WELLBEING//

Ce mâncăm de Paște?

Nutriționistul ne recomandă să ne facem poftele, dar să avem o abordare minimalistă asupra mesei de Paști.


În următoarele 4 minute vei afla:

– De ce trebuie să ții cont în alegerea meniului de Paște.
– Cum se traduc Sărbătorile, din punct de vedere culinar, pe timp de pandemie.


“Vai, dar cum să nu mănânci?! Știi cât am muncit la sarmalele astea? Nici cozonac? E atât de bun! O zi am stat pe lângă el și tu nu vrei nici să guști? Bine, atunci hai că-ți pun la pachet: sarmale, drob, salată boeuf, ciorbă de miel, un cozonac și jumătate din tava de prăjituri. Să mănânci și tu, că e păcat de atâta muncă!”.

Aceste cuvinte îți sună cunoscut, nu-i așa?

Vizitele de Paște la rude sau prieteni înseamnă mese întinse, bogate, cu multe feluri de mâncare, pe care este musai să le gustăm și, uneori, să le luăm și la pachet. Câteodată, în timpul Sărbătorilor, avem chiar mai mult de două astfel de vizite într-o zi. Pentru că mâncarea ne strânge în jurul mesei, ne face să ne simțim bine și ne dă sentimentul că-i sărbătoare.

Îmi aduc aminte de mesele din copilărie, când bunica și mama se întreceau în a face mult din puțin. Cozonac, Albă ca Zăpada, cartofi prăjiți în untură, drob, friptură, sarmale. Ultimele din porc sau pui (mielul nu a fost în meniul familiei noastre, la adulți pe motiv de gust, la mine, din milă). De fapt, nici acum nu pot mânca miel, deși nu refuz o  bucată de pastramă de oaie cu mujdei și mămăligă. Nu întrebați de ce.

Totuși, de când am început să studiez nutriția, obiceiurile noastre la nivel de familie au început să se modifice treptat. Sigur, nu este ușor să schimbi obiceiurile părinților, pentru că vorbim despre tradiție, dar nu este nici imposibil, dacă o faci cu răbdare (și aici vorbesc din experiență). Cartofii prăjiți, care existau în meniul nostru când eram copil și adolescentă, s-au transformat treptat, în ultimii zece ani, în cartofi la cuptor, făcuți pe hârtie de copt. Friptura prăjită în ulei (știa tata să facă un pui la ceaun, absolut delicios!) a devenit friptură la cuptor sau grătar. Ne-am obișnuit și noi cu noile gusturi, și s-au obișnuit chiar și părinții noștri în timp.

Faptul că am schimbat felul în care gătim nu a însemnat că ne bucurăm mai puțin de ceea ce mâncăm, dimpotrivă. Nu mai există dureri de stomac sau nevoie de pastile de digestie, nu mai există kilograme în plus acumulate într-un timp scurt, a rămas vie, pur și simplu, bucuria întâlnirii și atât. 

Și am mai observat un lucru în ultimii ani: am ajuns să nu mai aruncăm mâncare, să nu mai cumpărăm în exces. Pentru că, și părinții noștri, și noi am învățat să gătim cu moderație, atât cât ne trebuie. N-are rost să consumăm resurse de alimente și de timp pentru a pregăti cantități pe care nu le consumăm, și astfel, nu ne rămâne mâncare.

Din păcate, de acest Paște nu vom putea fi împreună cu părinții, cu familia extinsă, dar nici cu prietenii noștri, și ne este dor de tot: de apropiere, de îmbrățișări, de zâmbete văzute de aproape, și nu printr-o aplicație, de povești depănate la un pahar de vin, de ciocnitul ouălelor roșii. Vor veni și acestea în curând, sperăm.

Este primul an în care petrecem sărbătorile de Paști într-un mod intim, alături de soț și de cel mic. O să ne bucurăm în cadru restrâns de această perioadă și, în ceea ce privește alimentația, eu am decis să aplic aceleași principii ca de obicei: să gătesc simplu, sănătos, dar delicios.

