SELF-IMPROVEMENT//

Ai răspuns cu „da” acestor 7 întrebări? Știința spune că ești mai fericit decât crezi

Una dintre cheile către atingerea fericirii este să te compari pe tine cu tine însuți.


În următoarele 7 minute vei afla:

– De ce artiștii sunt mai satisfăcuți de munca lor decât restul oamenilor, deși sunt adesea plătiți prea puțin pentru aceasta. 
– Cum te ajută manifestarea recunoștinței să fii mai fericit. 


Uneori, comparațiile sunt utile, însă nu în cazurile în care sunt implicate sentimentele de fericire și de împlinire. Dacă te uiți îndeajuns de atent, mereu vei găsi pe cineva care pare mai fericit, mai ales dacă aria ta de observație este formată din viețile atent curatoriate ale celorlați oameni… de pe rețelele sociale. 

Asta e problema cu comparațiile. Nu contează cât de fericit te simți, va exista mereu cineva care pare și mai fericit. Va fi mereu cineva care va părea mai împlinit, mai satisfăcut, mai mulțumit… 

Așadar, gata cu comparațiile! Concentrează-te doar asupra ta. Apoi, caută aceste semne care-ți arată că ești mai fericit decât ai putea crede și poți deveni și mai fericit:

1. De multe ori ai ocazia să faci ce știi tu să faci cel mai bine. 

Știi clișeul acela vechi cu artistul care moare de foame, dar e fericit? Ei bine, se pare că e adevărat: artiștii sunt mult mai satisfăcuți de munca lor decât non-artiștii, chiar dacă plata primită tinde să fie mult mai mică decât în alte domenii. 

Ceea ce înseamnă că, pe măsură ce-ți place tot mai mult ceea ce faci, cu cât te simți mai împlinit și cu cât ești mai încântat, cu atât vei fi mai fericit. 

În The Happiness Advantage, Shawn Achor scrie că, atunci când voluntarii aleg „unul dintre punctele lor forte care-i definesc și-l folosesc într-un alt mod în fiecare zi a săptămânii, nivelul lor de fericire crește semnificativ și ei sunt mai puțin deprimați”.

Bineînțeles, e nerezonabil să crezi că poți să renunți la tot și pur și simplu să faci ce-ți place. Însă poți găsi modalități să faci mai mult lucrurile la care pur și simplu ești foarte bun. Deleagă. Caută sprijin din afară. Începe să schimbi produsele sau serviciile de care ești responsabil cu unele care-ți pun mai mult în evidență punctele tale tari. Dacă ești foarte bun ca trainer, caută modalități să instruiești mai mulți oameni. Dacă ești o persoană de vânzări extraordinară, găsește moduri prin care să desemnezi altora sarcinile administrative și să ajungi mai des în fața clienților. 

Fiecare dintre noi are măcar câteva lucruri pe care le face foarte bine. Găsește modalități prin care să poți face acele lucruri mai des. Vei fi mult mai fericit. Și, probabil, vei avea mai mult succes. 

2. Ai câțiva prieteni foarte buni. 

E mai ușor să te concentrezi să-ți construiești o rețea de parteneri, clienți, angajați și conexiuni, și asta pentru că (să sperăm) există și o răsplată, un avantaj primit la schimb. 

Însă cu siguranță merită să-ți faci câțiva prieteni reali (nu doar din zona profesională sau în social media). Creșterea numărului de prieteni este corelată cu o stare de bine mult mai accentuată. Practic, dacă îți dublezi numărul de prieteni, e ca și cum ți-ai crește cu 50% veniturile în domeniul fericirii și bucuriei. Și dacă argumentul acesta nu e suficient, gândește-te că oamenii care nu au conexiuni sociale puternice sunt cu 50% mai predispuși să moară mai repede decât cei care au astfel de relații. (Pentru singuratici ca mine, ăsta e un gând înfricoșător.) 

Fă-ți prieteni în afara biroului. Fă-ți prieteni la muncă. Fă-ți prieteni oriunde. Și, mai mult decât atât, fă-ți prieteni adevărați. Vei trăi mai mult și vei fi mai fericit. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Îți exprimi recunoștința.

Un studiu efectuat pe mai multe cupluri a scos la iveală faptul că partenerii care și-au manifestat recunoștința în interacțiunile dintre ei au avut parte de o conexiune în relație mult mai puternică și de satisfacție în ziua imediat următoare, iar asta se aplică ambilor parteneri, atât celui care și-a exprimat recunoștința, cât și (nici o surpriză aici!) celui care a primit mulțumirile. (De fapt, autorii studiului spun că recunoștința funcționează ca un shot booster pentru relații.) 

Evident, același lucru este valabil la locul de muncă. Exprimă-ți mulțumirea pentru munca dificilă pe care o face angajatul sau colegul tău și amândoi vă veți simți mai bine în legătură cu voi înșivă. 

O altă metodă ușoară pentru a crește gradul de recunoștință este să scrii, pe o bucată de hârtie, în fiecare seară, câteva lucruri pentru care ești recunoscător. Acest studiu arată că oamenii care au scris cinci lucruri pentru care sunt recunoscători, măcar o dată pe săptămână, sunt, după 10 săptămâni, mult mai fericiți.

Oamenii fericiți se concentrează pe ce au, nu pe ceea ce nu au. Te motivează ideea să-ți dorești mai multe în carieră, în relații, în ceea ce privește finanțele, însă să te gândești la ceea ce ai deja și să fii recunoscător pentru asta te va face mult mai fericit. În plus, îți va reaminti că, indiferent cât de mărețe sunt visurile tale, tu ai reușit să faci deja o mulțime de lucruri. Și ar trebui să te simți cu adevărat mândru de asta. 

