EFICIENȚĂ//

Beneficii extra-salariale: de bază, de fundal sau reale? Tu ce alegi?

Un expert în resurse umane îți explică cum să distingi beneficiile reale oferite de angajatori de cele care camuflează intenții nu tocmai corecte.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce un teambuilding nu e un beneficiu pentru angajați, ci un instrument pentru angajatori.
– Care sunt beneficiile folosite uneori de angajatori pentru a distrage atenția de la alte minusuri ale companiei.


Mă întreabă mulți cum să-și negocieze salariile, ofertele de angajare sau cum să evalueze companiile angajatoare. Mă abțin să ofer rețete generale, pentru că nevoile fiecăruia dintre noi sunt, de cele mai multe ori, diferite. 

Mai mult, piața muncii se confruntă, de câțiva ani, cu o criza acută de personal specializat, ceea ce i-a determinat pe angajatori să fie cât se poate de inventivi în a creiona oferte atractive. Așa am ajuns să avem o listă interminabila de beneficii, pe care eu le-am clasificat în trei categorii.

1. Beneficii de bază

Sunt cele atât de basic, că nu e cazul să se laude angajatorul cu ele. 

  • Bonuri de masă. În primul rând, acordarea bonurilor de masă este, de cele mai multe ori, un beneficiu pentru angajator. Asta pentru că, daca ți-ar include suma cu pricina în salariu, ar plăti și taxele aferente. Așa, costul cu bonuri de masă este mai mic. Evident, un angajator are dreptul să-și optimizeze cheltuielile și să se folosească de toate pârghiile legale și fiscale prin care își poate susține angajații. 

Ce vreau să punctez aici este că mi-aș dori să nu mai vad oferte de angajare care se laudă cu acest ”super extra mega ultra beneficiu”. Pentru că ar trebui inclus în oferta inițială și… atât! 

  • Asigurările medicale. Îmi amintesc de un candidat căruia îi făcusem o ofertă cu aproximativ 300 de euro mai mult decât câștiga în momentul respectiv. Și îi era greu să renunțe, pentru că la angajatorul unde era atunci avea o asigurare de 100 euro/lunar, care includea foarte multe servicii. Dar când am stat un pic la povești, și-a dat seama că lucra de șapte ani în compania cu pricina și nu beneficiase niciodată de ea, pentru că-și făcea controalele periodice prin casa de asigurări și… iată cum timp de șapte ani a avut un beneficiu de 100 de euro lunar, pe care nu l-a monetizat în nici un fel.

Înțeleg că asigurările medicale ne dau oarece stare de siguranță “în caz de nevoie”. Dar nu m-aș grăbi să refuz o companie faină doar pentru ca nu oferă asigurare medicală în aceeași măsură în care n-aș recomanda să stai într-un mediu toxic doar pentru că ai o asigurare medicală privată. 

  • Teambuilding-uri sau training-urile de specializare. O companie care-și dorește un ecosistem de performanță, nu doar niște indivizi care se chinuie să lucreze în tandem, va înțelege că un teambuilding e un instrument prin care îi apropii pe angajați, nu un beneficiu pentru aceștia. 

Cât despre training-urile de specializare, aici recunosc că sunt un pic cam pretențioasă. Așa cum vad eu lucrurile, fiecare angajat ar trebui să aibă un plan de dezvoltare profesională, cu o listă clară de resurse puse la dispoziție de companie. Din păcate, găsesc asta la cel mult 10% din companiile cu care intru în contact. 

Mai mult, este responsabilitatea legală a angajatorului să facă investiții în resursele umane, așadar n-aș include asta în categoria beneficii.

Să nu uităm că, în decurs de un an, pandemia a reușit să facă din muncitul de acasă sau de la distanță un beneficiu de bază. Așa că da, îl includem tot în această categorie.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


2. Beneficii de fundal

La fel ca zgomotul de fundal, ele au capacitatea să-ți distragă atenția de la ce contează cu adevărat. 

În peste zece ani de recrutare, am auzit / făcut / contra-ofertat multe oferte de angajare. Am auzit de inițiative HR demne de apreciere, dar, din păcate, am întâlnit și intenții mascate, ascunse în spatele unor gesturi mărețe. 

