WELLBEING//

Cele 7 tipuri de odihnă de care ai nevoie

Știai că somnul și odihna nu sunt chiar același lucru?


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este odihna emoțională.
– De ce e important să ai un spațiu de lucru care să te îmbie la creativitate.


Ai încercat vreodată să compensezi starea de oboseală dormind mai mult, dar fără nici un rezultat? Sau, ți se întâmplă deseori să te simți letargic, iritabil și somnoros pe parcursul zilei, chiar dacă ai avut parte de opt ore se somn?

Dacă te regăsești în starea descrisă mai sus, află că somnul și odihna nu sunt chiar același lucru. Deși activitățile se intersectează adesea, cele două cuvinte nu sunt sinonime perfecte, pentru că pot fi lucruri diferite. Avem senzația că ne-am odihnit doar pentru că am dormit suficient, dar e posibil să fim privați și de alte tipuri de odihnă, de care mintea noastră are nevoie ca de apă.

Iar această mentalitate e rezultatul culturii urbane moderne, care se concentrează pe rapiditate și productivitate, chiar cu prețul oboselii cronice și al burnout-ului. Și trăim obosiți pentru că nu înțelegem adevărata putere a odihnei.

Regenerarea și încărcarea bateriilor ar trebui să se reflecte în șapte aspecte cheie ale vieții tale, după cum a explicat dr. Dalton Smith, cercetător, autor și speaker, în cadrul unei conferințe TedX.

1. Odihnă fizică, atât activă, cât și pasivă

Odihna pasivă implică somn și puiuri de somn, în timp ce odihna activă presupune activități cu efect de relaxare corporală, precum yoga, masajul, stretching-ul, sau alte activități care stimulează circulația sângelui și sporesc flexibilitatea.

2. Odihnă mentală

Avem obiceiul de a ne începe ziua cu (cel puțin) o ceașcă de cafea, dar ai observat cum, după satisfacerea acestui tabiet, suntem iritați, zăpăciți, și nu reușim să ne concentrăm la sarcinile de birou? Iar seara, în loc să adormim în pace, suntem bântuiți de gânduri repetitive, de fragmente din conversațiile din timpul zilei sau de griji cotidiene. De fapt, dacă trecem prin acest ciclu, nici nu e de mirare că ne trezim la fel de obosiți precum ne-am culcat, pentru că trăim cu un deficit de odihnă mentală.

Vestea bună e că nu trebuie să demisionezi sau să pleci în vacanță pentru a obține acest gen de odihnă, ci trebuie să-ți iei câte o pauză la cel puțin fiecare două ore de muncă. Pauzele sunt esențiale pentru sănătatea noastră mentală. Iar când te surprinzi supra-analizând lucrurile pe timp de noapte, noteaza-le într-un jurnal pentru a le elibera.

3. Odihnă senzorială

Lumină albastră, zgomot de fundal și conversații nesfârșite… Toate aceste lucruri se cumulează și te pot copleși. Dar pentru a preveni suprastimularea senzorială, nu trebuie decât să implementezi câteva obiceiuri simple. Închide ochii pentru câte un minut pe parcursul zilei sau privește în zare. Apoi, deconectează-te intenționat de tehnologie în fiecare seară. Atunci când te distanțezi de zgomot, lumini și informații, îți poți reface capacitatea senzorială și poți contracara acest tip de oboseală.

4. Odihnă creativă

Acest tip de odihnă este deosebit de important pentru oricine trebuie să rezolve probleme complexe, sau să participe la brainstorming-uri sub presiunea de a găsi idei noi. Odihna dedicată creativității ne restabilește capacitatea de a fi uimiți, de a observa detalii și de privi lumea dintr-o altă perspectivă. 

Îți amintești prima dată când ai văzut marea? Acordându-ți timp pentru a admira natura, arta, sau chiar grădina blocului, îți încarci bateriile creativității.

Dar odihna creativă nu se referă pur și simplu la aprecierea frumosului din afara casei tale, ci ar trebui să includă și locul în care trăiești. 

Transformă-ți spațiul de lucru într-o oază de inspirație, decorându-l cu imagini cu locuri pe care le iubești și cu obiecte de artă (sau chiar reproduceri) care simți că-ți vorbesc. Nu poți petrece 40 de ore pe săptămână uitându-te la pereți goi și să te aștepți să te simți pasionat de ceva. Un birou anost naște cu greu idei inovatoare.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


5. Odihnă emoțională

Acum să aruncăm o privire la un alt scenariu, la prietenul pe care toată lumea îl consideră cea mai drăguță persoană pe care a întâlnit-o vreodată. Este persoana de care depinde toată lumea, cea pe care ai suna-o dacă ai avea nevoie de o favoare, deoarece, chiar dacă nu vrea s-o facă, știi că îți va răspunde cu un „da” reticent, mai degrabă decât un „nu” hotărât. Când această persoană este singură, se simte neapreciată, deși își dă seama că unii oameni profită de ea. Poate că deja ți-a venit un prieten în minte, sau poate ești chiar tu așa.

Dacă acesta este cazul, trebuie să știi că ai nevoie de odihnă emoțională, ceea ce presupune să-ți oferi permisiunea de a-ți exprima sentimentele și să-ți reduci disponibilitatea. Însă pentru a beneficia de odihna emoțională, trebuie să ai curajul să fii autentic. O persoană care e echilibrată emoțional, poate spune că nu e OK, atunci când e întrebată ce mai face, de complezență. 

6. Odihna socială

Dacă ai nevoie de odihnă emoțională, probabil ai și un deficit de odihnă socială. Și poți identifica acest deficit prin faptul că ajungi să nu mai faci diferența între interacțiunile care te energizează și cele care te extenuează. Pentru a-ți încărca bateriile sociale, trebuie să fii extrem de selectiv cu persoanele cu care interacționezi: alege numai oamenii optimiști, care sunt de partea ta. Chiar și atunci când interacțiunile tale sunt online, poți să alegi să nu pornești camera și să vorbești doar strictul necesar, atunci când ești obosit din acest punct de vedere.

7. Odihna spirituală

Odihna spirituală, care e poate cel mai subestimat tip de odihnă, se referă la abilitatea de a te conecta cu emoții de apartenență, dragoste, acceptare și împlinire, sentimente care depășesc planul mental și pe cel fizic. Pentru acest tip de odihnă, practică voluntariatul, implică-te în activitățile comunității tale, meditează sau roagă-te. 

Somnul nu e singurul mod prin care ne încărcăm bateriile și, în mod sigur, parcurgând aceste rânduri, ai identificat tipurile de odihnă care-ți lipsesc. Așasar, fă o prioritate din odihna ta!

Citește și:

Somnul de calitate te ajută să lupți cu bolile

Somnul și cofeina – o relație complicată

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

De ce dormim?

WELLBEING//

Somnul de calitate, obligatoriu pentru sportivii de performanță! Și pentru tine!

WELLBEING//

Obiceiurile zilnice ale oamenilor care debordează de energie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.