WELLBEING//

Ce rol joacă ceasurile fitness în schimbarea stilului de viață

De la comunicarea numărului de pași și până la monitorizarea pulsului și a calității somnului, ceasurile fitness inteligente îți oferă informații vitale despre… tine.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce conștientizarea este primul pas în orice proces de transformare.
– Care poate fi rolul tracker-elor fitness în viitor.


Recent, am testat Fitbit Charge 5, un tracker fitness de ultimă generație ce monitorizează sănătatea și activitatea fizică. Trebuie să recunosc, aveam senzația că aceste dispozitive inteligente se adresează doar celor care au făcut din sport o rutină și vor să-și monitorizeze progresul, dar după ce l-am purtat câteva zile, am constatat că și eu, care lucrez de acasă și fac sport ocazional, am aflat foarte multe date interesante despre mine. Ceasul mă informează când îmi creștea nivelul de stres (de obicei, când mă apropii de un deadline ceasul, îmi arată că îmi crește pulsul), primesc informații despre sănătatea inimii și dimineața aflu dacă am avut parte de un somn odihnitor. Mai mult, sunt notificată atunci am petrecut prea mult timp într-un loc și mă trimite la plimbare, îmi amintește să beau apă și mă ghidează să fac exerciții de respirație, atunci când pulsul o ia razna. Pentru că de multe ori nu conștientizăm că am stat nemișcați patru ore pe scaun și cinci pe canapea, că n-am băut apă sau că e momentul să ne luăm o pauză, iar dispozitivul ne amintește de nevoile corpului nostru.

Trackerele fitness, un sprijin în orice proces de transformare

“Device-urile smart care-ți prezintă în fața ochilor niște lucruri pe care înainte nu puteai decât să le intuiești sau să le vezi atunci când (și dacă) te duceai să-ți faci analize pot fi un sprijin extrem de valoros, pentru că primul pas în orice proces de transformare, indiferent că vorbim despre transformare personală, cognitivă, de orice fel ar fi ea, e conștientizarea. Concret, pe mine faptul că folosesc genul ăsta de device-uri, care-mi permit să văd, de pildă, câte ore dorm pe noapte, mă ajută să observ nivelul de stres pe care-l resimt. Chiar dacă e vorba de o măsurătoare imperfectă, pentru că n-au precizie medicală, informațiile furnizate mă ajută, spre exemplu, să-mi dau seama că, într-o noapte în care am consumat alcool înainte să mă culc, durează mult mai mult până mi se reglează nivelul de stres. Drept urmare, acum pot să înțeleg, ajutat fiind de niște date concrete, de ce în acele dimineți mă simt mult mai obosit. Sau, în momentul în care m-am mutat în Brașov, am constatat cum a început să crească automat numărul de pași pe care-I fac în fiecare zi, fără să-mi propun, fără să mă duc să alerg sau să fac orice altceva special”, spune Paul Olteanu, coach și master trainer.

Cum interpretăm trend-urile monitorizate

”Cea mai mare valoare pe care o identific la dispozitivele de acest gen, chiar și la nivelul de performanță disponibil acum (deci fără acuratețe medicală), este că poți avea acces la date despre organismul meu instantaneu – puls, nivelul de stres, cât am dormit azi noapte, și, mai mult decât atât, pot să identific trenduri. Am acces la date istorice care-mi arată, spre exemplu, că atunci când intru în vacanță, în august, îmi scade nivelul de stres, când am un somn mai profund, și de aici putem extrapola către mai multe direcții nuroștiințifice, cum ar fi, de exemplu, că în deep sleep se întâmplă o parte din consolidarea memoriei, în rapid eye movement se integrează ce s-a descărcat din memoria pe termen scurt în memoria pe termen lung, cu restul regiunilor corticale. Se pot distila mai multe beneficii ale acestui tip de monitorizare atunci când combinăm datele obține prin aceste device-uri cu ceea ce știm că se întâmplă în diferite momente”, adaugă Paul Olteanu.

