SELF-IMPROVEMENT//

Ce faci dacă te confrunți cu un coleg toxic

Probabil toți am trecut prin asta, la un moment dat.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce e important să eviți bârfa la birou.
– Care e rolul empatiei în relațiile toxice.


Dacă ai un loc de muncă care îți aduce plăcere, mulțumire și împlinire, atunci te poți număra printre oamenii norocoși. Însă chiar și în mediile profesionale pe care le putem considera perfecte ne putem confrunta cu o provocare neprevăzută – un coleg toxic… cel puțin, pentru tine. 

Poate fi vorba despre o persoană sarcastică și negativistă (poate doar la adresa ta), poate fi cineva care vorbește foarte mult și te seacă de toată energia, sau, în varianta dramatică, poate fi vorba despre un coleg care te atacă și te sabotează de-a dreptul. Indiferent de situație, din fericire, există modalități de a naviga cu succes o relație profesională dificilă.

1. Primul pas e să accepți că nu ai control asupra comportamentului altora

Primul pas în relația cu cineva care este extrem de negativ – în special la locul de muncă – este să te împaci cu gândul că nu ai control asupra comportamentului lui/ei, ci doar asupra modului în care reacționezi. Înlătură pe cât posibil emoțiile din ecuație și concentrează-te asupra felului în care poți reacționa la comportamentele disfuncționale fără să te simți lezat sau tras în jos.

2. Nu transforma conflictul într-o obsesie

Acest lucru este mult mai ușor de spus decât de făcut, pentru că e ușor să aluneci pe acea pantă în care îți pui întrebări fără răspuns și dezvolți dialoguri imaginare cu persoana în cauză, în care îi demonstrezi că ai dreptate, însă prin analiza excesivă a comportamentului persoanelor negative, în esență, nu faci decât să-ți pierzi timpul. Nu ai cum să ajungi la o concluzie de unul singur. Iar pe de altă parte, modul în care se comportă cei din jur nu este responsabilitatea ta.

3. Stabilește limite clare

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care trebuioe să le faci, vizavi de colegul negativ, este să stabilești limite bine definite. Acest lucru ar putea însemna să eviți proiectele care îl includ, să-ți limitezi comunicarea, pe cât posibil, poate chiar să-l eviți cu totul.

4. Concentrează-te pe activitatea ta

Cariera ta este mult prea importantă să o neglijezi din cauza unei persoane răuvoitoare. Cel mai sănătos mod de a naviga o relație dificilă cu un coleg este să-ți investești toată energia în proiectele tale și în munca pe care o desfășori. Încearcă să reduci zgomotul din exterior și negativitatea celor din jur folosind tehnici de meditație.

5. Evită bârfa de birou

Când ai probleme cu un coleg, poate fi tentant să-ți verși năduful oricum vrea să asculte, însă, informațiile din cadrul profesional circulă rapid și pot ajunge unde nu trebuie, în mod distorsionat. De asemenea, această atitudine se poate întoarce împotriva ta ca un bumerang. Dacă e vorba despre un conflict serios, cei mai bine e să te adresezi reprezentantului HR al companiei, unui superior, sau cuiva care te poate ajuta să soluționezi sau să nevighezi situația respectivă cu succes.

6. Petrece timp cu colegii pe care îi simpatizezi

Păstrează legătura cu oamenii pozitivi din jurul tău. Astfel, un coleg toxic ca părea la fel de important ca o picătură de apă în ocean. De fapt, una dintre cele mai bune modalități de a contracara colegul negativ este să te concentrezi asupra lucrurilor pozitive din viața ta profesională și să-ți păstrezi optimismul.

