feluri: într-o cană tradițională pentru mate, într-un recipient pentru cafea, cu un sistem French press; poate fi consumat atât rece, cât și cald. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


5. Cidru cald de mere. 

Cidrul de mere e dulce, iar aroma sa un pic acidulată este liniștitoare și revigorantă. Cidrul de mere și merele au aceleași beneficii pentru sănătate: reducerea apariției bolilor cronice și stoparea radicalilor liberi. Cald sau rece, cidrul de mere cu un strop de scorțișoară poate fi exact băutura de care ai nevoie într-o după-amiază de toamnă răcoroasă. 

6. Cafea de cicoare

Această alternativă este probabil cea mai apropiată de gustul cafelei. Foarte populară în New Orleans (și în România înainte de 1989 – n.red.), băutura are un gust ușor amar, iar rădăcina de cicoare din care este preparată reduce inflamațiile și stabilizează nivelul de zahăr în sânge. Lasă la infuzat o linguriță de cicoare prăjită într-o cană mai mare, câteva minute, apoi adaugă lapte de migdale și îndulcitor, dacă dorești. 

7. Ceai de mentă

Cu gustul său mentolat, acest ceai este o alternativă revigorantă în orice moment al zilei. Senzația răcoritoare îți reduce durerile și acționează ca o pastilă mentolată naturală. Frunzele de mentă se cultivă ușor, așa că poți avea mereu o rezervă proaspătă. Poți să fierbi în ceai atât frunze proaspete, cât și unele uscate – câteva minute și apoi băutura e gata! O băutură sănătoasă înseamnă un corp sănătos.

Ca să-ți păstrezi corpul și mintea puternice, e important să consumi băuturi sănătoase care-ți readuc energia. Cafeaua e minunată, știm asta, însă vine la pachet cu niște efecte care, în exces, pot fi periculoase. Data viitoare când faci o pauză, încearcă una dintre aceste băuturi ca să faci față cu succes unei zile aglomerate. 

Citește și:

11 mituri despre hidratare

Ce și cum să mănânci pentru a-ți păstra tinerețea

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Mahmureala emoțională există: iată cum o poți trata

WELLBEING//

Cum să-ți transformi pauza de prânz într-o mini-vacanță

WELLBEING//

Maratonul stării de bine: 24 de micropași pentru prosperitate

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.