WELLBEING//

Codul vestimentar de la culcare: ce să porți și ce să nu

Cum te ajută hainele de culcare să ai un somn mai bun.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care este legătura între fericirea în relație și faptul că partenerii dorm total dezbrăcați.
– De ce hainele de mers la culcare nu trebuie confundate cu hainele de făcut sport.


Așadar, ce ar trebui să porți la culcare? Răspunsul scurt este: orice te face să te simți confortabil și relaxat, cu excepția hainelor pe care le porți când faci exerciții fizice. Clare Sauro, istoric al modei și curator al Colecției de Costume Istorice Fox de la Universitatea Drexel, din Philadelphia, mi-a explicat că, în cea mai mare parte a istoriei occidentale, oamenii purtau hainele de zi și la culcare. Dar secolele care se întind de la Renaștere la perioada barocă au reprezentat un punct de cotitură, când clasele înstărite au început să facă distincția între hainele de zi și îmbrăcămintea de noapte. 

Odată cu apariția revoluției industriale, cămășile de noapte au devenit mai accesibile, căci pânza a fost înlocuită de bumbac. Iar în secolul XX, pijamalele așa cum le știm astăzi, au început să câștige teren. Încă din 1920, observa Sauro, ”pijamalele pentru bărbați au rămas destul de asemănătoare, în timp ce îmbrăcămintea de noapte pentru femei a urmat schimbările din modă”. Se pare că noi, femeile, nu putem scăpa de presiunile exercitate de modă nici măcar când dormim. 

Eu am povestea mea legată de pijamale. În 2010, Cindi Leive, redactorul-șef al revistei Glamour, mi s-a alăturat în rezoluția de Anul Nou, când mi-am propus să încep să dorm mai mult. Cindi a recunoscut că, din cauza muncii la revistă, cu doi copii mici și obiceiul ei de a se uita la TV, nu dormea mai mult de cinci ore pe noapte. Ne-am luat amândouă angajamentul de a dormi toată noaptea timp de o lună, ceea ce pentru Cindi a însemnat șapte ore și jumătate, iar pentru mine opt. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


După cum am descoperit, să-ți propui să dormi toată noaptea este mai ușor de zis decât de făcut. A trebuit să evităm o serie de ispite – de la Jon Stewart la e-mailurile care ne invadau Inboxul. Pe măsură ce luna trecea, ajutorul meu preferat pentru somn au devenit niște pijamale de un roz delicios pe care Cindi mi le trimisese cadou. De îndată ce mă îmbrăcam cu ele, mă simțeam pregătită de culcare – mai mult decât dacă mă echipam cu tricourile de bumbac pe care le purtam de obicei. Ceva se schimba în creierul meu când îmi puneam pijamalele; erau negreșit ”hainele de mers la culcare”, care nu trebuie confundate cu ”hainele de făcut sport”. Pijamalele erau semnalul pe care corpul meu îl primea că a venit momentul să ia o binemeritată pauză.

Potrivit unui sondaj din 2012, 74 la sută dintre americani preferă să doarmă în pijamale și cămăși de noapte, opt la sută dorm goi, iar restul dorm îmbrăcați în ”altceva” (să sperăm că nu în hainele de mers la serviciu). Într-un alt sondaj, 57 la sută dintre cei care dormeau goi au spus că sunt fericiți în relație. Există chiar și ceva adevăr științific în spatele acestei constatări. ”Când tu și partenerul tău dormiți goi, contactul piele pe piele va elibera hormonul fericirii (oxitocina)”, a spus Fran Walfish, psihoterapeut și autoarea cărții The Self-Aware Parent. ”Ba mai mult, este posibil să aveți parte de mai mult sex și știm cu toții că orgasmele sunt cel mai bun răspuns al Mamei-Natură la insomnie… mai bun decât laptele îmbuteliat și decât Ambien!”, a adăugat Walfish. Bineînțeles, și fără efecte secundare (sau, în acest caz, cred că adormitul pe dată este efect secundar!). 

Fragment din Revoluția Somnului: Cum să-ți schimbi viața de noapte, Arianna Huffington, apărut la Curtea Veche Publishing, 2017.

Citește și:

7 curiozități despre somn dezvăluite de un expert

8 pași pentru a-ți spori productivitatea cu un pui de somn

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Cum să-ți faci diminețile mai vesele

WELLBEING//

8 motive pentru a te culca înainte de ora 22:00

EFICIENȚĂ//

Telefonul tău încă doarme cu tine în pat?

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.