EFICIENȚĂ//

9 minciuni despre viață care conduc la burnout

Burnout-ul nu este prețul pe care trebuie să-l plătești pentru succes!


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce sacrificiul de sine nu oferă garanții.
– Că nu trebuie să-ți impui perfecțiunea.


A devenit ceva normal – ba chiar, un motiv de mândrie – să vorbești tot timpul despre cât de mult muncești, ca și cum burnout-ul ar fi echivalent cu succesul.

Din clipa în care începem să luăm social media ca sistem de referință pentru modul în care “se trăiește”, decidem să adoptăm un stil de viață în care ne expunem prea mult celor din jur. Astfel, devenim tributari nevoii de a ne demonstra valoarea, de a arăta cât de ocupați suntem și cât succes avem, în fiecare clipă, în fiecare zi.

Astfel, ia naștere un cadru artificial. Iar mintea noastră ajunge să caute în mod frenetic ipostaze care să ilustreze chiar și cea mai insignifiantă informație despre noi, pentru a-i spori efectul în spațiul public. Dar adevărul e că în acest fel ajungem să nu ne mai bucurăm pe deplin de momentele autentice din viața noastră.

Nu mai trăim micile bucurii. De ce? Pentru că suntem blocați într-un cadru mental în care ne comparăm în permanență cu ceilalți. Trăind în acest fel, nu numai că te expui constant unui stres considerabil, dar este și absolut epuizant.

Iată cele nouă minciuni pe care ni le spunem și care ne împing încet și sigur către burnout:

1. Dacă te oprești din a face ceea ce faci, îi vei dezamăgi pe toți ceilalți.

Ni se întâmplă tuturor să jonglăm cu prea multe mingi deodată și să spunem mereu ”da” oamenilor, proiectelor și responsabilităților care nu ne interesează și care nu ne fac plăcere. De ce? Pentru că simțim că suntem parte a acelei comunități și avem datoria să ne punem la dispoziția sa. Astfel, ajungem să ne simțim epuizați și copleșiți, stări ce ne provoacă și mai mult stres.

E foarte important să faci ceea ce este important pentru tine, să-ți faci treaba și să identifici acele lucruri care îți fac plăcere. Apoi, învață să spui ”nu” activităților care nu fac parte din acea listă, pentru a-ți organiza mai bine programul și a reuși să duci la bun sfârșit ce îți propui să faci în fiecare zi.

2. Dacă nu faci tu, nu are cine.

Aceasta este cea mai interesantă dintre scuze! Ni se întâmplă multora să intrăm în rolul de martir și să ne asumăm povestea aceea în care: ”Nu era nimeni altcineva care să facă acea sarcină, eram singurul care o putea face”. Realitatea este că, atâta vreme cât vei continua să spui ”da” la orice, nu va fi nimeni altcineva nevoit să-și suflece mânecile și să se pună pe treabă. Și chiar dacă s-ar găsi altcineva disponibil, nu ar avea loc de tine.

Acomodează-te cu ideea de a lăsa să treacă câteva clipe de liniște atunci când apare cineva și spune că e ceva de făcut. Dacă nu sari tu imediat, probabil că altcineva va decide să profite de această ocazie. Procedând astfel, vei reuși cu mult mai mare ușurință să nu te mai înhami la mai mult decât poți duce.

3. E necesar să muncești foarte mult pentru a avansa în plan profesional.

Pentru că trăim în această lume, în care suntem în mod constant expuși, e ușor să cazi în capcana credinței că trebuie să pari mereu ocupat atunci când ești privit. Dacă și pentru tine succesul presupune să fii mereu epuizat și să lași să ți se scurgă toată vlaga muncind ore în șir, să știi că munca nesfârșită nu te va propulsa în carieră… Nu te va face decât să fii stresat, foarte obosit, și va pune presiune asupra sănătății și stării tale de bine.

În loc să alegi această cale, propune-ți să identifici modurile în care ai putea să-ți gestionezi eficient energia, astfel încât să te simți tot timpul plin de vitalitate. Apoi poți direcționa această energie astfel încât să reușești să faci cât mai multe.

4. Dacă te sacrifici acum, vei avea de câștigat pe viitor.

”Fără sacrificiu, nu există reușită!”, nu-i așa? Greșit! Cu cât te forțezi mai tare și cu cât te chinui să muncești mai mult și mai mult, cu atât te apropii mai mult de burnout. Nu ajungi nicăieri dacă ești stresat și epuizat, pentru că tot timpul te sacrifici pe tine în favoarea job-ului. De fapt, cel mai probabil, vei regresa…

Atunci când îți riști sănătatea, o faci spunându-ți în sinea ta că o faci acum, doar puțin, dar nu o să depășești anumite limite orice ar fi. Însă, treaba cu limitele este că ele nu sunt niște repere vizibile, ci mai degrabă… se întâmplă. Atunci când le forțezi, nu e niciodată ceva minor, nesemnificativ – este un eveniment important și vei avea nevoie de timp pentru a te reface în urma lui.

Așadar, organizează-ți timpul astfel încât sănătatea și starea ta de bine să fie cel puțin la fel de importante ca orice alt lucru pe care îl ai de făcut, și vei avea de câștigat atât acum, cât și pe viitor.

5. Nu e vorba decât despre o mică concesie.

Nu faci nimic mai mult decât să aloci puțin timp pentru a rezolva ce ai de rezolvat, nu-i așa? Dar când ești deja obosit și încărcat de sarcini peste măsură, timpul e o resursă prețioasă. De ce ai renunța la el așa de ușor? Cedând cu lejeritate din timpul tău nu faci decât să inviți și mai mult stres și epuizare în viața ta, pentru că te împovărezi și mai tare. E ca un fel de parcurs în viteză înspre burnout.