Deci conștientizarea stilului de viață ne poate ajută să ne prioritizăm sănătatea. “Datele Fitbit arată că utilizatorii care-și monitorizează sănătatea au, în general, parametrii mai buni în perioada de purtare a brățărilor, față de perioadele în care nu monitorizează. De exemplu, utilizatori noi ai dispozitivelor Fitbit, care dormeau mai puțin de șase ore pe noapte în primele două săptămâni de purtare, au început să doarmă din ce în ce mai mult, crescând în medie durata somnului cu zece minute după trei luni de utilizare a trackerelor. De asemenea, persoanele care au cel puțin cinci prieteni activi fac, în medie, 819 pași în plus față de ceilalți”, spune Alexandra Pahomi, Fitbit Marketing Manager Central Europe. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Viitorul dispozitivelor fitness inteligente

Desigur, trebuie să ne amintim că, deși datele pe care pe putem obține cu device-urile disponibile acum sunt concludente, nu au acuratețe medicală, însă pe măsură ce tehnologia avansează, este posibil ca, la un moment dat, ceasul să ne poate monitoriza sănătatea cu precizie. “Fără îndoiala, acest lucru se va întâmpla și nu sunt singurul care are această părere. David Sinclar, autorul cărții Lifespan, teoretizează această idee cum că, în viitor, device-urile vor suplini actul medical. Probabil nu în totalitate, dar sunt convins că, dacă aceste dispozitive vor capăta din ce în ce mai multă precizie, atunci când vom merge la medic, vom prezenta și niște date despre somn, stres, puls, tensiune. Practic, un istoric personal care a fost consolidat pe acest device zilnic, și nu o dată pe an, adică frecvența cu care ne facem analizele, dacă ajungem și atunci medic, iar asta va ajuta enorm. Deja există un device care are funcția de a prezice dacă o să faci infarct, face electrocardiograme și poate identifica trenduri, în timp. Machine learning-ul va permite o observație mult mai precisă a funționării inimii, și dispozitivul poate observa că înainte ca cineva să facă infart, dacă au existat anumite semnale, și învață tiparul, iar dacă pe viitor se apropie de aceleași valori. Deci, înainte să avem un atac de cord, pe viitor, am putea fi notificați.

Analizele anuale nu ne oferă informație care să stimuleze schimbarea comportamentală. Spre exemplu, acestea ne pot arăta faptul că am avut colesterolul ridicat acum doi ani, iar acum a scăzut, dar oare de ce? Că dorm mai mult, că fac sport? Cu ajutorul dispozitivelor putem afla informații concrete. Este și un alt dispozitiv, Oura Ring, care e mai puțin prietenos cu utilizatorii decât FitBit, dar în care, dacă introduci informația că te doare spatele, vei primi notificări care-ți vor aminti să-ți corectezi postura. Din păcate, în cultura locală n-avem obiceiuri din registrul wellbeing, sănătate, sport sau somn. La noi, cultural, e aproape o mândrie că dormim cinci ore pe noapte, iar acest lucru poate fi remediat atunci când ți se amintește: bea apă, mișcă-te, fă câțiva pași. Eu am și un smartwatch care-mi oferă informații despre trend-uri în stilul meu de viață. Spre exemplu: ‘Am observat că tu sâmbăta crești numărul de pași’ – fiind zi liberă, mă plimb mai mult, sau ‘Miercuri, vezi că ai cel mai redus număr de pași din toată săptămâna’ – și atunci stai și te gândești… ce se întâmplă miercuri? E foarte util să observ acest gen de statistici. Iar aceste informații nu pot fi obținute altfel”, conchide Paul Olteanu.

Citește și:

Noi frontiere: Inteligența Artificială și drumul către empatie

Tehnologia și relațiile interumane în echilibru: așa trebuie să arate viitorul

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Arianna Huffington: Cărțile ne ajută să nu mai trăim în întuneric

SELF-IMPROVEMENT//

Cum pune stăpânire tehnologia pe mintea noastră: 7 pași explicați de un magician de la Google

EFICIENȚĂ//

3 motive să iei o pauză de la social media

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.