OAMENI THRIVE//

Andrei Mocanu, psihoterapeut: ”De multe ori, e suficient să asculți!”

Când ai ocazia să-i întrebi pe unii dintre cei mai interesanți oameni despre viața lor, uneori obții cele mai fascinante răspunsuri la cele mai simple întrebări. Chestionarul Thrive reprezintă o serie de interviuri care oferă o perspectivă intimă asupra vieții unora dintre cei mai de succes oameni.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Cum îi ajută pe cei dragi să-ți umpli propriile baterii.
– Ce semnal de alarmă pot transmite migrenele.


Thrive Global: Ce te face să te dai jos din pat în fiecare dimineață?

Andrei Mocanu: Porția de alintat cu soția și fetița mea mă face să mă dau jos din pat în fiecare dimineață. Avem rutina noastră de pupat și îmbrățișarea sandviș, peste care nu sărim! În acest fel, ne luăm energia necesară unui start bun în fiecare zi!

TG: Cum prioritizezi lucrurile când ai multe de făcut?

AM: În momentele aglomerate, folosesc mereu agenda în care-mi fac o listă „to do”. Următorul pas este să-mi stabilesc ordinea efectuării activităților și, după fiecare activitate realizată, m-am obișnuit să pun o bifă pentru a-mi fi mai ușor să știu ce mai am de făcut. Cred că este o strategie foarte utilă și o folosesc mereu, atunci când mă simt copleșit de ceea ce am de făcut. 

TG: Care e secretul tău pentru o viață mai bună?

AM: Consider că este foarte util să aplicăm în viața de zi cu zi principiul situațiilor de urgență promovat de liniile aeriene. Prima dată îți pui tu masca de oxigen și abia apoi poți avea grijă de ceilalți. Dacă nu avem grijă să ne încărcăm mereu bateriile făcând diverse lucruri plăcute doar pentru sufletul nostru, cu siguranță va crește frustrarea, iar stresul ne va consuma tot mai mult, afectând tot ceea ce încercăm să realizăm. Este un principiu atât de simplu și cu o aplicabilitate foarte largă pe care, dacă îl respect, reușesc să am grijă de sănătatea mea emoțională!  

TG: Când simți că ești prea stresat/ prea copleșit de viață, ce faci ca să ieși din acea stare?

AM: Atunci când mă simt copleșit, încerc să fac ceva care să mă ajute să-mi reîncarc bateriile și care mă relaxează. Eu prefer să ascult muzică, să citesc, să dansez seara acasă cu fetele mele. Au fost și cazuri în care am luat o pauză și am plecat cu soția mea într-o vacanță sau într-un weekend la munte, pentru a mă deconecta de ceea ce mă stresează sau copleșește. 

TG: Cum scapi de gândurile rele? Ce-ți aduce optimismul, mai ales în această perioadă?

AM: Nu cred că încerc să scap de gândurile rele. De cele mai multe ori, mă raportez la ele ca la oricare alte gânduri. Le consider normale, încerc să găsesc argumente pro și contra sau caut dovezi pentru a mă convinge dacă sunt obiective sau nu. După aceea, încerc să mă țin de activitățile pe care le am de realizat, fără să las gândurile să mă copleșească!

TG: Care este pentru tine semnalul de alarmă că ai pus prea multă presiune pe tine, că ai ajuns la capătul puterilor?

AM: Atunci când încep să am dureri de cap care apar două-trei zile la rând, este clar un semn că m-am aglomerat și că volumul de muncă este foarte mare. În astfel de momente, decid când și cum îmi iau pauza necesară în cel mai scurt timp.

TG: Ce sfat ți-ai da ție, cel de la 20 de ani? 

AM: ”Rămâi la fel de ambițios și continuă să faci ceea ce crezi că este mai bine!”.

TG: Spune-ne o mică schimbare, pe care ai făcut-o în viața ta, ca să te conectezi mai bine cu ceilalți.

AM: Am învățat că sunt multe momente în care este suficient să ascult! Pentru mine, a fost mai dificil să învăț această abilitate atât de necesară pentru că, în general, vorbesc destul de mult și mai mereu mă concentrez pe găsirea soluțiilor.