Ce voi găti?

Nu mă voi dezice de tradițiile de Paște, care ne aduc atâta bucurie, drept urmare voi vopsi ouă, împreună cu fiul meu Tudor – sigur ne vom distra copios! Pentru felului întâi, voi face o ciorbă de verdețuri proaspete, pentru că se găsesc din belșug și sunt atât de hrănitoare și de gustoase. Apoi, voi coace un pui întreg la cuptor, cu ardei roșu și puțină dulceață de ardei iute, iar ca garnitură voi opta pentru rădăcinoase, făcute tot la cuptor. Cozonac am comandat, pentru că trebuie să simțim că e Paște. Este un meniu simplu, care să ne hrănească sufletul, dar și organismul cu lucruri bune, fără să ne încarce prea mult, mai ales că activitatea fizică nu este cea obișnuită, cu tot sportul făcut acasă. 

Ce sfaturi am legate de alimentația de Paște?

Cuvintele cheie pentru mesele acestor Sărbători Pascale sunt tradiție, hrană și… moderație. Nu suntem musafiri și nu primim musafiri, deci nu avem nici un motiv să cumpărăm sau să gătim în exces. În, plus, în afară de sport, un singur lucru mă calmează: gătitul. Este important să găsim ceva, orice, ca să ținem gândurile negative departe. Eu am ales să fac zilele astea un detox media, pe Facebook urmăresc punctual sursele de informații în care am încredere, evit scroll-ul ca să nu-mi apară orice în feed. La televizor, la știri, se uită doar soțul meu. Încerc, cât pot, să fac activități care să-mi țină mintea ocupată cu altceva decât subiectul zilei. Dar nu e indicat nici să cădem în extrema de a găti prea mult, doar pentru a ne ține mintea ocupată, și să ajungem să aruncăm mâncare.

  1. Alegeți două, maxim trei feluri de mâncare specifice perioadei. Dacă mâncați miel, gătiți-l cât mai simplu și faceți câte porții vă trebuie, și nu „ca să fie”.
  2. Nu faceți/comandați prea multe dulciuri, aș zice că un singur cozonac este de ajuns. Sau un singur fel de prăjitură. 
  3. Mâncați puțin, dar bun și hrănitor, și bucurați-vă mai mult, chiar dacă este în cadru restrâns. 
  4. Faceți mișcare acasă. Sunt mulți antrenori care au programe online, căutați ceva să se potrivească cu stilul vostru.

Sărbătoarea de Paște nu este despre mâncare, ci despre fiecare dintre noi. Mai mult ca oricând, avem nevoie să gândim cu mintea, nu cu sufletul. Și da, trebuie să ne intre în reflex treaba asta cu spălatul corect pe mâini și cu neatinsul feței cu mâna (aici știu sigur că toți avem de lucru, pentru că sunt gesturi de care nu suntem conștienți). Trebuie să le explicăm copiilor noștri și de o sută de ori pe zi dacă este nevoie, cum să se spele pe mâini și de ce este importantă igiena (oricând, nu doar acum).

Și mai trebuie să facem ceva: să avem grijă de părinții și bunicii noștri. Dacă putem, ar fi bine să le facem noi cumpărăturile sau să le comandăm prin aplicațiile care livrează acasă, ca să evite aglomerația.

Și eu aș fi preferat să fie despre ai mei toți dragi, părinți și prieteni. Dar nu-i nimic, că vara-i lungă și avem timp. Deocamdată este despre siguranță! Și dacă siguranța înseamnă să stăm departe pentru a ne proteja reciproc, eu prefer să-mi apăr familia și prietenii. Chiar dacă nu-mi este ușor.

Citește și:

Coronavirus: legătura dintre zahăr și imunitate

Am cumpărat prea mult? Cum gestionăm proviziile

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

5 temeri de înfruntat când devii freelancer

WELLBEING//

Silueta post banana bread: cum mâncăm sănătos

SELF-IMPROVEMENT//

Consecințe Vs. Pedepse

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.