EFICIENȚĂ//

Cele 9 chei ale lucrului în echipă

În zilele noastre, lucrul în echipă întâmpină obstacole noi, însă succesul colaborării depinde tot de niște principii universal valabile.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt principiile fundamentale ale lucrului în echipă.
– De ce e important ca atitudinea liderului să reflecte valorile companiei.


Echipele de astăzi sunt diferite de cele din trecut: sunt mult mai diverse, dispersate, digitale și dinamice. Dar, în timp ce modul de colaborare a cunoscut schimbări logistice și se confruntă cu noi obstacole, principiile fundamentale au rămas aceleași.

Acestea au fost identificate de J. Richard Hackman, un pionier în domeniul comportamentului organizațional care a început să studieze lucrul în echipă în 1970. În cei peste 40 de ani de cercetare, el a descoperit o perspectivă inovatoare: colaborarea eficientă nu ține de tipul de personalitate, de backround, sau de stiluri comportamentale ale membrilor echipei. În schimb, ceea ce echipele au nevoie pentru a prospera sunt anumite ”condiții optime”.

Iar conform unui studiu din 2016 publicat de Harvard Business Review, trei dintre condițiile Hackman (o direcție unitară, o structură puternică și o atmosferă degajată) continuă să fie deosebit de importante pentru succesul echipei. Însă specialiștii au constatat că echipele moderne sunt vulnerabile în fața a două probleme care pot afecta productivitatea angajaților: tipul de gândire ”noi versus ei” și informațiile incomplete.

Depășirea acestor capcane necesită o a patra condiție critică: o mentalitate comună, iar aceasta se obține prin transparență, prin asumarea responsabilității, dar și prin recunoașterea meritelor individuale.  

Însă cu strategia potrivită, cu procese bine definite, instrumente de management puternice și respectând principiile de bază ale lucrului în echipă, vei obține certitudinea că poți conta pe echipa ta pentru a-și face treaba. Iar creșterea productivității este în beneficiul tuturor.

1. Creează un scop și o viziune comună

Misiunea și valorile declarate ale companiei trebuie să se reflecte și în cadrul organizațional. Aceasta oglindire va inspira oamenii și le va oferi claritate, sens și un scop comun care va facilita colaborarea. Însă, ca în orice organizație, liderii sunt cei care trebuie să ofere un exemplu în acest sens, drept urmare, trebuie să ia decizii bazate pe valorile declarate, chiar și când acestea sunt dificile.

2. Permite și respectă individualitatea

Acest lucru e deosebit de important atunci când o echipă e formată dintr-un mix de introvertiți și extrovertiți. Dacă vrei să construiești o echipă puternică, trebuie să accepți că fiecare este diferit și are particularitățile lui. Nu încerca să schimbi oamenii. O tentativă de acest gen ar putea duce la o ruptură ireversibilă în cadrul echipei.

3. Pune accentul pe asumarea responsabilității

Un alt factor important pentru construirea unei echipe eficiente este comunicarea deschisă dar și feedback-ul empatic, dar constructiv.

Cu toate astea, managerii trebuie să adreseze problemele și lipsurile unei echipe și să se concentreze pe rezultate și calitate. De asemenea, astfel se pot observa aspectele care pot fi îmbunătățite.

4. Stimulează comunicarea deschisă și eficientă între membrii echipei

Împreună cu întreaga echipă, dezvoltă regulile, limitele dar și liniile generale de comunicare între membrii echipei. În mod ideal, toată lumea ar trebui să fie încurajată să-și expună ideile fără teama de judecată. Cu toate astea, poate fi redactat un ghid de reguli în conformitate cu valorile companiei care să includă și recomandările de platforme pentru diferite tipuri de comunicare.

5. Transparență = Claritate

Transparența din cadrul unei echipe are un rol pe cât de important, pe atât de subestimat. Toate informațiile, datele și problemele din cadrul proiectelor trebuie să fie accesibile tuturor. De asemenea, colegii ar trebui să înțeleagă și activitățile colegilor din alte departamente pentru a obține o viziune amplă a întregii corporații. Transparența duce la clarificarea scopurilor și la un grad de implicare sporit.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


6. Rezolvă problemele imediat ce apar

Când apare o problemă, n-o ascunde sub preș. Problemele ignorate au tendința de a se augmenta de la o zi la alta. Când sunt provocări în cadrul unui proiect, amânări sau conflicte, acestea trebuie adresate fără întârziere. De asemenea, dacă e cazul, poți implica o a treia persoană autorizată pentru rezolvare/mediere.

7. Încurajează creativitatea și brainstorming-ul

Acest pas e deosebit de important deoarece, astfel, pot ieși la suprafață și ideile angajaților introvertiți, și prin discuție liberă, se pot găsi soluții creative pentru probleme, chiar de unde te aștepți mai puțin. Iar ascultând opiniile tuturor, poți crea încredere în cadrul grupului. În mod ideal, fiecare echipă ar trebui să țină o ședință de branstorming pe săptămână.

8. Acceptă că nimeni (și nimic) nu-i perfect

O problemă care încetinește productivitatea echipelor este noțiunea de perfecțiune. Indiferent de eforturi, perfecțiunea nu există. Da, vrei să muncești din greu și să devii cel mai bun, astfel încât să poți face o treabă excelentă. Dar dacă te concentrezi prea mult pe a fi perfect, îți poți bloca abilitatea de a face o treabă decentă. Și la timp.

9. Recunoașterea meritelor

Nu este un secret faptul că cel mai important gen de stimulare a productivității oamenilor nu este (doar) bonusul, ci recunoașterea meritelor. Nu uita că un simplu: „Bravo!” la momentul potrivit poate crește eficiența echipei de zece ori. Când tu și membrii echipei tale vă felicitați reciproc pentru micile victorii, legăturile din cadrul echipei se încheagă mai mult. Și nu uita să-i oferi fiecăruia dintre membri momentul lui de glorie atunci când îl merită.

O echipă cu un scop comun, în cadrul căreia sunt relații bazate pe încredere poate realiza mai mult decât persoanele care alcătuiesc echipa, individual. Pentru că “Nimeni nu poate fluiera o simfonie. E nevoie de o orchestră întreagă”, după cum spunea H.E. Luccock.

Citește și:

Liderii toxici: minciunile toxice pe care și le spun lor și nouă

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

3 factori care l-au făcut pe Kobe Bryant unul dintre cei mai buni jucători din toate timpurile

SELF-IMPROVEMENT//

Cere ajutor, chiar și atunci când crezi că n-ai nevoie de el

EFICIENȚĂ//

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.