WELLBEING//

Cu ce alimente sănătoase îți poți înlocui poftele vinovate

Ce să faci atunci când ți-e poftă de cartofi prăjiți, dar totuși tii la sănătate și la siluetă.


În următoarele 4 minute vei afla:

– De ce nu ne sunt benefice alimentele prăjite în baie de ulei.
– Cum îți poți reeduca gustul.


Dacă ai renunțat la mindsetul de dietă și ai decis să adopți procesul de schimbare al obiceiurilor alimentare (un proces care este mai lent, dar ale cărui rezultate se vor menține în timp), trebuie să te gândești concret și de unde începi și cum. Cu ce îți înlocuiești poftele vinovate și alegerile nesănătoase în așa fel încât să te bucuri de mâncare?

Iată mai jos câteva idei:

În loc de cartofi prăjiți, cartofi la cuptor

Cui nu-i plac cartofii prăjiți? Crocanți, rumeni, fierbinți… Problema cu ei este că, atunci când sunt prăjiți în baie de ulei, vin la pachet cu o cantitate mult mai mare de grăsimi decât ar trebui să consumăm. Dacă vrei să schimbi acest lucru, alternativa mai sănătoasă ar fi să-i gătești la cuptor, pe hârtie de copt, cu multe condimente, plante aromatice și aproximativ două linguri de ulei de măsline. Sunt la fel de gustoși și crocanți, în special dacă nu-i înghesui în tavă unii peste alții și dacă ai grijă să-i întorci din când în când.

În loc de sucuri carbogazoase, limonadă și apoi apă cu lămâie

O sticlă de 500 ml de suc carbogazos conține aproximativ 15 lingurițe de zahăr. Organizația Mondială a Sănătății recomandă un consum zilnic de maximum șase lingurițe de zahăr pentru adulți, iar asta înseamnă că în 500 ml de suc carbogazos regăsim de trei ori cantitatea recomandată pe zi. Dacă acest tip de băutură se regăsește în alimentația ta și ești dependent de ea, ideea de a trece direct la apă plată sau minerală este demotivantă. Dacă însă alegi pentru o perioadă să înlocuiești băutura carbogazoasă cu limonada cu miere și să scazi apoi treptat cantitatea de miere, poți să-ți reeduci gustul și poți scăpa și de dependența de zahăr. Deși mierea curată este bogată în vitamine și minerale și are beneficii pentru sănătate, trebuie consumată în cantități moderate, excesul nu este bun.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În loc de ciocolată cu lapte, ciocolată neagră

Ciocolata este preferata multora dintre noi și ne vine automat în minte atunci când ne gândim la ceva bun. Când alegem ciocolata, ar trebui să citim cu atenție eticheta. Un sortiment al cărui prim ingredient este zahărul nu este unul pe care ar trebui să-l alegem. Ciocolata de calitate are ca prim ingredient cacao, apoi untul de cacao. Cu cât procentul de cacao este mai mare (peste 75-80%), cu atât ciocolata este mai bună. Ciocolata cu procent mare de cacao este bogată în potasiu, magneziu, zinc și polifenoli. Așadar, pentru a profita de aceste beneficii, ciocolata neagră este alegerea corectă. În plus, datorită gustului intens, amărui, de regulă una-două pătrățele de ciocolată neagră ne sunt de ajuns și astfel evităm excesele.

În loc de șnițel/chiftele prăjite în baie de ulei, șnițel/chiftele la cuptor

Șnițelele și chiftelele fac parte din felurile de mâncare preferate de români, dar prin prăjirea în baie de ulei, carnea se îmbibă cu multă grăsime, iar consumul frecvent al acestor tipuri de alimente ne poate afecta sănătatea pe termen lung. Dacă ținem cont și de faptul că stilul de viață s-a schimbat pe perioada pandemiei și că suntem mult mai sedentari, ar trebui să ne adaptăm și alimentația, pentru a ne păstra sănătatea. Alternativa și în acest caz este prepararea acestor produse la cuptor, pe hârtie de copt.

În loc de o bomboană, o curmală

Bomboanele sunt zahăr cu arome artificiale. Atât. Nu ne aduc nici un beneficiu, iar dacă le consumăm este vorba doar despre dependența neastră de gustul dulce. Putem obține aceeași satisfacție, dar și ceva vitamine și minerale, cu ajutorul unei curmale. Atenție și aici la ambalaj și la etichetă, să nu aibă zaharuri adăugate. O excepție ar putea fi bomboanele din ciocolată neagră ce conțin 75-80% cacao (beneficiile menționate mai sus).

În loc de pâine albă, pâine integrală/graham

Pâinea albă conține mai puțini nutrienți și fibre, pentru că majoritatea elementelor nutritive se află în învelișul extern al bobului, înveliș eliminat prin procesul de rafinare. Făina neagră, făina integrală și făina graham sunt obținute prin măcinarea bobului întreg, diferența între ele fiind dată de conținutul de tărâțe sau de granulația acestora. Din punct de vedere nutritiv, obținem mult mai multe beneficii consumând produse din făină integrală. 

În loc de prăjitură de la cofetărie, prăjitură făcută în casă

Dacă dorim să ne satisfacem pofta de dulce, o prăjitură făcută în casă ar trebui să fie prima alegere. În primul rând că știm exact ce ingrediente folosim, de unde provin și care este calitatea lor. Și în al doilea rând, atunci când gătim noi, putem doza și cantitatea de zahăr adăugat. De exemplu, la o plăcintă cu mere nici nu mai este nevoie să adăugăm zahăr, pentru că există sortimente de mere suficient de dulci.

În loc de a doua cafea, turmeric latte

În cantități moderate, cafeaua are beneficiile ei. Ne îmbunătățește starea de spirit, concentrarea și viteza de reacție. Trebuie să fim atenți, totuși, la cantitatea totală consumată pe durata unei zile, deoarece excesul nu ne este benefic. Dacă avem nevoie de energie după prânz, putem să înlocuim a doua cafea a zilei cu turmeric latte, o băutură sănătoasă, energizantă, cu efect antiinflamator, al cărei ingredient principal este turmericul. 

Schimbările în alimentație făcute pas cu pas, în ritmul propriu, sunt benefice pe termen lung. Asta nu înseamnă că trebuie să renunțăm la alimentele care ne plac, ci doar că trebuie să găsim o variantă mai potrivită de preparare, care să nu ne saboteze sănătatea. Nu trebuie să sacrificăm gustul, însă acesta poate fi reeducat. Efectul acestor schimbări se va reflecta în starea noastră de sănătate, în energia noastră, și până la urmă asta este ceea ce contează: să fim sănătoși!

Citește și:

De ce poftești la cartofi prăjiți când ești obosit?

Legătura dintre hrană și fericire

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

De ce e atât de greu să slăbești

WELLBEING//

Beneficiile nebănuite ale hranei locale, de sezon

WELLBEING//

Ce mâncăm de Paște?

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.