E cazul să devii din ce în ce mai conștient de modul în care îți distribui timpul. Alocă-l cu înțelepciune și ține-te la distanță de acele situații în care îl irosești în defavoarea ta.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


6. Nu e timp pentru lucrurile care îți fac plăcere.

Simțim atât de puternic presiunea de a avansa în carieră, încât e ca și cum am locui într-o oală sub presiune care are imperativ nevoie să i se ridice capacul. Iar tactica, atunci când trăim sub presiune, este aceea de a prioritiza ceea ce ne cer ceilalți și de a renunța la lucrurile pe care le-am face pentru noi înșine.

Și cu toate că această tactică funcționează la început, creând timp și spațiu, problema este că noi continuăm să spunem ”da” mai des decât ar fi cazul. Și, fără că ne dăm seama, ajungem să facem doar ce ne cer ceilalți, renunțând la toate acele lucruri care ne furnizează combustibil și inspirație pentru noi înșine.

Înțelegând câtă putere ai atunci când sănătatea și starea ta de bine sunt prioritare, vei începe să vezi posibilități și oportunități de care nu erai conștient atunci când erai prea ocupat să faci lucrurile care te bucură. Transformă-ți sănătatea și starea de bine într-o prioritate și oferă-le la fel de multă atenție ca și celorlalte capitole ale vieții tale.

7. Trebuie să te izolezi pentru a putea să-ți îndeplinești sarcinile

Viața e haotică și gălăgioasă, drept urmare, probabil uneori ți-e greu să te concentrezi cu toată agitația din jurul tău. Sunt momente în care ți se pare că nu ai cum să lucrezi în liniște și în pace altfel decât izolându-te. Pe de altă parte, unii cred că e nevoie să se izoleze pentru a-i proteja pe cei dragi de stresul și tensiunea pe care o emană.

Problema este că, atunci când te distanțezi fizic și psihic de familie și de prieteni, comunicarea devine mai dificilă. În plus, izolându-te, rămâi închis în bula ta, de unde viața se vede dintr-o perspectivă limitată.

S-au făcut multe studii având ca temă efectele stresului și ale oboselii prelungite asupra sănătății mentale. Concluzia lor este aceea că este esențial să rămâi în preajma celor apropiați pentru a fii sănătos și echilibrat.

8. Nu ai nevoie de ajutorul nimănui, te descurci și singur.

Sunt situații în care, fiind stresat, ți s-ar putea părea mult mai simplu – și mai rapid – să faci totul de unul singur. În plus, am fost învățați că a cere ajutor este un semn de slăbiciune. Iar în lumea hiper expusă, în care trăim, ultimul lucru pe care ni l-am dori ar fi acela de a părea că nu ținem pasul.

Încercarea de a face totul, pentru toată lumea și mereu, îți accelerează coliziunea frontală cu burnout-ul. Cu cât trăiești sub mai multă presiune, cu atât mai mare va fi nivelul de stres, iar când ajungi în situația asta, în corp se activează mecanisme de răspuns care-i influențează modul de operare. Și cu cât acestea scapă mai mult de sub control, cu atât mai apropiată și mai personală va fi relația ta cu burnout-ul.

O bună strategie alternativă ar fi aceea de a învăța să împărtășești povara. Cere ajutor. Renunță sau îndepărtează-te de lucrurile, oamenii, locurile sau proiectele (măcar, de o parte dintre ele) care te secătuiesc de energie și te epuizează. Cu cât împărtășești mai mult și înveți să renunți, cu atât mai mult vei avea succes și vei reuși să faci ce ți-ai propus.

9. Trebuie să fii perfect… tot timpul.

Însăși definiția perfecțiunii arată că este ceva de neatins. Nu există perfecțiune. Există doar să faci cât poți de mult și de bine în fiecare clipă. A renunța la perfecțiune nu înseamnă să nu-ți mai pese sau să nu mai vrei să faci treaba bine. Înseamnă, mai degrabă, să înțelegi și să accepți că ești o ființă unică și extraordinară și să te bucuri de reușitele și de succesul care decurg în mod firesc din asta.

Propune-ți să descoperi acele trăsături și caracteristici care te fac unic. Ce anume îți e ușor să faci, ce altora să li se pară incredibil? E important să știi, fără niciun dubiu, care este contribuția ta la lucrurile în care te implici. Și la fel de important să știi că perfecționismul nu trebuie să mai aibă loc în viața ta vreodată!

Progresul nu trebuie să fie un proces stresant și obositor. Burnout-ul nu este vreo medalie de merit și nu primești niciun premiu atunci când ajungi la” fundul sacului” și trebuie să te oprești și să te refaci. Viața nu este despre a fi cel mai bun dintre supraviețuitori, ci despre a găsi calea către prosperitate astfel încât să scoți la iveală cea mai bună și mai strălucitoare variantă a ta.

Prioritizează-ți sănătatea și starea de bine, aceasta este calea sigură spre succes!

Citește și:

Burnout-ul și relația ta cu munca

24 de moduri să te energizezi rapid când te simți epuizat

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Ce-a fost mai bun în 2019 și ce așteptăm de la 2020

EFICIENȚĂ//

Care este diferența dintre stres și burnout?

EFICIENȚĂ//

4 lucruri pe care trebuie să le știi despre burnout

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.