WELLBEING//

Coronavirus: cum să te pregătești de izolarea la domiciliu

Află cu ce trebuie să te aprovizionezi pentru a evita ieșirile din casă în perioada următoarelor săptămâni.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cu ce îi poți ajuta pe vecinii mai în vârstă.
– Ce medicamente ar trebui să ai în casă în caz de urgență.


Suntem îngrijorați de noul virus atât de contagios. Școlile s-au închis la noi în țară, dar și în țările din jur. S-au închis sălile de spectacole, s-au anulat evenimentele și târgurile, activitatea din multe zone se mută în online sau pur și simplu se suspendă pentru o perioadă nedeterminată.

Ne uităm îngrijorați la țările care au multe cazuri de îmbolnăviri, ce decizii iau autoritățile și ne gândim că probabil vom fi nevoiți să luăm aceleași măsuri ca ei. 

Dacă putem lucra de acasă, dacă ce avem de făcut poate fi amânat, dacă nu e absolut necesar să ajungem undeva, dacă nu lucrăm în domenii în care activitatea nu se poate sista, stăm acasă.

Dacă suntem printre norocoșii care au posibilitatea să stea acasă, singurul motiv pentru care am ieși ar fi pentru aprovizionarea cu alimente. Ca să evităm acest aspect ar trebui să ne pregătim, pentru a fi protejați o perioadă cât mai lungă:

1. Fă o rezervă de medicamente!

Aici intră medicamente antitermice pentru toată familia, medicamente pentru răceală și gripă,  medicamente necesare pentru probleme de zi cu zi (diverse afecțiuni și dureri, creme, unguente, fașe, leucoplast), săruri de rehidratare, vitamine, medicamente pentru tratamentele pe care le urmați. 

Dacă aveți vecini sau rude pensionari verificați că au un stoc suficient de medicamente pentru afecțiunile pe care le au

De regulă, pensionarii se duc lunar la medicul de familie pentru rețetă, apoi așteptă la farmacie primirea de fonduri pentru a ridica medicamentele compensate sau pentru a le achiziționa la preț redus. Nu știm ce perioadă de timp vom fi restricționați și acesta nu trebuie să constituie un motiv pentru ei să iasă din casă, sunt grupa cea mai vulnerabilă la acest virus, dați-le o mână de ajutor. 

2. Fă o rezervă de apă! 

Dacă folosiți filtre, asigură-te că ai un filtru suplimentar

Dacă folosiți apă îmbuteliată, consideră o cantitate necesară pentru mai mult timp. Apa îmbuteliată nu se strică, o veți folosi chiar dacă ieșim din izolare, nu sunt bani aruncați. 

Aveți rude sau vecini care nu pot căra? Cumpărați și pentru ei sau ajutați-i să comande online. 

3. Fă o rezervă de alimente!

Ce trebuie să cuprindă această rezervă? 

Dacă de regulă trebuie să avem în casă o rezervă de mâncare care să acopere o săptămână (în caz de drumuri blocate, inundație, cutremur, poluare, o problemă medicală etc) , de data asta rezerva trebuie să conțină alimente pentru o perioadă mai lungă de timp.

Alimente proaspete pentru următoarele zile până la două săptămâni: fructe (fructe de pădure, pere, mere, citrice), legume proaspete pentru salate, ciuperci, salate, lapte și produse lactate ca iaurt, brânză, cașcaval, carne și produse din carne, ouă. 

Alimente neperisabile de care ne putem folosi mai mult timp: făină de grâu și de mălai, linte, fasole, mazăre, legume rădăcinoase, ceapă, cartofi, ulei, sare, zahăr sau înlocuitori, miere, biscuiți, ciocolată, nuci și semințe, orez, paste, griș, cafea, cacao, lapte praf, cereale etc.

Alimente congelate: legume, fructe, carne, pește, plăcinte, mâncare semipreparată.  Poți congela și pâine și mâncare gătită dacă ai loc în congelator.

Alimente conservate: conserve de carne, pește, pateuri, legume, bulion, zacuscă, vinete, humus, fasole, ciorbe, fructe, gemuri.

Dacă aveți rude sau vecini în vârstă, asigurați-vă că au cămara și congelatorul pline. 

Faceți o curățenie în cămară și congelator, aruncați tot ce este expirat și înlocuiți produsele cu altele noi.

Produsele pe care le cumpărăm și le putem folosi pe termen lung (produsele congelate, apa, conservele, produsele neperisabile, cele cu termen de valabilitate mai mare) nu sunt bani aruncați. Le putem folosi și după ce trece această criză. Totuși nu exagerați, fiți logici, faceți liste, calculați nevoile pentru familia voastră și cumpărați ce aveți nevoie.

