WELLBEING//

Ar trebui să mănânci același lucru în fiecare zi?

Unii oameni aleg să mănânce același tip de mâncare în fiecare zi pentru a economisi timp, însă cum le poate afecta relația lor cu mâncarea?


În următoarele 4 minute vei afla:

– Care sunt avantajele unei diete variate.
– La ce ar trebui să ne referim când vorbim despre rutine alimentare.


La prima vedere, poate că pare mai simplu să mănânci același lucru în fiecare zi. Urmând această rețetă, planificarea alimentară nu te mai solicită deloc, știi exact ce trebuie să mănânci, ce trebuie să cumperi, dispare stresul legat de întrebarea „Săptămâna viitoare ce gătesc?”. Practic, este o economie de timp, de hrană, dar și de capacitate decizională (despre care știm că este limitată). Dar, în realitate, acest tip de abordare poate duce la o relație disfuncțională cu mâncarea, deoarece o transformă într-un proces automat de hrănire funcțională și… atât.

Mai mult, reducând alegerile alimentare la doar câteva produse zilnic, riscăm să dezvoltăm numeroase deficiențe, pentru că o alimentație variată este primul pas spre sănătate. Oricât de mult ne-am strădui, nu putem cuprinde în același tip de mâncare absolut toți nutrienții de care avem nevoie, în cantitatea optimă.

Avem nevoie de vitamine și minerale, și acestea se găsesc în proporții diferite, în alimente diferite. Avem nevoie de surse de grăsimi din fructe (din avocado, de exemplu), din uleiuri de calitate, din pește. Avem nevoie de surse diferite de carbohidrați, din cereale integrale, cartofi, fructe și legume, avem nevoie de surse diferite de proteine de origine animală, dar și vegetală.

O alimentație variată, bazată pe alimente curate, are multe beneficii:

  • Ajută la obținerea proporției corecte de micro și macronutrienți;
  • Fortifică sistemul imunitar;
  • Asigură sănătatea microbiomului (sănătatea bacteriilor bune din intestin depinde de consumul de fibre, pe care le găsim în cereale integrale, fructe și legume, de consumul alimentelor fermentate, de tipul iaurtului, al kefirului, al verzei murate sau al băuturii kombucha);
  • Susține sănătatea sistemului osos, a sistemului cardiovascular și a celui digestiv;
  • Asigură sănătatea creierului;
  • Îmbunătățește nivelul de energie (când mâncăm alimente diversificate și hrănitoare, îi asigurăm corpului „combustibilul perfect” pentru ca acesta să funcționeze bine);
  • Asigură satisfacție, pentru că mâncarea trebuie să ne și placă.

Da, rutina poate să ajute, dar mai degrabă dacă e vorba de rutina legată de obiceiul de a planifica mesele, de a găti sau de a mânca la ore fixe decât de rutina de a consuma mereu aceleași alimente. 

Sigur, cu toții avem feluri preferate de mâncare, dar momentul mesei nu trebuie să fie transformat într-un automatism, într-un proces simplu de hrănire. Atunci când vine vorba despre mâncare, trebuie să luăm în considerare faptul că omul este o ființă complexă, care are nevoie și de bucuria gustului, a aromelor, și a unui mod apetisant de prezentare.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Chiar dacă alegem, de exemplu, să mâncăm în fiecare zi la cină proteine și legume, conținutul farfuriei poate varia. Putem opta pentru pește gătit la grătar sau la cuptor, cu fasole verde. Putem alege o salată de legume cu linte. Putem păstra aceeași idee, dar conținutul farfuriei să varieze de la o zi la alta.

O rutină legată de planificarea alimentară ne poate ajuta să evităm monotonia din farfurie, să avem o alimentație mai sănătoasă, să mâncăm conștient și să ne creăm obiceiuri sănătoase. Iar dacă ne e teamă că nu vom găsi rețete apetisante care să corespundă exigențelor planului nutritiv sănătos pe cară-l vizăm, putem face o mică investigație pe internet (universul rețetelor sănătoase și nutritive e nesfârșit), sau putem recurge la propria noastră imaginație. Soluții sunt multe, însă un proces de cercetare poate fi o investiție de timp care se va amortiza imediat și care se poate reflecta în ani de planuri alimentare sănătoase.

E adevărat, ne-am săturat de eternul pui la grătar și de carnea care, gătită fără imaginație, ni se poate părea fadă. Însă câteva plante aromatice bine alese, puțin usturoi, ulei de măsline și oțet balsamic pot constitui o marinată pentru pui ideală.

Nu știm cum să gătim altfel peștele decât la grătar? Ei bine, îl putem face la cuptor, în hârtie de copt, sau poate fi ingredientul principal într-o plăcintă sau într-o tartă.

Relația omului cu mâncarea este una specială și trebuie să-i acordăm importanța cuvenită, pentru că dacă ea devine disfuncțională, apar tulburările de alimentație și acestea pot avea consecințe grave, dacă nu sunt tratate. Iar o alimentație diversificată ne ajută să ne păstrăm sănătatea, să debordăm de energie și să fim mai eficienți ca niciodată. 

Gătitul n-ar trebui să fie o corvoadă și cred că fiecare dintre noi poate găsi câteva ore pentru această activitate în fiecare săptămână. În plus, dacă chiar ne dorim să simplificăm procesul, ne putem folosi la maxim de instrumentele moderne de gătit, de la cuptor la slowcooker, și putem să implicăm și familia. La urma urmei, cu toții vom beneficia de o masă hrănitoare, gătită în familie, nu?

Citește și:

7 lucruri despre nutriție pe care mi-aș fi dorit să le știu mai demult

De ce nu sunt bune dietele

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

3 strategii de productivitate dacă nu-ți plac regulile

WELLBEING//

Mindfulness: cum să aduci atenție și intenție în viața de zi cu zi

SELF-IMPROVEMENT//

3 pași importanți ca să ai controlul asupra banilor tăi

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.