Iată câteva din beneficiile folosite uneori pentru a se distrage atenția de la alte minusuri ale companiei (cazuri reale):

  • Prosseco la birou, într-un mediu extrem de competitiv, cu rate de burnout foarte mari; 
  • Masaj la birou: într-un departament în care erai cam legat de scaun prin prisma activității. Durerile de spate erau destul de mari în timp și se crea falsa impresie că un masaj de zece minute va îndrepta sute de ore/lunar de stat în poziții incomode;
  • Cina la birou: un gest tare simpatic la prima vedere, până afli că, de fapt, este oferit pentru a te ține mai mult la lucru;
  • Servicii de menaj pentru acasă: cât tu ești la lucru, o menajeră îți face curat acasă. Și așa ajungem să stăm pe acasă cât stăm și la hotel: ce rost mai are să ne ducem să facem și curățenie?

Toate beneficiile de mai sus sunt super faine. Dar nu sunt de acord să fie folosite pentru a manipula oamenii din organizații. 

3. Beneficii reale

Sunt acele beneficii care chiar produc impact în viața noastră, atât pe plan profesional, cât și personal. 

Iată o listă de lucruri la care mi-aș dori să fim mai atenți când ne căutăm de muncă:

  • Investiții în dezvoltarea personală: coaching, terapie, dezvoltare personală. Un angajator care înțelege că, până să fii HR, inginer, contabil etc, ești OM și, mai presus de atât, ești un OM complex, care are nevoie de ajutor pentru a se înțelege și pentru a evolua, e un angajator care va crea un climat organizațională sănătos.
  • Educație financiară: uneori, nu e vorba de cât câștigăm, ci de cât cheltuim. În România, stăm tare prost la capitolul educație financiară și, la orice vârstă, ne-ar prinde bine să învățăm câte ceva despre asta. Unde mai pui că tot ce înveți în acest sector e tare valoros să duci acasă, în sânul familiei!
  • Suport în reconversii profesionale interne: ultimul an a cam rostogolit bulgărele reconversiilor profesionale. Oamenii se descoperă tot mai mult și își dau seama că ar fi și alte teritorii pe care ar vrea să le exploreze. Cât de fain ar fi ca angajatorul să se orienteze pe retenția de talent, în orice departament!
  • Asistență pentru părinți: cam sub orice formă. De la extra zile de work from home, la zile libere pentru diverse evenimente, suport financiar pentru costurile grădiniței, până la evenimente interne dedicate părinților și copiilor acestora. Mi se pare corect să oferi ceva și copiilor angajaților, dat fiind că, de cele mai multe ori, ei suferă cel mai mult, atunci când părinții îi neglijează sau ajung acasă epuizați și lipsiți de răbdarea pe care au consumat-o (deja) la muncă. 
  • Extra zile de concediu: nu pot să cred că mai sunt companii care încă dau doar 20 de zile de concediu de odihnă. Și, de fapt, nici pe acelea, pentru că nu-și pot lua angajații liber că n-are cine să-i înlocuiască. Adăugăm aici și zile libere pentru interes personal. De câte ori nu ți-ai luat o zi din concediul de odihnă ca să semnezi un contract la bancă? 
  • Acțiuni: vrei să le arăți angajaților că ei sunt #pebune organizația? Dă-le ocazia să cumpere acțiuni la preț preferențial! 
  • Pensie privată: adică-ți pasă de mine și după ce nu mai sunt aici? Ăsta da beneficiu! Ar fi fain să știu că, în timp ce eu aduc valoare într-o organizație, aceasta îmi va aduce mie valoare și după ce nu voi mai fi parte din ea. 

Adaug aici și un beneficiu social, adică un beneficiu de care nu beneficiază angajatul, ci comunitatea. Aș include în lista de beneficii reale programe obligatorii de mentorat și implicarea în proiecte sociale. Adică “aș obliga” angajații să dea mai departe. Și aș include asta în fișa postului, pentru a începe să normalizăm contribuția!

Cu alte cuvinte, paleta de beneficii e pe atât de diversă pe cât e de creativă echipa de resurse umane. Semnalul de alarmă pe care vreau să-l trag azi: 

Dragi angajați / candidați, 

Nu confundați beneficiile cu standardele de muncă. Să ai un plan de dezvoltare profesională făcut de către managerul tău nu e un beneficiu. Ar trebui să fie un standard pe care compania să-l împlinească.

Dragi angajatori, 

Nu vă grăbiți să dați copy-paste ofertelor de angajare ale concurenței. Ascultați-vă angajații și aflați de ce au nevoie, de fapt. 

Citește și:

Spune-mi pe cine ai angajat ca să-ți spun cine ești!

Lider sau manager: unde te plasezi pe scara valorilor de conducător

S-ar putea să-ți placă și…

MISIUNE//

Știința confirmă: Iubirea stimulează creierul

SELF-IMPROVEMENT//

A cere ajutor – o dovadă de slăbiciune sau o formă de curaj?

MISIUNE//

Ghidul Thrive: totul despre generozitate

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.