WELLBEING//

7 lucruri despre nutriție pe care mi-aș fi dorit să le știu mai demult

Corpul uman are încă multe necunoscute, dar învățăm din ce în ce mai multe despre cum funcționăm și despre ce avem nevoie pentru a fi sănătoși.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt rolurile macronutrienților în organismul nostru.
– De ce nu funcționează dietele pe termen lung.


Am început să studiez nutriția dintr-o nevoie personală: îmi doream să nu mă mai îngraș la loc după ce slăbeam, să înțeleg ce se întâmplă cu corpul meu, să nu mă mai pedepsesc pentru ce mâncam, făcând antrenamente epuizante.

Mâncatul sănătos fără sport, somn de calitate și control al stresului e ca un scaun căruia îi lipsește un picior

Nu putem fi sănătoși, energici și în formă dacă din ecuația mâncare-sport-somn-control al stresului lipsește una dintre variabile. Degeaba mâncăm echilibrat, dacă nu facem sport. Sportul ne menține mușchii în formă, are efecte benefice asupra sistemului circulator, respirator, digestiv și asupra creierului. Sportul ne ajută să ne disciplinăm, să fim mai organizați, să ne facem și prieteni, să avem un tonus psihic și muscular bun. Iar somnul este important pentru sănătatea mentală și fizică: în timpul odihnei, organismul nostru se reface, procesele metabolice se desfășoară normal, hormonii se echilibrează și, astfel, ne menținem greutatea.

Stresul este cauza multor afecțiuni ale societății moderne și poate ultima variabilă din ecuație căreia îi acordăm importanță. Stresul poate îmbrăca mai multe forme și, până la un punct, poate fi benefic. Însă, în momentul în care devine cronic, își pune amprenta asupra sănătății organismului nostru. Controlul stresului este extrem de important, iar aici ne poate ajuta chiar sportul.

Corpul uman are încă multe necunoscute, dar învățăm din ce în ce mai multe despre cum funcționăm și despre elementele importante pentru sănătatea noastră. Pentru că un corp sănătos, un corp în formă, un corp plin de energie se obține atât cu ajutorul alimentației, dar și al celorlalți factori importanți pentru noi.

În ceea ce mă privește sunt multe lucruri pe care le-am schimbat în timp, cursurile și programele urmate și anii de studiu individual m-au ajutat să înțeleg care sunt nevoile mele, pentru a fi sănătoasă și echilibrată. Iar acum aplic metoda mea cu clientele cu care lucrez și mă bucur să văd că funcționează eficient și pentru alții. 

Iar dacă ar fi să fac o listă cu lucrurile despre nutriție pe care mi-aș fi dorit să le știu în perioada în care eram dependentă de diete, acestea ar fi:

1. Dietele restrictive nu funcționează pe termen lung

Dietele care se bazează pe restricții calorice sau pe excluderea din alimentație a anumitor grupuri de alimente nu sunt cea mai bună soluție atunci când ne dorim să slăbim, dar mai ales să ne menținem greutatea. Sigur, ele funcționează pe termen scurt, putem să pierdem X kilograme într-o perioadă scurtă de timp, dar faptul că mindset-ul nostru este acela de dietă, de a respecta restricțiile alimentare pentru perioada dată, nu ne ajută când terminăm dieta. 

Dacă ne dorim rezultate sustenabile, dacă vrem să fim sănătoși și în formă, ar trebui să lucrăm la schimbarea obiceiurilor alimentare și a stilului de viață pe termen lung. Dacă adopți un stil de viață sănătos, nu înseamnă că nu te vei mai putea bucura niciodată de o înghețată sau de un pahar cu vin. Înseamnă pur și simplu că vei învăța să te bucuri de ele cu măsură.

2. Apa este esențială

Corpul nostru conține între 55-70% apă. Apa este implicată în toate procesele metabolice,  reglează temperatura corpului, asigură buna funcționare a aparatului digestiv, a sistemului circulator, pielea și părul au un aspect sănătos și strălucitor. 

Dacă nu ne hidratăm suficient, ne putem simți lipsiți de energie, putem avea migrene, iar performanța fizică scade. Necesarul de apă zilnic este de 30-35 ml/kg corp, aici nu intră cafeaua, alcoolul sau băuturile carbogazoase.

3. Planificarea alimentară ne face viața mai ușoară

Este mai ușor să mănânci sănătos atunci când îți planifici mesele din timp. În plus, planificarea ajută și bugetul familiei, reduce stresul provocat de întrebarea „Eu ce mănânc astăzi?”, și ne ajută să economisim și timp. Cămara și frigiderul dotate cu câteva alimente de bază ne salvează atunci când avem nevoie de o masă rapidă.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Există alimente care fac mai mult decât să ne hrănească 

Unele alimente au capacitatea de a reduce inflamația din organism, pentru că ele conțin și alți compuși în afară de vitamine și minerale, compuși numiți fitonutrienți. Acest tip de alimente este încadrat în categoria alimentelor funcționale. Cercetările recente arată că alimentele funcționale au un rol mai complex decât acela de ne hrăni, ele au și capacitatea de reducere a riscului de apariție a anumitor afecțiuni, sau pot fi chiar adjuvanți în tratarea lor. Turmericul, ceaiul verde sau alb, fructele de pădure, ciupercile pleurotus sau rodiile intră în categoria alimentelor funcționale.

5. Nu poți să mănânci prost și să compensezi prin sport

Uneori credem că, dacă facem sport, nu este nici o problemă dacă alimentația noastră este bazată pe produse de tip fast food, produse procesate, bogate în zaharuri și grăsimi. Pentru că sportul compensează alegerile alimentare. În realitate, ceea ce mâncăm este mult mai important decât credem. Hrana de calitate ne ajută să avem energie, să ne menținem sănătoși, să putem performa bine, atât fizic, cât și intelectual.

6. Toate categoriile de macronutrienți sunt importante

Carbohidrații, proteinele și grăsimile au rolul lor bine stabilit. Proteinele ajută la creșterea și repararea țesuturilor, favorizează transportul nutrienților, îndeplinesc funcții hormonale și au rol de protecție. Carbohidrații sunt sursa primară de energie a organismului, iar glucoza rezultată în urma procesului de digestie al acestora este singura sursă de energie a creierului. Grăsimile au rol de protecție, conferă energie și ajută la absorbția vitaminelor liposolubile, dar cel mai mult contează sursa și calitatea acestora. Iar carbohidrații de calitate sunt cei compleși, care se digeră lent. 

Grăsimile de calitate provin din uleiuri procesate la rece (uleiul de măsline fiind primul pe listă, în ceea ce privește calitățile benefice sănătății), nuci, avocado, semințe, pește gras. Proteinele de calitate, de origine animală, provin de la animale crescute liber, nu industrial, și hrănite cu iarbă, nu cu cereale.

7. Epigenetica este știința viitorului

Epigenetica studiază influenţa pe care o are mediul înconjurător asupra activităţii genelor. Anumite acțiuni pot determina dezactivarea sau activarea anumitor gene. Ceea ce mâncăm, sportul, controlul stresului, expunerea la substanțe poluante, activitatea noastră socială – toți acești factori ne pot influența genetica de-a lungul timpului. Cercetările arată că schimbările care apar în mediul unui individ se pot reflecta pe tot parcursul vieții acestuia, dar și în generațiile viitoare. 

Citește și:

De ce nu sunt bune dietele

Legătura dintre hrană și fericire

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

De ce dormim?

WELLBEING//

Cum ne îngrijim inteligent în sezonul rece

SELF-IMPROVEMENT//

Copilăria în pandemie

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.