SELF-IMPROVEMENT//

Ce ai de făcut dacă te chinui să fii luat în seamă la serviciu

Descoperă 4 strategii extrem de eficiente pentru a-i face pe oameni să te asculte.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce nu trebuie să vorbești mai mult de 20 de secunde neîntrerupt.
– Cum să înțelegi și perspectiva celuilalt.


Ești într-o ședință și ai o sugestie care abia e luată în seamă. Îi propui șefului tău o idee despre care spune că „poate o să meargă” – dar apoi e lăsată baltă. În același timp însă, colegii tăi par să aibă o putere magică de a-i face pe ceilalți să-i asculte și să fie atenți la soluțiile propuse de ei. Oare cum fac asta?

Să simți că nimeni nu te ascultă este, fără îndoială, o experiență frustrantă. Și, în plus, îți suge energia, îți creează un stres suplimentar și-ți poate afecta productivitatea și motivația.

Din păcate, nu poți să fluturi o baghetă magică și să-i faci pe toți cei cu care lucrezi niște ascultători mai buni. Dar există câteva instrumente pe care le poți controla și care ar putea fi de impact. Iată câteva motive des întâlnite pentru care colegii tăi nu te ascultă atunci când vorbești, dar și câteva strategii pentru a-i determina să ciulească urechile.

De ce nu ești auzit: Colegul tău nu ”prinde” ideea.

Soluția: Identifică problema de comunicare.

Ai vorbit vreodată cu cineva și ai avut senzația că purtați două conversații în paralel? Dacă nu reușiți să fiți pe aceeași lungime de undă, pentru că interlocutorul tău nu-ți poate urmări raționamentul, pregătește-te să fii curios, recomandă Judy Ringer, coach de comunicare și gestionare a conflictelor și autoare a cărții Turn Enemies Into Allies (Transformă dușmanii în aliați). Ideea este să-ți dai seama dacă există măcar un punct de intersecție între voi, astfel încât să vă puteți sincroniza. Pentru început, ai putea întreba: ”Unde anume diferă opiniile noastre?” sau ”Care crezi că este cea mai bună soluție?”. Uneori, încercând să înțelegi perspectiva celuilalt, rezultatul va fi că acesta va reuși să o înțeleagă pe a ta.

De ce nu ești auzit: Colegul tău este distras.

Soluția: Întreabă-l dacă n-ar fi mai bine să vorbiți altcândva.

Tocmai ai petrecut două minute prezentându-i niște informații importante șefului tău, când te trezești cu un răspuns de genul: ”Scuze, nu te-am urmărit, poți să mai repeți o dată?”. Este firesc să te simți exasperat și lipsit de valoare într-o astfel de situație, dar înainte de a trage o concluzie, Ringer spune că este important să iei în considerare că poate atenția managerului tău era în altă parte dintr-un motiv important. Ringer recomandă să verbalizezi ceea ce observi la comportamentul lui, de exemplu: ”Am observat că ești absorbit de telefon acum”, iar apoi să întrebi dacă n-ar fi cazul să revii într-un moment mai potrivit, când te poți bucura de întreaga sa atenție.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


De ce nu ești auzit: Colegul tău are o părere fermă.

Soluția: Încearcă să-i înțelegi perspectiva.

Poate că imaginea ta despre locul ideal de muncă include ca oamenii să te asculte și să fie de acord cu tot ce spui. Dar controversele sunt sănătoase – și importante – astfel încât și tu, și compania pentru care lucrezi să evoluați. Acestea fiind spuse, în cazul în care colegul tău nu este dispus nici măcar să audă partea ta de ”poveste”, încearcă asta: în loc să devii defensiv, încearcă să apelezi la înțelegerea reciprocă, arătând astfel nu doar că auzi și îi înțelegi punctul de vedere, dar și că îi apreciezi perspectiva, sugerează Ringer. Institutul Gottman recomandă să vorbești într-un mod care să recunoască și să valideze emoțiile interlocutorului tău. ”Înțeleg de ce eziți să aprobi această cheltuială”. Această tactică simplă demonstrează că înțelegi și empatizezi cu poziția interlocutorului tău, așa că e foarte posibil să fie mai deschis să evalueze și să accepte și punctul tău de vedere.

De ce nu ești auzit: Stilul tău de a comunica are nevoie de niște ajustări.

Soluția: O auto-analiză onestă.

Uneori, sentimentul de ”Nu sunt niciodată auzit” are la bază un mod de a comunica ineficient. Iar în astfel de situații, auto-analiza este cheia. În primul rând, întreabă-te dacă chiar ai comunicat exact ceea ce ai intenționat să comunici. Dar nute  opri aici: întreabă-te cum ai spus-o, dacă ai fost concis sau dacă nu cumva ai lungit-o prea mult. Trebuie să ai în vedere că ideea ta despre ce înseamnă ”scurt și la obiect” poate fi diferită de a celorlalți. Există dovezi că oamenii încep să-și piardă atenția după 20 de secunde de vorbire neîntreruptă. Lecția cu care trebuie să rămâi de aici este: chiar dacă cineva vrea să audă ce ai de spus, asigură-te că porți o conversație și nu ții un monolog.

Citește și:

Cum să îți construiești relații sănătoase la locul de muncă

Cum colaborezi cu un coleg nesuferit

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să construim relații semnificative la locul de muncă

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să ceri – și să și primești – ajutorul de care ai nevoie la serviciu

SELF-IMPROVEMENT//

Inteligența emoțională și leadership-ul

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.