SELF-IMPROVEMENT//

7 semne care-ți arată că trebuie să fii mai atent la sănătatea ta mintală

Ce faci când modul în care ai grijă de tine nu mai funcționează așa cum trebuie.


În următoarele 5 minute vei afla:

– În ce măsură tiparele ne ajută și când ne sunt dăunătoare. 
– De ce nu trebuie să ignori problemele cu somnul și să consulți un specialist. 


Viața poate avea suișurile și coborâșurile ei. Dar cum îți dai seama dacă tot ce ți se întâmplă se încadrează în limitele normalului sau este ceva mai mult decât atât? Poate că e simpatic să vezi că ai un tipar al tău, un drum pe care mergi. Și, odată ce te obișnuiești să faci niște lucruri într-un anume fel, această rutină poate fi chiar de ajutor: ca drumul pe care-l alegi ca să ajungi acasă și felul în care prepari un anumit fel de mâncare. 

Aceste tipare și rutine ne pot ajuta să ne trăim viețile mult mai eficient, fără a utiliza toate resursele noastre mentale atât de prețioase. Însă, dacă în anumite aspecte ale vieții noastre o rutină ne poate ajuta, există și momente când tiparele repetate la nesfârșit pot deveni învechite și inutile, blocându-ne în același cerc vicios. Și, odată ajuns în acest punct, va fi dificil să te desprinzi de obiceiurile care nu te mai ajută în nici un fel. Asta dacă ai apucat să observi care sunt ele. 

Unul dintre aceste paliere ale vieții noastre în care putem intra într-o rutină învechită este cel care privește modul în care avem grijă de sănătatea noastră mintală. Ajungem să luăm aceleași medicamente, să folosim aceleași strategii și, evident, să ne confruntăm cu aceleași simptome, an după an. 

Ce e de fapt îngrijorător? Aceste rutine ni se par normale, așa că ne ia prea mult timp să ne dăm seama că ele reprezintă de fapt o piedică în calea dezvoltării noastre. Așadar, dacă ai de ceva timp același plan prin care ai grijă de sănătatea ta mintală, este extrem de important să-ți dai seama când este timpul să renunți la rutină! 

Nu e simplu nici să știi care e momentul perfect să-ți schimbi obiceiurile. Așadar, să discutăm despre semnele la care trebuie să fii atent. 

1. Te simți lipsit de energie și de motivație

Nu ne înțelege greșit, nu trebuie să fii vesel tot timpul pentru a-ți trata problemele de sănătate mintală, însă nici nu trebuie să te simți mereu ca și când ți s-au înecat toate corăbiile. Atunci când ne confruntăm cu probleme de sănătate mintală, e foarte ușor să ignorăm niște semne și să ne gândim că pur și simplu avem o zi proastă când, de fapt, această dispoziție mai puțin veselă poate fi chiar un motiv de îngrijorare. 

Fii atent la cât de mare e perioada de timp în care te simți prost dispus și cât de mult durează faza în care ești lipsit de energie. Știind toate aceste lucruri, vei conștientiza că e timpul să cauți ajutor specializat. 

2. Simptomele tale încă persistă. 

Nici un plan de tratament nu e perfect, însă n-ar trebui să-l mai urmezi dacă nu e eficient. Dacă urmezi același tratament de mai bine de 90 de zile și simptomele tale sunt încă vizibile și nu s-au redus mult, atunci poate că e timpul să cauți o altă abordare. Asta nu înseamnă că toate simptomele tale trebuie să dispară, instant, de tot! Doar trebuie să fii atent mereu dacă simptomele tale se înrăutățesc sau dacă persistă o perioadă prea lungă de timp. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. Nu dormi suficient. 

O noapte albă nu e un capăt de țară. Însă ce se întâmplă dacă nu dormi bine de câteva săptămâni încoace? E momentul să discuți cu terapeutul sau cu doctorul tău sau, și mai bine, cu ambii! 

Faptul că nu dormi poate fi un semnal că se întâmplă ceva mai serios, acolo în profunzime (spre exemplu, un episod maniacal pentru cei care suferă de tulburări bipolare, sau o insomnie cronică cauzată de anxietate sau depresie), iar privarea de somn nu face altceva decât să înrăutățească simptomele existente. Din acest motiv, e foarte important să nu băgăm problema sub preș și să uităm de nopțile nedormite. 

Ne grăbim să ignorăm cele câteva nopți albe pentru că, nu-i așa, suferim de o boală mintală și atunci parcă e normal să fie așa. Însă problemele cu somnul pot fi chiar acel amănunt care te trage de mânecă ca să vezi pericolul. 

