WELLBEING//

Combate stresul din timpul pandemiei conectându-te la momentul prezent

E ușor să cazi pradă deznădejdii, însă, luând ca sursă de inspirație filozofia stoică, îți vei putea controla anxietatea și temerile.


În următoarele 5 minute vei afla:

– La ce ar trebui să te gândești când te speli pe mâini.
– Care este legătura dintre stoicism și timpurile pe care le trăim.


Cu tot stresul pe care îl resimțim acum, de când ne confruntăm cu criza cauzată de pandemia de coronavirus, e foarte ușor să ne lăsăm mintea să o ia razna și să ne gândim la cele mai negre scenarii posibile. 

Însă exercițiul mindfulness-ului, adică al cufundării complete în activitatea pe care o facem, indiferent care ar fi aceasta, în loc să ne lăsăm distrași sau să construim scenarii posibile ale viitorului, ne poate fi de mare folos, eliberându-ne de stres și anxietate. Nu e ceva ușor de făcut de fiecare dată, pentru că temerile legate de COVID-19 sunt întemeiate. Dar uneori poate ajuta mult. 

Să ne îndreptăm puțin atenția către filozofii antichității, mai ales către stoici, către Marcus Aurelius, Epictet și Seneca, pentru a ne reaminti faptul că, noi, oamenii, avem tendința să ne umplem timpul cu tot felul de distracții, uitând cât de valoros este să trăiești plenar clipa. Stoicismul nu a fost, poate, niciodată la fel de relevant pe cât este în timpurile acestea. Așa cum spunea și Arianna Huffington, fondatoarea și CEO-ul Thrive Global, ”Filozofia stoică este, în definitiv, pragmatism suprem. Ne ajută să pășim în afara gândurilor noastre și să devenim conștienți de ele, în loc să fim prizonierii lor”.

Iată, în continuare, cinci modalități de a rămâne conectat la timpul prezent, pentru a fi mai calm, pentru a reduce stresul și pentru a-ți îmbunătăți starea de bine: 

1. Respiră

Înainte de a te apuca de orice, fie că este vorba de o cafea, de spălatul vaselor, strânsul patului, îmbăierea copilului, sau un duș, respiră profund și amintește-ți că urmează să te apuci de un singur lucru. 

2. Ia-o mai încet

Adesea mâncăm pe fugă, lucrăm în viteză și ne grăbim să ne apucăm de următorul lucru de pe lista de priorități. Înainte de a trece mai departe, ia-ți câteva clipe în care să te resetezi și să-ți construiești cadrul mental pentru ceea ce urmează să faci. 

3. Concentrează-te asupra simțurilor

Dacă ești afară, simte soarele și briza, inspiră parfumul florilor de primăvară. Dacă ești în duș, bucură-te de apa călduță ce-ți șiroiește pe trup și de masajul delicat, atunci când îți șamponezi părul și scalpul. Acordând atenție fiecărei senzații, cultivi ceea ce cercetătorii din domeniul mindfulness-ului numesc ”atenție somatică”, mutându-ți atenția de la gândurile care ți se învălmășesc în minte și stresul care tot crește în intensitate, către felul în care corpul tău simte momentul prezent. 

4. Practică exercițiul recunoștinței

S-a dovedit că exercițiul recunoștinței poate îmbunătăți starea de spirit și ne poate face să ne simțim fericiți, ajutându-ne să ne reevaluăm sursele de stres. O cale ușoare de a accesa efectele sale benefice este prin intermediul acestui micropas: de fiecare dată când te speli pe mâini, încearcă să te gândești timp de 20 de secunde la trei lucruri pentru care te simți recunoscător. Cuplarea gratitudinii cu un obicei (foarte important) deja existent poate intensifica exercițiul mindfulness-ului și ne poate încuraja să avem o perspectivă pozitivă asupra vieții. 

5. Alege către ce să ți se îndrepte gândurile, însă ai răbdare cu tine

E util să ne reamintim din când în când că putem alege la ce ne gândim. Ne putem canaliza timpul și atenția pentru a ignora ceea ce ne distrage, pentru a decide să ne concentrăm asupra activității curente și pentru a naviga printre toate cele cu calm. Desigur, este nevoie de disciplină și de exercițiu pentru a reuși. Așadar, atunci când mintea ta rătăcește într-o zonă mult prea negativă, permite-i acest lucru fără să o condamni: compasiunea față de tine însuți este un alt principiu al stoicismului, ce ne-a rămas de la Seneca. Apoi, caută să-ți repoziționezi cu blândețe conștiința în momentul prezent și revino la ceea ce făceai înainte de acest episod sau la gânduri ceva mai optimiste. În vremuri în care realitatea ne scapă atât de mult de sub control, e important să ne menținem fermi pe poziție în legătură cu acele lucruri asupra cărora  chiar avem control: reacțiile și gândurile noastre. 

Citește și: 

Lecția recunoștinței

Stoicismul, filozofia care te consolează și te ajută să duci o viață echilibrată 

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

5 moduri în care ți se schimbă viața după ce devii mamă

WELLBEING//

Ești stresat sau deja epuizat?

SELF-IMPROVEMENT//

Relații sănătoase Vs. relații toxice

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.