WELLBEING//

7 instrumente puternice pentru a (re)deveni stăpân pe viața ta

Dacă simți că ești pe nisipuri mișcătoare, învață tehnicile care te sprijină să simți, din nou, pământul ferm sub picioare.


În următoarele 6 minute vei afla:

– De ce să-i mulțumești apei calde.
– Cu cine te întâlnești când închizi ochii.


Ca să creștem, avem nevoie de rădăcini solide. Uneori, însă, rădăcinile noastre par să se scurteze sau să dispară de tot: când simți că nu mai știi încotro s-o apuci și ce să faci mai întâi, ai nevoie să-ți recapeți încrederea în tine și în viață.

Exercițiile pe care ți le propun sunt foarte simple și durează câteva minute. Le poți începe pe toate deodată sau, recomandabil, începe cu trei pe care le simți mai puternice pentru tine, acum, și apoi introdu-le, treptat, și pe celelalte. Ține cont că exercițiul nr. 6 cere mai mult timp, să zicem 15-30 de minute. Însă este foarte puternic: îl faci o dată și ajunge să revii, din când în când, la el. O dată pe an poate fi suficient.

1. Setează limite clare pentru programul de muncă. Și ține-te de ele

Pentru partea de setare a limitelor, asta înseamnă, de exemplu, că la ora x (tu o stabilești) închizi tot ce ține de job. Anunți pe toată lumea. Poate părea contraintuitiv, apare frica: ”Aoleu, ce mă fac, dacă mă dau afară?!”. Ei bine, șansele sunt nu numai să nu fie așa, ci ca lumea să răsufle ușurată că, în sfârșit, cineva are puterea de a face asta. Ceea ce înseamnă că și programul colegilor a căror muncă este legată de a ta va înceta la o ora normală. Vei fi privit/ă cu alți ochi, cei ai respectului pentru o ființă puternică, care-și asumă responsabilitatea propriei vieți și îi ajută și pe alții să facă la fel.

Pentru a te ține de limitele orelor de program, e nevoie de puțină introspecție. Când îți vine să încalci propria limită, pune-ți această întrebare: Ce-mi spune inima să fac? Pune mâna pe inimă, respiră de trei ori profund și ascultă, apoi, jumătate de minut. În total, exercițiul durează maximum un minut. Atât ai nevoie pentru a alege în aliniere cu tine. 

Când acest instrument devine o rutină, nisipul de sub picioare se transformă deja în ceva mai stabil. Ești, din nou, stăpânul vieții tale. 


2. Rutina de mulțumire (sau de recunoștință, cum preferi să-i spui)

Unul dintre motivele suferinței și nefericirii noastre este goana după ceva: ”Voi experimenta fericirea când voi avea relația aia, jobul ăla, banii ăia”.

Cum ar fi să ne oprim puțin din alergat? Câteva minute pe zi, dimineața, când ne trezim. Înainte să deschidem ochii, să mulțumim patului care ne-a susținut să dormim confortabil, păturii care ne-a dat căldură, aerului pe care-l respirăm, frigiderului care ne păstrează mâncarea proaspătă, energiei electrice, tehnologiei. Sau apei calde. Îți dai seama ce minune e, de fapt, apa caldă? Să ridici o clapetă și să te bucuri. Relațiile din viața noastră, copiii, părinții, prietenii, colegii, necunoscuții care ne zâmbesc cu ochii sau ne spun o vorbă bună. Faptele bune pe care le facem și ne umplu sufletul de bucurie, nu contează cât de mici par.

Vezi ce bogați suntem, de fapt? Luăm lucrurile astea de-a gata, uităm să le observăm și atunci alergăm după himere. De fapt, tot ce avem nevoie e chiar aici. Când începem să conștientizăm, să ne dăm seama ce avem deja, goana își pierde din rost. Devine o plimbare, din ce în ce mai plăcută, prin viață. Trăiești, bucură-te! Simți cum te-ai împuternicit? Dacă nu, invitația e către exersare. La un moment dat, devine natural și-ți vei simți, din nou, puterea fără limite.