Atunci când nu poți să dormi, corpul tău încearcă să-ți spună ceva! Nu rata semnalele de alarmă!

4. Mănânci prea puțin sau prost. 

Acesta este un alt semnal de alarmă major. Dacă chiar nu prea mănânci, cu siguranță există o problemă acolo. E un efect agravant al tulburărilor de anxietate sau depresie? Poate fi un efect secundar al tratamentului medicamentos pe care îl urmezi? Sau poate există altceva care să explice lipsa ta de apetit și tulburările alimentare? 

Și acesta este un simptom pe care avem tendința să-l ignorăm rapid. Însă, dacă nu ești atent, faptul că nu mănânci poate cauza alte probleme suplimentare. Și anume pierderi în greutate nedorite, oboseală gravă și înrăutățirea simptomelor de depresie, pe care deja te lupți să le combați. Dacă observi o scădere serioasă a apetitului, nu lua în glumă acest simptom. Vorbește cu doctorul tău și vezi ce părere are despre următorii pași de urmat. 

5. Relațiile tale interpersonale suferă. 

Te cerți cu prietenii? Cum merg lucrurile în mariajul tău, acum? Ai parte de lupte în familie? Uneori, atunci când pare că suntem în război cu toată lumea, nu e de fapt vina lor; e a noastră. 

La un moment dat, pe când eram într-o relație extrem de toxică, m-am dezmeticit într-o zi și m-am uitat în jur și am văzut că, unul câte unul, toți prietenii mei dispăruseră. Abia atunci mi-am dat seama că am permis stării mele de sănătate mintală să se înrăutățească, ca urmare a acelei relații toxice și, drept urmare, prietenii mei au ieșit pe ușă odată cu planul meu de recuperare a sănătății mintale. 

Nu uita: nu e niciodată prea târziu să îndrepți lucrurile și să reconstruiești podurile dărâmate. 

6. Plângi mai mult decât în mod obișnuit. 

Plânsul e un indicator bun al stării tale emoționale. Dovada: cea care, la modul propriu, ți se scurge pe obraji!

Ți se pare că ai tendința să plângi mai des decât în mod obișnuit? Există lucruri care te emoționează, plângi de furie sau de tristețe? Plânsul poate fi un balsam pentru suflet, însă atunci când îți dau lacrimile din te miri ce, trebuie să afli care sunt cauzele pentru acre te lași așa ușor copleșit de emoții și cum poți gestiona situația. 

Atunci când am trecut printr-o despărțire urâtă, mi-a luat mult timp să procesez evenimentul. Pe măsură ce încercam să depășesc momentul, mă aflam în situația în care plângeam constant. Nu trecea nici o oră fără să mă bufnească plânsul. Aveam nevoie de ajutor, și aveam nevoie rapid! 

Nu e nici o rușine să cauți ajutor atunci când circumstanțele se schimbă și când echilibrul tău emoțional și starea ta de sănătate mintală sunt afectate.

7. Ceva nu e deloc în regulă

Fiecare persoană este diferită, iar semnele de înrăutățire sau deteriorare a stării de sănătate mintală nu arată la fel pentru toată lumea. De aceea e foarte important să ne cunoaștem bine pe noi înșine. La ce semne trebuie să fim atenți ca să ne dăm seama că nu suntem în cea mai bună formă? 

Ești adormit mai toată ziua? Mănânci prea mult? Nu reușești să ai nici o reacție la un eveniment emoționant? Toți aceștia sunt, în egală măsură, niște indicatori care-ți spun că e timpul să iei o pauză și să-ți consulți medicul, să discutați despre o abordare diferită a problemei tale de sănătate. 

Nu te afunda în suferință când ajutorul este atât de aproape de tine. Tratamentul medicamentos și rutinele pot fi ajustate, orarele pot fi schimbate. Sănătatea noastră mintală este mult prea importantă pentru noi ca s-o înghesuim într-un sertar. 

Nu uita: în viața de zi cu zi contează enorm sănătatea mintală și starea noastră de bine! Fă-ți verificări în mod regulat și ai grijă să iei măsuri atunci când ceva pare să nu fie în ordine. Creierul tău îți va mulțumi, mai târziu. 

Citește și:

Maratonul stării de bine: 24 de micropași pentru prosperitate

Ce să-i spui și mai ales ce să nu-i spui unui om deprimat

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Folosește zilnic afirmațiile pozitive pentru a-ți îmbunătăți calitatea vieții

SELF-IMPROVEMENT//

5 obiceiuri zilnice care te duc mai aproape de bani, succes și împlinire

EFICIENȚĂ//

Ai grijă cum îți folosești timpul! Stabilește-ți niște limite și te vei simți mai bine!

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.