EFICIENȚĂ//

Coronavirus: când casa devine birou

Isaac Newton a făcut calculele pentru a argumenta legea atracției universale în timpul carantinei ciumei bubonice din 1665. Deci se poate.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce freelancer-ii lucrează în cafenele.
– Cum poți fi productiv atunci când lucrezi de acasă.


Coronavirus a golit străzile, birourile, restaurantele și sălile de fitness, pentru că nimeni nu vrea să-și asume responsabilitatea răspândirii unui virus care poate fi fatal. Asta va avea implicații grave asupra economiei, mai rău decât în 2008, după cum îmi povestea un specialist în seara asta. Însă dincolo de asta, pandemia de coronavirus ne stimulează să petrecem mai mult timp alături de cei dragi, iar mulți dintre noi, în această perioadă, avem și privilegiul de a lucra de acasă (majoritatea angajaților n-au această opțiune). Conform Forbes, în SUA din 2015 până în 2017, numărul persoanelor care lucrează de acasă a crescut cu 159%, iar aceste joburi nu sunt doar în sectoarele de IT sau costumer service, ci și, spre exemplu, în serviciile medicale, vânzări sau educație. Dar cum amesteci cele două lumi?

Personal, găsesc lucratul de acasă mult mai productiv și mai relaxant, pentru că mă scapă de oboseala decizională, însă pe mine nu mă deranjează deloc pisica mea atunci când încerc să răspund la mailuri sau să scriu un articol.

În schimb, pe parcursul carierei mele, am descoperit de multe ori că unii dintre colegii mei, care rămâneau foarte târziu la birou, mult după orele convenționale, aveau probleme în relație sau cu copiii. Desigur, asta e o statistică personală, însă poate fi o provocare pentru oricine să amestece viața personală cu cea profesională. Observând oamenii în climatul domestic versus cel profesional, am constatat de multe ori cu surprindere cum se poate schimba atitudinea, tonul vocii sau mimica cuiva într-un mediu diferit. Persoane alfa pot deveni beta, oameni stresați devin sufletul petrecerii etc. Cred că este un drept fundamental să ne putem separa segmentele vieții, însă mersul la job e pentru mulți dintre noi o supapă de la o altă realitate. Și invers.

În plus, munca în echipă ne stimulează, comunicarea ne animă creativitatea, concurența poate fi productivă, iar un nivel moderat de stres ne-a scos din peșteri și ne-a împins să construim case – deci poate fi un plus. Pentru că nu toată lumea beneficiază de acea motivație intrinsecă, care l-a motivat pe Isaac Newton să facă calculele și să demonstreze teoria atracției gravitaționale, în timpul carantinei cauzate de ciuma bubonică din 1665. Și spun asta, pentru că am lucrat acasă timp de un an jumate, și încă mă întreb unde este Pulitzer-ul meu, dacă munca de la domiciliu e o idee atât de genială.

Pentru că, în ciuda percepției comune, greșite de altfel, că lucrul de acasă înseamnă să nu ai termene limită și să te bucuri de flexibilitate nelimitată, realitatea este că un cadru dedicat te obligă să te concentrezi, iar organizarea devine, la un moment dat, cel mai bun prieten al tău. De aceea, foarte mulți freelanceri se dichisesc dimineața, apoi coboară la cafeneaua din colț sau merg în hub-uri de shared workspace pentru a lucra, și nu rămân în pijamale, în pat. Chiar și mulți dintre nomazii digitali, acei fericiți care work and travel la maturitate, caută cadre și grupuri organizate. Pentru că nu oricine e Isaac Newton. Și nu știm exact ce traiectorie ar fi avut și el dacă ar fi avut Instagram și Neftlix.

Dincolo de faptul că ne pot distrage membrii familiei, atunci când lucrăm de acasă ne confruntăm și cu anxietate, neliniște și cu tendința de a procrastina, pe care o asociem cu confortul căminului. De aceea, trebuie să găsim un echilibru intern între anxietate și activitate, să ne construim rutine și mecanisme de adaptare care să ne ajute să ne atingem obiectivele profesionale, fără ca acestea să aibă un impact negativ asupra sănătății noastre mentale.

Pe parcursul etapei de freelancer, am găsit câteva soluții de a-mi separa Eu-ul productiv de cel care adoră să stea degeaba, și am găsit puncte comune cu mai multe persoane care lucrează ca freelanceri. 

1.   Stabilește-ți un program de lucru și de relaxare

Am înțeles că este necesar să fac asta atunci când mi-am dat seama că cei din jurul meu consideră că sunt disponibilă oricând, doar pentru că n-am un program fix. De la membrii familiei și până la prieteni, părea că toată lumea crede că, dacă lucrez de acasă, am timp oricând de stat la o vorbă sau de ieșit la o cafea.  Cu acest impediment s-a confruntat și scriitoarea Cecilia Ștefănescu.