3. În fiecare săptămână, sună cinci persoane, cărora să le mulțumești că-ți îmbogățesc viața

Când ne fuge pământul de sub picioare, poate fi semn că suntem deconectați de noi înșine, de darurile, dorințele și bucuriile noastre, dar și de ceilalți. Așa că te invit să te reconectezi într-un mod autentic și cald.

Poate ții un jurnal, în care îți notezi faptele, visele, stările, emoțiile importante pentru tine. Dacă nu, cu siguranță sunt momente, în fiecare zi, când cineva face ceva pentru tine ceva ce ții minte măcar câteva zile. Sau nici nu face, dar este acolo pentru tine. Ei, pentru 5 astfel de oameni din viața ta, ia-ți, săptămânal, câteva minute să îi suni. Nu mesaje, whatsapp sau altfel. Îi suni. Și le spui, cu vocea ta urcată din inimă, că le mulțumești pentru că ți-au înfrumusețat viața. Una dintre aceste persoane poți fi tu. E chiar minunat dacă e așa.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Nu suntem, neapărat, obișnuiți să interacționăm astfel. Nu prea am fost învățați să ne exprimăm emoțiile și mulțumirea în cuvinte. Așa că poate părea ciudat, la început, dar e doar o proiecție, un gând. Ce contează, cu adevărat, este cum îl facem pe celălalt (și pe noi înșine) să se simtă: valoroși, importanți, vii. Cu cât mai multe astfel de mesaje verbale vei transmite, cu atât mai multe vei primi curând, de unde nici nu te aștepți. Nu trebuie să mă crezi pe cuvânt, testează și vezi cum merge. Dă-mi de știre, dacă vrei. Simți cum cresc rădăcinile, din nou?

4. Bea apă cu intenția de a curăța stresul, anxietatea sau orice simți că te blochează

Corpurile noastre sunt, în proporție de peste 50%, apă (în funcție de vârstă). Planeta pe care trăim e, în proporție de aproximativ 70%, apă. 

Cum te simți când ești pe marginea unui râu de munte și apa curge domol sau rapid, curată, cristalină și fără grijă? 

De fiecare dată când bei apă, pune-ți intenția să curețe tot, ca un izvor de munte. Adică pur și simplu îți spui, în gând, că apa curăță x (orice ai nevoie). Acordă-ți un moment de prezență când faci asta și simte apa cum se duce în corp, făcând exact ce i-ai cerut să facă. Gata. Mergi mai departe. Câteva secunde de intenție pură și puternică pot să-ți schimbe starea instantaneu. Combinația dintre prezență și intenție poate fi magică. 


5. Un moment de întuneric

Aici, e despre reconectarea cu tine. Întuneric poate însemna doar să închizi ochii. Atunci nu mai e nimeni și nimic, în afară de tine. Respiră profund, punând atenția doar pe respirație. Inspiri pe nas, simți aerul cum trece prin nări, se duce mai departe, intră în plămâni, se întoarce, expiri. Respiră, pe cât posibil, din abdomen. Simte cum se mișcă în timp ce respiri. două minute de stat cu tine în felul ăsta pot fi suficiente pentru a te simți în control pentru câteva ore. Când simți că iar o iei rostogol la vale, repetă pentru două minute.

Exercițiul e o foarte puternică ancoră de împământare. Când suntem prezenți, în momentul de acum, totul e perfect. În acest moment, nimic nu ne poate dărâma. Noi, toți, chiar avem puteri infinite. Doar am uitat cum să le accesăm. Și acum ne amintim. 

6. Pietre mari, mijlocii și mici

Îți propun un exercițiu de conștientizare a priorităților adevărate. 

Imaginează-ți că ai un bol gol și trei seturi de materiale: pietre mari, pietre mici și nisip. 

Bolul este timpul tău dintr-o zi, 24 de ore. 