TG: Faci ceva anume ca să-ți menții concentrarea?

AM: Nu-mi dau seama dacă fac ceva în mod intenționat pentru a-mi menține concentrarea. În schimb, țin mult să dorm minim opt ore și cred că acest lucru mă ajută foarte mult să mă concentrez. 

TG: Care e cartea care ți-a schimbat viața?

AM: Am foarte multe cărți care m-au ajutat enorm să cresc atât ca om, cât și ca specialist. Îmi este dificil să dau un nume pentru că, din fiecare carte pe care am citit-o, am avut cu siguranță un detaliu care m-a ajutat să mă șlefuiesc ca om, fie că vorbim de cărțile cu povești pentru copii sau de cărțile de specialitate din domeniul meu. 

TG: A existat un moment de cotitură în viața ta? Un moment în care ai simțit că ești în fața unei alegeri importante?

AM: Cred că un astfel de moment a fost în 2007 când am luat hotărârea să-mi dau demisia de unde lucram pentru a începe să fac voluntariat. Eram atât de motivat și mi se părea ciudat cum cei din jurul meu încercau să-mi explice că nu este în regulă să renunț la un job plătit pentru a face voluntariat în domeniul în care activez! Timpul a dovedit că am făcut o alegere foarte bună!

TG: Când a fost ultima dată când ai simțit că ai eșuat și cum ai depășit momentul?

AM: Nu reușesc să-mi aduc aminte un moment în care să fi simțit acest lucru atât de profund. Probabil au fost momente pe care le trăim cu toții în viață, precum sunt momentele în care nu treci un examen sau în care nu ies anumite proiecte pentru care ai depus mult efort. Totodată, nu cred că am perceput că am eșuat în astfel de momente, ci mai degrabă m-au ambiționat. 

TG: Care este ultimul lucru pe care îl faci seara înainte de culcare?

AM: Seara, înainte de culcare, îmi pup fiica și soția de noapte bună și le spun că le iubesc!

TG: Împărtășește-ne un citat care te motivează.

AM: „Nu plânge pentru că s-a terminat, zâmbește pentru că s-a petrecut”, Gabriel Jose Garcia Marquez.

TG: În ce momente ți-a folosit empatia și cum o cultivi?

AM: Folosesc empatia în foarte multe momente: în relația cu familia mea, în cabinet sau cu colegii, la muncă. Cum o cultiv? În primul rând, îmi fac timp pentru cei din jurul meu. N-am cum să fiu empatic, dacă nu-mi fac timp să-i văd sau să-i ascult pe cei din jurul meu. În al doilea rând, mă adaptez pe nevoile fiecăruia cum pot. Uneori, pot să-i îmbrățișez pe cei cu care interacționez, să-i ascult, să le împărtășesc din experiența mea sau, atunci când mi se cere, să-i ajut să găsească anumite resurse de care au nevoie. 

Andrei Mocanu este psihoterapeut cognitiv-comportamental, blogger și expert în parenting acreditat pe două programe parentale: Cercul siguranței și Triple P (Positive  Parenting Program). Cu o experiență de peste 11 ani în lucrul cu copiii și familiile acestora, Andrei a devenit blogger din momentul în care s-a născut fiica lui, dorindu-și să împărtășească și mai mult cu ceilalți din experiențele lui ca profesionist și ca tată. Puteți afla mai multe despre el și îi puteți citi articolele pe www.tatalactiv.ro, dar și pe pagina de Facebook Tatăl activ

Citește și:

Maria Coman, jurnalist de televiziune: ”Oamenii nu sunt fundamental răi”

Ana Moga, DJ Kiss FM: ”Aleg să mă pun mereu în locul celor din jur”

S-ar putea să-ți placă și…

OAMENI THRIVE//

Ana Moga, DJ Kiss FM: ”Aleg să mă pun mereu în locul celor din jur”

OAMENI THRIVE//

Diana Enache, prezentatoare TV: ”Uneori plâng, apoi merg mai departe”

OAMENI THRIVE//

Carmen Negoiță, influencer: ”Cei care mă știu din social media cred că viața mea e roz”

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.