 “Ca scriitor, am luptat multă vreme cu prejudecata că a scrie nu înseamnă, de fapt, a lucra. Oamenii serioși se duc la serviciu, au program fix de lucru, pauze organizate, ordine. Neserioșii stau acasă și ard gazul. M-am lovit de ideile astea nu doar la necunoscuți, dar și la apropiați, familie – mama, femeie citită, mă suna la orice oră și, când îi spuneam că lucrez, se așternea o pauză încurcată la telefon care însemna „mă rog, vrei să spui că scrii, nu că lucrezi…“. Însă în ciuda acestei percepții, că „a munci de acasă înseamnă dezordine, haos, neprofesionalism“, lucrurile nu stau așa. Sau ar putea sta dacă o voce interioară, pe care o putem numi „șeful interior“, n-ar sta pe fază. Iar eu mă înțeleg perfect cu șeful meu interior, e inteligent, ambițios, rezonabil. De gura lui îmi pun în fiecare dimineață ceasul să sune, deși nu sunt o matinală, ca să scap de el mă opresc la prânz și-mi pregătesc ceva de mâncare care să-mi facă plăcere, apoi aleg din lista de telefoane una/unul dintre prietenii cu care să-mi facă plăcere să vorbesc, în timp ce-mi beau cafeaua. Iar discuțiile îmi dau idei noi, care îmi repornesc motoarele.”

Cecilia Ștefănescu, scriitoare

2. Creează-ți o rutină

Conform American Psychological Association, există o satisfacție sporită asociată cu lucrul de acasă, însă în același timp, este esențial să-ți creezi rutine și să-ți impui limite dacă vrei să fii productiv.

“Să trec la viața de antreprenor/freelancer după 15 ani de lucrat în corporații, nu mi-a fost ușor. Să nu mai merg la birou? Vă spun, viața ți se schimbă cu totul, dar schimbarea poate fi în avantajul tău dacă înveți să privești corect avantajele și dezavantajele muncii de acasă. În primul rând că îți faci programul așa cum vrei tu. Nu mai depinzi de șefi și de ședințe interminabile. Apoi, poți lucra de oriunde. E WOW, nu?!

Dar să știi, mai ales dacă ești un antreprenor la început de drum, există riscul să nu-ți mai separi viața personală de business. Și atunci intervine extenuarea. Și nu e bine deloc când dai în burnout. În plus, faptul ca n-ai un program, poate fi și un dezavantaj, pentru că tentația de a lenevi în pat, uitandu-te la seriale, e uriașă. 

Așa că, dacă vrei să-ți fie bine, fă-ți programul cum vrei tu, dar fă-ți un program, rutina unei zile de munca e esențială. Trebuie să fie ca și cum ai merge la job. Pentru a deveni mai productiv, poți profita de faptul ca ai acces la o mulțime de informație online. Studiază ce se întâmplă inovator în domeniul tău. Și mergi la cursuri, unde poți învăța să-ți dezvolți businessul de la oameni cu mai multă experiență decât tine.”

Ovidiu Mureșanu, blogger

3. Interacționează și comunică cu alți oameni 

Un studiu din 2015 a descoperit că, în cazul persoanelor cu risc de depresie, acesta sporește dacă nu au suficiente interacțiuni sociale în persoană. Iar când lucrezi de acasă, e ușor să cazi în capcana solitudinii. 

“După un job cu valențe mondene la o revistă glossy, momentul în care am hotărât să ies definitiv din presă și să lucrez 100 % de acasă, dedicându-mă doar scrisului și proiectelor Asociației De Basm, a fost urmat de o perioadă de detox de orice fel de activități sociale, care o vreme a fost exact ce aveam nevoie. După câteva luni, însă, mi-am dat seama că treceau săptămâni în care interacționam doar cu copiii mei și cu casierița de la supermarket (plus, desigur, interacțiunea în social media, dar care rămâne totuși în sfera virtualului). Așa că am început să fixez întâlniri la un ceai, ori de câte ori se ivește ocazia în vreunul din proiectele la care lucrez și le invit pe colegele mele de la Asociația De Basm la mine în sufagerie și întâlnirea de lucru se transformă după câteva ore într-o șuetă foarte simpatică de fete. Din când în când, iau prânzul cu o prietenă.

Ca scriitoare, am nevoie și de momente/zile de recluziune totală, în care simt că orice interacțiune socială m-ar perturba. Au fost veri în care m-am retras câteva săptămâni într-o casă destul de izolată la țară ca să termin câte o carte. Dar aproape în fiecare zi, după 8-9 ore de luptă cu scrisul, fără internet și fără convorbiri telefonice, am coborât în sat să stau la taclale măcar cu vecinii de la care cumpăram lapte sau ouă. Pentru că, orice am face, suntem wired for connection…”

Adina Rosetti, scriitoare și fondatoarea De Basm, Asociația Scriitorilor pentru copii și adolescenți

Citește și:

Coronavirus: cum să te pregătești de izolarea la domiciliu

A început ”vacanța Coronavirus”: ce ne facem?

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Felul în care lucrăm s-a schimbat: cum să-ți menții concentrarea în era digitală

EFICIENȚĂ//

Viața în izolare: de ce muncim mai mult decât până acum?

WELLBEING//

13 lucruri pe care le-am făcut cu toții în izolare

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.