Nisipul reprezintă lucrurile fără importanță, cărora le acorzi timp: cele pentru care te enervezi, scrolling-ul fără scop pe social media și așa mai departe. Știi tu care sunt.

Pietrele mici sunt lucrurile care contează, cât de cât, dar nu neapărat. De exemplu, îți petreci timp cu oameni care nu contează, de fapt, pentru tine. Sau dai tot timpul pentru job. Și tot așa.

Pietrele mari sunt lucrurile cu adevărat importante pentru tine: familia, visurile, prietenii, împlinirea scopului și a misiunii tale. Din nou, știi tu care sunt.

Acum, te întreb. În ce ordine le așezi în borcan, astfel încât să încapă cât mai multe? Cu ce începi? Mintea rațională îți spune să pui nisipul întâi, nu-i așa? Sau? 

Te invit să vizionezi acest video și să vezi cum rezonează cu tine:

Deci, ce alegi? Ce e necesar să schimbi, acum, în viața ta, astfel încât să te simți stabil/ă pe picioarele tale? Să simți că trăiești o viață împlinită, plină de bucurie și sens. 

Numește-ți propriile pietre mari. Pune-le în calendarul săptămânal primele și ocupă-te de ele trei săptămâni. Apoi ajustează, dacă e cazul. 

Practică ce ai descoperit. E de neprețuit! Uneori mai domol, uneori mai rapid, ritmul tău e unic. Onorează-l și bucură-te. Asta ești tu, ființă unică cu lumină și întuneric. Suntem perfecți, exact așa cum suntem. Nu prea ni se spune asta, așa-i? Dar e adevărat… Umbrele noastre ne însoțesc în întuneric și dispar în lumină. Trăim în lumea polarității bine-rău, până una alta. Deci suntem amândouă. Și e în regulă așa. 

”Nimeni nu e perfect” e perimat. Ce simți, când îți spui asta? Cum e lumea, dacă toți suntem perfecți, de fapt? Experiența unică a fiecăruia creează miliarde de hărți individuale. Unele se suprapun, unele nu. Fii tu, indiferent ce înseamnă asta. Borcanul va fi plin de lucruri semnificative pentru tine și vei călca pe pământ stabil.


7. Experimentează ceva nou, cu toată ființa ta, nu doar cu mintea

Adică nu doar înveți ceva nou cu mintea rațională, ci intri în experiență. Fie că e un workshop experențial de dezvoltare personală, coaching, mindfulness sau ce te interesează pe tine. Fie că e rafting sau cățărat în copaci. Sau poate escape room sau mâncat pe întuneric. Variantele sunt nenumărate. Just pick one and do it!

Acest ”nou” te scoate din zona de confort. După experiență, nivelul de încredere în tine crește uimitor, prinzi rădăcini și aripi în același timp. 

Indiferent ce alegi din listă, te va sprijini către redobândirea controlului asupra vieții tale. Fie și un singur instrument, aplicat cu constanță și perseverență, poate determina creșterea masivă a calității vieții. Poate că ideea de control este o iluzie, așa că dă-i ce nume e potrivit pentru tine. Ideea e să obții ce vrei, indiferent de cheia lingvistică pe care o folosim.

Magda Preda este Coach și Trainer certificat ANC, Practitioner Points of You, mamă a trei băieți grozavi și fost avocat litigant. Are o viziune nonconformistă și curajoasă asupra lumii, vieții și oamenilor. Crede în (super)puterile și potențialul nelimitat al fiecărui om. Este creatoarea programului de coaching individual POWERFUL INSIDE OUT, dedicat celor care vor să-și trăiască viața cu bucurie, scop și sens, precum și a Joy Collection, o colecție de activități părinte-copil pentru o conectarea reală și profundă.

Citește și:

3 metode să-ți descoperi credințele limitative

Ce știm despre emoții și frecvența lor?

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

5 temeri de înfruntat când devii freelancer

EFICIENȚĂ//

Ghidul Thrive: totul despre concentrare

WELLBEING//

3 gânduri banale care te împiedică să slăbești

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.