WELLBEING//

8 metode de calmare pentru o minte hiperactivă

Testează aceste variante pentru a descoperi ce funcționează cel mai bine pentru tine.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Ce este ”mintea de maimuță”.
– De ce ai nevoie de un carnețel și un creion la prima oră a dimineții.


Având în jur de 60.000 de gânduri zilnic, nu-i de mirare că mintea umană devine hiperactivă, sărind de la un gând la altul și producând, totodată, sentimente de neliniște și confuzie. Simptomele provocate de această “minte de maimuță” includ: incapacitatea de a dormi, epuizarea fizică și psihică și lipsa de concentrare.

Scriitoarea și budista Natalie Goldberg, care predă ateliere de scriere creativă, sugerează că mintea de maimuță este criticul nostru interior. „Datoria minții de maimuță este să te țină în siguranță și mic”,  spune ea.

Dar nu-ți face griji! Cu toții avem această minte de maimuță. Cel mai important este să învățăm cum să lucrăm cu ea. Iată câteva strategii puternice pentru a-ți calma mintea de maimuță și pentru a-ți găsi liniștea:

Creează un ritual de dimineață

A-ți începe ziua cu un ritual matinal este o modalitate excelentă de a-ți calma gândurile, de a te energiza și de a te concentra pe deplin pe ceea ce este important în ziua respectivă. Îți poți construi propriul ritual personalizat, combinând una sau mai multe dintre următoarele variante:

  • Practică yoga, meditează sau așterne-ți gândurile pe hârtie.
  • Bucură-te de activități energizante, cum ar fi dușurile reci, exercițiile fizice, exersarea recunoștinței sau lectura.
  • Implică-te în activități de concentrare și stabilire a intenției, cum ar fi revizuirea obiectivelor, vizualizarea viselor, notarea sarcinilor prioritare, revizuirea calendarului și stabilirea unei intenții specifice pentru ziua respectivă.

Meditează

Dacă ai mai încercat să meditezi și ai crezut că n-o faci corect, pentru că mintea ta zburdă de colo-colo, mai dă o șansă meditației! Așteaptă-te ca mintea ta să rătăcească: este pur și simplu felul în care lucrează mintea umană!

Lasă gândurile să vină și să plece, fără judecată, fără atașament și revino în momentul prezent, unde te vei concentra pe respirație. Pe măsură ce vei face acest lucru în mod repetat, o să-ți îmbunătățești capacitatea de concentrare și va deveni din ce în ce mai ușor să meditezi.

Imaginează-ți cum poți prelua acest lucru în fiecare moment al vieții tale. De fiecare dată când te trezești gândindu-te la lucruri care n-au nici o legătură cu ceea ce faci în acel moment, încercă să revii în momentul prezent, concentrându-te pe sarcina pe care vrei s-o execuți.

Dacă întâmpini dificultăți în a medita pe cont propriu, încearcă o meditație ghidată. Există numeroase aplicații în ziua de astăzi care-ți pot oferi exact acest lucru.

Notează-ți toate gândurile

La prima oră a dimineții, scrie toate gândurile care-ți trec prin minte! Această metodă o să-ți ofere claritate în ceea ce privește ideile care-ți trec prin minte și, în același timp, vei descoperi ce este cu adevărat important și ce ai de făcut mai departe.

Multe dintre gândurile pe care le avem sunt doar gânduri, care n-au nici un rost și care ocupă pur și simplu spațiu în mintea noastră. O altă parte a gândurilor face parte din categoria sarcinilor care au nevoie de cinci-zece minute din atenția noastră pentru a fi executate. Iar a treia categorie a gândurilor are nevoie de atenția noastră structurată, pentru a defini când, unde și cum vom îndeplini acele sarcini.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Notându-ți gândurile confuze, incontrolabile și neliniștite, poți să înfrunți ziua cu mai multă claritate. Acest lucru este recomandat nu doar dimineața, ci ori de câte ori mintea devine hiperagitată.

Practică exerciții de respirație

Conectarea cu respirația este o modalitate puternică de a relaxa sistemul nervos și de a te calma. Exercițiile de respirație sunt foarte indicate dacă mintea de maimuță îți provoacă anxietate și îngrijorări excesive.

Aici găsești câteva exerciții de respirație simple, la care poți apela oricând simți nevoia.

Folosește afirmații ca să rescrii modelele de gândire negativă

Mintea de maimuță iubește conversația negativă și repetitivă, care creează o spirală nesfârșită de îndoială și îngrijorare. Identificând tiparul discursului negativ și reîncadrându-l în mod conștient în afirmații pozitive, poți ieși din aceste spirală, care nu te lasă în nici un fel să avansezi.

Practică yoga (sau orice altă activitate fizică care te ține ancorat în momentul prezent)

Practica de yoga este o metodă pe care o poți folosi pentru a-ți antrena mintea să se concentreze asupra prezentului, ceea ce e de dorit, pentru că mintea de maimuță este într-o stare agitată. Îi este teamă de ceva ce s-ar putea întâmpla în viitor sau se fixează pe ceva ce s-a întâmplat în trecut.

Când practici yoga, devii complet concentrat pe ceea ce face corpul tău. Asta te va ține ancorat în momentul prezent, în așa fel încât abia mai târziu îți dai seama că au trecut câteva minute în care nu te-ai angajat în gânduri. Această pauză a activității mintale este una dintre marile revelații ale practicii de yoga.

Practică mindfulness-ul

O strategie foarte bună pentru a-ți calma mintea este cea prin care-ți amintești să fii aici și acum. A fi prezent în acest fel se numește mindfulness. A fi conștient include conștientizarea și interconexiunea dintre lumile noastre interioare și exterioare.

Schimbă perspectiva că să oprești gândurile obsesive

Schimbarea perspectivei este secretul pentru a scăpa din spirala negativă asupra identificării cu o problemă sau cu o situație de viață din care nu vezi nicio cale de ieșire. Îți transformă gândirea din a vedea totul în alb și negru și te scoate din starea de confuzie.

Mai jos îți las câteva întrebări care te vor ajuta să-ți schimbi perspectiva în momentul în care te afli într-o situație confuză:

  • Care este emoția provocată de această situație?
  • Cum se simte corpul meu în această situație?
  • Cum aș putea să văd această situație altfel?
  • Care sunt lucrurile bune în această situație? Ce învăț din ea?
  • Ce ar gândi persoana pe care-o admir cel mai mult pe lume despre această situație? Ce ar face oare ea într-o situație similară?

Ziua mea începe întotdeauna cu o meditație, chiar înainte de a-mi bea cafeaua. Uneori, fac o meditație mai scurtă mai târziu după-amiază pentru a-mi da un impuls de energie.

Indiferent care strategie rezonează cel mai bine cu tine, cel mai important este să-ți dedici puțin timp, testând aceste variante pentru a descoperi ce funcționează cel mai bine pentru tine.

Citește și:

3 metode de calmare pentru o minte anxioasă

Mindfulness: cum să aduci atenție și intenție în viața de zi cu zi

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Acceptarea propriei neputințe: când și de ce ne ajută să spunem „Nu mai pot”

SELF-IMPROVEMENT//

Reflectând la iertare în anotimpul renașterii

WELLBEING//

Somnul și creierul de “maimuță”

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.