Gândiți meniuri hrănitoare și cât mai diverse. 

Nu uitați de animalele de companie! Faceți rezerve de hrană și orice alte lucruri necesare pentru ele.

4. Asigură-te că ai o mică rezervă de bani numerar!

Dacă nu ai făcut bine calculul, s-ar putea să ai nevoie de lucruri suplimentare. 

Chiar dacă magazinele alimentare sunt disponibile, o întrerupere a sistemelor de plăți te poate lăsa cu banii în cont și fără produsele necesare, iar asta este o mare problemă în această perioadă. 

În țările care au ajuns să fie închise, există servicii de livrări de alimente sau medicamente. Cel mai convenabil este să ai o sumă moderată de bani numerar pentru aceste cheltuieli. 

5. Fă o listă de activități!

Panica ne prinde ușor dacă stăm cu ochii pe televizor și nu ne găsim locul prin casă. Stai departe de sursele care te alarmează, informează-te din surse oficiale.

Vezi partea plină a paharului și folosește util acest timp. 

Doar prin faptul că nu mai ai de făcut drumuri la muncă și la grădiniță sau școală deja câștigi ceva timp zilnic, chiar dacă lucrezi de acasă.

Fă curățenia ”de primăvară”, triază-ți garderoba, citește cărțile pe care le ai în așteptare, fă un curs online, fă meniuri interesante și gătește rețete noi, petrece timp cu cei dragi, selectează filme care să-ți aducă zâmbetul pe buze, dormi mai mult, găsește idei noi sau creative pentru munca ta, fă-ți o listă cu lucrurile pe care vrei să le faci și nu ai avut cum, apoi identifică soluții, ascultă muzică și dansează, vorbește mai mult cu cei dragi, stai degeaba și încarcă-ți bateriile. 

Folosește pauza asta pentru o revizuire a ta, a valorilor tale, a dorințelor și obiectivelor tale. 

Acum este momentul să faci ceva ce ți-ai dorit, dar nu ai avut timp sau curaj: apucă-te să scrii o carte, să filmezi ceva pentru canalul tău de youtube, să scrii articole de blog – pentru al tău sau pentru al altora dacă nu ai încă unul, să ții un jurnal, să faci o listă cu locuri pe care vrei să le vizitezi, să coși goblen sau să pictezi (chiar dacă n-ai pic de talent), să faci orice ți-ai dorit, dar ai considerat că n-are sens. 

Faceți lucruri în familie: petrece mult timp cu copiii, gândiți meniuri, gătiți, faceți planuri, jucați jocuri de societate, faceți bugetul familiei și stabiliți noi obiective comune, scoateți jocurile pe televizor și distrați-vă ca atunci când le-ați cumpărat, faceți seară de film cu popcorn, organizați casa, luați decizii împreună, recuperați timpul pierdut în graba vieții de zi cu zi.

Evident că n-o să-ți ardă de distracție, când știi că multe se pot întâmpla și mintea ta face scenarii legate de oamenii dragi, de banii pe care-i pierzi, de jobul care poate e în pericol etc. 

Când viața îți dă lămâi fă o limonadă și nu-ți face griji pentru lucrurile pe care nu le poți influența. 

Când trece criza, vei avea mintea limpede ca să vezi cum să repari eventualele daune, nu-ți face griji și scenarii înainte să fie cazul. 

În momente de criză luăm decizii dificile

Trăim o situație nouă, o situație de criză, care ne sperie și fiecare încearcă să facă ce este mai bine pentru propria persoană, pentru cei dragi și cei din jur. 

Este momentul să fim organizați, responsabili, empatici, logici, calmi pe cât posibil, să nu generăm panică, să nu atacăm deciziile celor din jur, ci să dăm dovadă de înțelegere și să ajutăm dacă și cum putem, să respectăm regulile impuse și transmise de autorități referitoare la protecția noastră și a celor din jur, să ne informăm doar din surse oficiale. 

Sănătatea noastră și a celor din jur sunt prioritatea numărul unu în acest moment, restul le luăm pe rând, mai apoi… când le vine rândul.


Citește și:

Coronavirus: când casa devine birou

A început ”vacanța Coronavirus”: ce ne facem?

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Diana Stănculeanu, psiholog: ”Dacă ajung să mă cert cu adolescentul pe ordinea din cameră, normalitatea este restaurată!”

WELLBEING//

Ziua 7 de autoizolare

WELLBEING//

13 lucruri pe care le-am făcut cu toții în izolare

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.