WELLBEING//

Când ai dubii, fă exact ce n-ai face în mod normal

Tehnica acțiunii contrare ne ajută să trecem cu bine peste perioadele de stres și incertitudine.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce o zi petrecută pe canapea nu ne este de ajutor atunci când suntem cu moralul la pământ.
– Care este antidotul pentru stările de mahmureală emoțională.


Sunt psiholog clinician și expert în somn și trebuie să vă  mărturisesc ceva: noaptea trecută m-am uitat în mod compulsiv la știrile despre rezultatele electorale, deși știam că un rezultat final va fi disponibil abia peste câteva zile. Oh, da, mai era și o sticlă de vin în peisaj, care mi-a ținut companie în această sesiune de binging. Pe scurt, am făcut exact ce le spun clienților mei să NU facă.

Nici o surpriză aici: m-am trezit simțindu-mă oribil (teribil de obosită, cu capul cât o baniță și… cu o stare persistentă de anxietate). M-am gândit chiar să flutur steagul alb și să mă predau acestei stări stând pe canapea întreaga zi, ignorând cu desăvârșire munca și toate strategiile obișnuite la care obișnuiam să apelez ca să fiu sănătoasă și să fac față stresului. Mi-a trecut prin minte că să fii sănătos e o alegere și că, în acel moment, eu puteam să aleg calea mai puțin sănătoasă. M-am gândit să stau în pijama, să pun un mesaj de out-of-office la e-mail și să stau întinsă pe canapea, uitându-mă în continuare la și mai multe știri. Poate și cu o porție de carbohidrați lângă. 

I-am scris unei prietene și i-am spus ce planuri am. A înțeles perfect cum mă simt, însă mi-a spus: „Wendy, du-te și fă o plimbare. Va fi o zi minunată azi. O să te simți mai bine dacă te duci să te miști un pic și, dacă încă mai vrei să te întorci pe canapea după asta, ai tot timpul la dispoziție să o faci”. Într-adevăr, a ajutat că prietena mea este, din întâmplare, și ea, psiholog clinician și cercetător în problemele somnului, ca și mine. Așa că i-am urmat sfatul, deși încă eram reticentă. 

Odată ce am ieșit afară și am început să mă mișc, am observat că acea pânză de păianjen care-mi acoperea mintea începuse să se mai disipeze, în ciuda nopții de care avusesem parte, lipsite de somn și mult prea stresante. Pe măsură ce mintea mi se limpezea, cuvintele îmi veneau în cap în modul în care și eu le spun clienților mei în timpul ședințelor de terapie: „Atunci când ai dubii, fă exact pe dos”. 

Tehnica, desprinsă din Terapia comportamentală dialectică, se numește „acțiunea contrară”. Este bazată pe ideea că, atunci când avem sentimente de anxietate, de depresie sau alte stări nasoale, experimentăm un soi de nevoie de a ne îndrepta instinctiv către lucruri despre care credem că o să ne facă să ne simțim mai bine. Lucruri care, de fapt, în cele din urmă, ne fac să ne simțim mai rău. În cazul meu, nevoia însemna să petrec toată ziua pe canapea, dând voie tuturor fricilor și incertitudinilor mele să mă copleșească. Iată ce acțiuni contrare am făcut și poate că ai vrea să și tu să le urmezi. 

Dă telefon unui prieten. 

Eu i-am scris. Simplu pas că te conectezi în loc să te izolezi reprezintă una dintre cele mai puternice și mai verificate strategii pe care le putem accesa pentru a ne recăpăta buna dispoziție, mai ales în perioade stresante. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Fă o plimbare, hiking, ieși în natură. 

Eu locuiesc undeva la munte, deci am fost chiar să fac hiking. Însă ideea e să fii activ din punct de vedere fizic, chiar dacă asta înseamnă să urci și să cobori scările din imobilul în care locuiești sau să faci câteva sărituri în living. Cu cât nevoia de a vegeta și de a nu face nimic este mai puternică, cu atât ai parte de un semnal mai clar că, de fapt, activitatea fizică este antidotul. Cercetările arată, încă o dată, că exercițiile fizice nu sunt bune doar pentru menținerea sănătății fizice, ci sunt și extrem de eficiente atunci când vine vorba să ții stresul în frâu. 

Exersează stăpânirea de sine. 

Să spunem că aș fi petrecut întreaga zi pe canapea și mi-aș fi neglijat munca și responsabilitățile. La finalul zilei, m-aș fi simțit rău pentru că trebuia să trăiesc cu faptul că în acea zi nu dusesem nimic la bun sfârșit. O cheie importantă a terapiei cognitiv-comportamentală este aceea că, să practicăm în fiecare zi stăpânirea de sine (să realizezi ceva), este extrem de important ca să ne menținem sănătatea mintală intactă. Poate că n-o să fac o chestie extraordinară azi, însă uite, stau și scriu acest articol, și asta e o cărămidă pe care o adaug construcției mele. 

Ajută pe altcineva.

 Să faci voluntariat sau să faci niște comisioane pentru altcineva reprezintă o strategie excelentă pentru a te scutura de autocompătimire și să te simți mai bine în legătură cu tine. Sper că asta te ajută. 

Citește și:

6 moduri simple prin care să descoperi minunile oferite de natură

Mahmureala emoțională există: iată cum o poți trata

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Radiografia începutului de izolare: autodezvăluire asumată

OAMENI THRIVE//

Diana Cosmin, jurnalistă: ”Viața e prea scurtă ca să faci pe plac tuturor”

SELF-IMPROVEMENT//

De ce mințim la psiholog

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.