4. Îți urmărești în mod activ țelurile. 

Țelurile pe care nu le urmărești nu mai sunt niște scopuri precise, ci doar vise, iar visele te fac fericit doar atunci când dormi și visezi. (Dap: asta a fost clar ceva ce-a semănat a Fleetwood Mac.)

Să-ți urmărești țelurile, totuși, te face fericit. David Niven, autorul lucrării 100 Simple Secrets of the Best Half of Life, scrie: „Oamenii care știu exact care e scopul pe care-l au în viață și-l urmăresc sunt cu 19% mai aproape de a fi satisfăcuți de viața lor și cu 26% mai aproape de a avea sentimente pozitive despre propria persoană”. 

Așadar, fii recunoscător pentru ce ai, și apoi încearcă, în mod activ, să faci mai mult. Dacă urmărești un țel foarte măreț, asigură-te că, de fiecare dată când mai faci un pas mic către îndeplinirea lui, te feliciți singur pentru reușită. 

Însă nu te compara pe tine, cel de astăzi, cu cel în care speri să te transformi într-o zi. Compară-te pe tine, cel de acum, cu cel care erai în urmă cu câțiva ani. Așa o să ai parte de o duzină de bucățele mici de împlinire și o rezervă infinită de lucruri pentru care să fii recunoscător. 

5. Îi ajuți pe alții. 

În timp ce actul de a dărui e considerat unul lipsit de egoism, să oferi sprijin și suport poate reprezenta o acțiune care să îți aducă mai multe beneficii. 

În mod intuitiv, cred că știm cu toții acest lucru, pentru că ne simțim extraordinar atunci când ajutăm pe cineva care are nevoie. Să-i ajuți pe cei care au nevoie nu e doar un gest care-ți aduce satisfacții, ci și un semn că tu ești fericit, iar ăsta e un motiv că trebuie să fii recunoscător pentru ceea ce ai deja. 

În plus, să primești e o chestiune asupra căreia n-ai control. Dacă ai nevoie de ajutor, sau pur și simplu îți dorești un sprijin, nu poți să-i faci pe ceilalți să te ajute. Însă mereu poți să controlezi dacă tu îți oferi ajutorul. Și asta înseamnă că poți avea controlul, cel puțin până la un anumit nivel, asupra stării tale de fericire, pentru că a dărui te face mai fericit. 

6. Faci bani, dar îți faci și amintiri.

Banii sunt importanți. Banii rezolvă o mulțime de lucruri. (Unul dintre cele mai importante este că-ți dau opțiuni.)


Însă, de la un punct încolo, banii nu fac oamenii mai fericiți. După circa 75.000 dolari pe an, banii nu mai cumpără mai multă (sau mai puțină) fericire. „După 75.000… veniturile mai mari nu sunt nici drumul pentru a avea parte de mai multă fericire, nici calea să scapi de nefericire sau stres”, spun autorii unui studiu. 

Și continuă: „Poate că 75.000 este un prag peste care orice creștere de venituri nu îmbunătățește în mod particular abilitatea unui individ să facă ceea ce contează cel mai mult pentru starea lui de bine emoțională, cum ar fi să petreacă timp cu oamenii pe care-i iubește, să evite durerile și bolile, să se bucure de timpul liber”. 

Și, dacă chiar nu crezi asta, mai există și o altă abordare: „Impulsul material și satisfacția legată de viața pe care o ai nu sunt legate”. Sau, în termeni profani: „Să alergi după posesiuni e o chestie care tinde să te facă mai nefericit”. 

Gândește-te la asta ca la sindromul unei case mai mari. Vrei o casă mai mare. Ai nevoie de o casă mai mare. (Nu chiar, dar sigur așa simți.) Așa că o cumperi. Viața e mai bună, încă niște luni de zile până când casa ta mai mare e doar casa ta acum. Noutatea întotdeauna devine noul normal. 

„Lucrurile” îți oferă doar momente sporadice de fericire. Ca să fii mai fericit, nu trebuie să mai alergi după atât de multe lucruri. Caută, în schimb, niște experiențe. 

7. Nu-ți pasă (prea mult) de ce gândesc alți oameni. 

Bronnie Ware era un asistent care își petrecea timpul cu pacienți care mai aveau doar câteva luni de trăit. Regretul lor comun era exprimat prin fraza „Mi-aș fi dorit să am curajul să trăiesc viața așa cum aș fi vrut eu, nu cum se așteptau alții s-o fac”. 

Ce cred alți oameni, mai ales cei pe care nu-i cunoști, nu contează. Ce vor alți oameni să faci tu nu contează. Speranțele sunt ale tale, visele ale tale, țelurile ale tale: trăiește viața în felul tău. Înconjoară-te de oameni care te sprijină și te acceptă pe „tine”, cel adevărat, nu pe cel pe care ar vrea să-l vadă. 

Fă alegeri care sunt bune pentru tine. Spune lucrurile pe care vrei să le spui cu adevărat oamenilor care au nevoie să le audă. Exprimă-ți sentimentele. Oprește-te și miroase trandafirii. Fă-ți prieteni, păstrează legătura cu ei. 

Citește și:

Știința sugerează că o viață bună nu trebuie neapărat să fie și fericită

2 metode surprinzătoare care aduc fericirea

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

De ce e nociv să te compari cu alții

SELF-IMPROVEMENT//

Fericire sau bucurie: află care este lozul câștigător

MISIUNE//

Cine n-are bătrâni să-și cumpere: 9 lecții de viață de la oameni care au trăit un secol

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.