7. Învață din această situație și fii empatic

Probabil colegii nu-ți vor deveni cei mai buni prieteni niciodată niciodată, dar va fi o ușurare enormă când vei ajunge la un consens cu persoana toxică din viața ta. Oricum, orice situație problematică poate deveni o lecție de viață, un motiv de introspecție și chiar de vindecare, dacă o gestionezi corect. Trebuie să conștientizezi că și propriile acțiuni, fie ele chiar neintenționate, ar fi putut contribui la toxicitatea celor din jur, și fii empatic.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


”Relaționarea profesională e un subiect cu multe variabile. Iar când ne propunem să analizăm toxicitatea anumitor interacțiuni profesionale e o muncă de detectiv. Fie ca vorbim despre un manager toxic sau despre un coleg, simpla existență a unui factor ce ne perturbă starea de siguranță va produce efecte asupra noastră atât la nivel personal, cât și la nivel profesional. Luând în calcul că, într-o astfel de situație, creierul nostru nu ne ajută să ne păstrăm optimismul, pentru că suntem dotați cu un negativity bias, vom trece situația prin filtre negative ce vor adânci și mai mult anxietatea. Și, inevitabil, nu ne vom mai simți motivați/engaged în munca noastra, ba mai mult, sunt șanse să devenim anxioși la gândul că ne vom întâlni cu persoana în cauză. Cum ne afectează asta performanța și stima de sine? Foarte simplu: dacă nevoia noastră de siguranță nu este împlinită, fiind o nevoie de bază a existenței noastre, nu avem capacitatea de a ne concentra pe performanță și dezvoltare. Uneori, vei avea surpriza că oamenii nici n-au avut intenția de a te supăra, pentru ca acționează doar din nevoia și presupunerile lor. Dar tu știi mai bine de atât. Tu știi că, în viață, ce ție nu-ți place, altuia nu-i face”, ne sfătuiește Andra Pintican, HR Consultant.

Expertul ne recomandă moduri prin care ne putem antrena creierul să abordeze diferit astfel de situații:

  • Evaluează-te obiectiv și fii conștient de punctele tale forte, construiește încrederea în tine.
  • Atunci când cineva nu te tratează așa cum meriți în contextul profesional și nu numai, întrebă-te ce frici îl determină pe cel din fața ta să se comporte astfel. Privește-l cu compasiune și înțelege că aceste reacții nepotrivite sunt doar proiecții ale propriei neputințe
  • Nu-l acuza, dar nici nu-l scuza. Într-un moment neutru, propune-i persoanei o discuție amiabilă, în care îi explici cum te face să te simți și cum se va deteriora performanța ta sau relația voastră dacă acest comportament continuă.
  • Asigură-te că în orice context profesional te afli, îți comunici standardele de muncă: cine ești, care-ți sunt valorile și care e limita de toleranță confom standardelor tale.

Andra Pintican este HR Consultant, Trainer & Coach, iar în peste 12 ani de experiență în varii industrii, Andra și-a confirmat că adevărata ei pasiune sunt oamenii. Indiferent de rolul din care îi servește, fie că e vorba de consultanță de business, consiliere profesională, mentorând studenți sau antrenând echipe de management, scopul ei este mereu pe facilitarea descoperirii potențialului celor din jur. Anul 2020 l-a dedicat cercetării efectului negativ al practicilor toxice de management asupra angajatului,  echipelor și, nu în ultimul rând, asupra organizațiilor și societății. De aceea, intervievează 1.300 de oameni, pentru a afla ce ne dorim cu adevărat de la liderii noștri, definind astfel portretul Liderului de care avem cu adevărat nevoie în cartea “Șefi versus Lideri în România”. Mai multe despre acest proiect puteți citi aici.

Citește și:

Oare șeful tău este psihopat?

Liderii toxici: minciunile toxice pe care și le spun lor și nouă

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

8 mituri despre relații și cum ne afectează ele

SELF-IMPROVEMENT//

5 obiceiuri zilnice care te duc mai aproape de bani, succes și împlinire

SELF-IMPROVEMENT//

Acum e momentul cel mai potrivit pentru a te reinventa

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.