WELLBEING//

Ce să mănânci la cină pentru un somn desăvârșit

Alimentele chiar îți influențează calitatea somnului.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Ce rol joacă somnul în viața noastră de zi cu zi.
– Cum digestia consumă, dar și oferă energie.


Când vine vorba despre îmbunătățirea stării de bine, somnul joacă un rol la fel de important ca alimentația, controlul stresului sau mișcarea

Un somn de calitate ajută corpul să se refacă, ne ajută să păstrăm echilibrul hormonal, să ne vindecăm atunci când este cazul, să ne menținem greutatea în parametri normali. 

Dar atunci când nu ne odihnim suficient sau când somnul nu este de calitate, apar dezechilibrele hormonale, devenim nervoși, iar metabolismul încetinește. 

Mai mult, cercetările arătă că există o legătură între somnul insuficient și alimentație.

Un somn insuficient poate duce la dezechilibrul hormonilor care reglează apetitul (grelina și leptina) și putem ajunge să facem alegeri alimentare greșite: ne vom îndrepta către produsele procesate, bogate în zaharuri și grăsimi hidrogenate. Consumul în exces al acestor produse poate duce la dezvoltarea obezității, la apariția bolilor cardiovasculare și a diabetului zaharat de tip II.

Cum putem să îmbunătățim calitatea somnului?

Prin crearea unei rutine de somn, printr-un bun management al stresului, prin crearea unui mediu potrivit pentru odihnă și… prin alimentație.

Alimente care ajută la îmbunătățirea calității somnului

Alimentele care ne pot ajuta să avem un somn de calitate sunt cele bogate în triptofan, aminoacidul care duce la creșterea nivelurilor de serotonină și melatonină, hormoni care ne ajută să ne odihnim. Pe lista acestor alimente intră iaurtul, laptele, ouăle, carnea de pui, pește, fasolea, brânza, nucile și bananele. 

Hidratarea este de asemenea importantă, apă într-o cantitate suficientă băută pe durata zilei ne ajută să ne păstrăm energia și vitalitatea. Deshidratarea aduce cu ea modificarea nivelului de energie, iar această stare e manifestată printr-o senzație de oboseală, care ne poate afecta chiar modul în care ne odihnim.

Este important, totuși, ca hidratarea să aibă loc pe parcursul zilei, nu înainte de somn. Trezirile nocturne pentru mersul la baie afectează somnul de calitate, care, chiar dacă are o durată de maxim opt ore, este bine să fie neîntrerupt. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Alimente și băuturi care ar trebui evitate

Cafeaua, ceaiul negru sau verde nu sunt cea mai bună alegere atunci când dorim să avem un somn odihnitor. Aceste băuturi au efect stimulant, așadar ar trebui să nu le mai consumăm după orele 14-15 după-amiaza.

Alcoolul este și el pe lista băuturilor care ar trebui evitate. Chiar dacă poate produce o stare de somnolență, nu ne va ajuta să avem un somn profund, pentru că dereglează ciclurile circadiene.

Cum mâncăm la cină

Procesul de digestie durează o perioadă, așadar, este recomandat să luăm cina cu cel puțin două ore înainte de a merge la culcare, și aceasta ar trebui să fie compusă din alimente ușoare. Combinația corectă de proteine de calitate grăsimi sănătoase și carbohidrați integrali este sățioasă și ne poate ajuta să ne odihnim bine. O lipie integrală cu carne de curcan și legume proaspete, pește la cuptor cu fasole verde sau cartof dulce, o lipie cu humus și legume făcute la grătar, toate pot fi idei gustoase și ușoare pentru cină.

De asemenea, cantitatea de mâncare este importantă, cina ar trebui să fie masa cea mai puțin bogată din timpul zilei. Dacă însă sărim peste masa de prânz și gustare, ne va fi foarte greu să mâncăm corect la cină. Senzația de foame va fi acută și atunci nu vom mai fi atenți nici la ce mâncăm, nici la cât mâncăm și nici la cum mâncăm. Prioritară va fi satisfacerea senzației de foame cu orice preț, în detrimentul alegerilor alimentare corecte.  În plus, vom mesteca mâncarea prea puțin, iar acest lucru va îngreuna digestia. 

Organismul uman este foarte complex. Pentru a fi sănătoși, pentru a avea energie, avem nevoie ca toți factorii importanți: somnul, alimentația, managementul stresului, mișcarea să fie în echilibru. Nu trebuie să neglijăm importanța somnului, este momentul de refacere și regenerare a organismului și, dacă nu ne odihnim bine sau suficient, am putea să cercetăm puțin și conținutul farfuriei noastre, pentru că există o legătură de nezdruncinat între tipul de hrană pe care-l consumăm și calitatea somnului. 

Citește mai mult:

Ghid Thrive: totul despre nutriție

Gătitul acasă ne face bine. Iată de ce!

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

De ce dormim?

WELLBEING//

De ce ești mai puțin creativ atunci când dormi haotic

WELLBEING//

Somnul de calitate, obligatoriu pentru sportivii de performanță! Și pentru tine!

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.