WELLBEING//

7 idei să intri în atmosfera de Crăciun

Cum să savurezi spiritul Crăciunului, chiar și în pandemie.


În următoarele 3 minute vei afla:

– De ce are Fuego dreptate.
– Cum să-ți actualizezi soft-ul de valori.


Chiar dacă, în istoria omenirii, au mai existat episoade pandemice, ele sunt suficient de îndepărtate ca să nu avem cui să cerem un sfat despre cum intri în atmosfera de Crăciun în plină pandemie. Agățăm, metaforic și timid, în brad, ideea vaccinului care va readuce viața la normal din primăvară. Însă putem genera sentimente plăcute și prin gesturi mici, care depind doar de noi. Știința explică de ce unele funcționează atât de bine.

Iată ce să faci ca să te bucuri de spiritul sărbătorilor și care sunt micropașii spre un Crăciun 2020 aproape normal.

1. Ascultă muzică!

Oamenii de știință explică de ce muzica are un impact enorm asupra emoțiilor noastre: cele 100 de miliarde de neuroni funcționează la capacitate maximă când trăim (sau retrăim, expuși unui stimul!) ceva intens, cum ar fi o emoție profundă. Creierul nostru răspunde bine la muzică și face asocieri imediate cu evenimente trecute. Lasă muzica preferată de Crăciun să se audă în casă în surdină: oricât de stresantă ar fi această perioadă, creierul își va aminti de senzațiile din ceilalți ani și-ți va face cadou o infuzie de endorfine.

Micropas: Alcătuiește un playlist de Crăciun. Pe Spotify, găsești aproape orice piesă care-ți trece prin minte. Selectează-le pe cele preferate și dă-le voie să învie spiritul Crăciunului.

2. Împodobește casa și bradul!

Știa Fuego ce știa. Mediul în care suntem ne setează, în mare măsură, starea de spirit: este un fapt care-i sprijină enorm pe oamenii din industria HORECA. O cameră de hotel bine pusă la punct va face să pară mai ușor de parcurs distanța până la plajă (care părea nesemnificativă când ai făcut rezervarea). Acum, nu prea se pune problema de hotel și vacanțe, însă poți transforma casa într-un spațiu festiv. 

Pe Facebook, s-a dat startul brazilor împodobiți încă de la începutul lunii decembrie. Dave Alan Kopec, profesor la New School of Architecture and Design din San Diego, explică: există o legătură între comportamentul uman și contextul creat de mediu. Acesta are impact asupra subconștientului, emoțiilor și modului în care percepem realitatea. 

Micropas: Alege o decorațiune nouă! Poate fi un vârf nou de brad, un glob pictat manual sau sau orice îți face cu ochiul. Te va ajuta să marchezi și să validezi momentul.

3. Gătește ceva cu scorțișoară!

Simțul mirosului creează cele mai uimitoare sinestezii: pornind de la o aromă, vei activa celelalte simțuri și vei călători în timp fără niciun efort. Sigur ai deja biletul spre copilărie: aroma unei tăvi cu turtă dulce sau poate o prăjitură cu scorțișoară ori câteva coji de portocală lăsate pe calorifer (deh, copilăria din comunism!). Orice știi că-ți amintește, olfactiv, de Crăciunul copilăriei este perfect: tehnica de a da o personalitate olfactivă casei nu este deloc nouă și o folosesc cu succes și agenții imobiliari când prezintă o casă: pun o prăjitură la cuptor și, se pare, vând mai bine. Vinde-ți și tu, ție, ideea de sărbătoare!

Micropas: Reînvie o rețetă dulce din copilărie. Sună-ți mama, bunica sau mătușa și află secretul unei rețete pe care ți-o amintești de când erai copil.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Bricolează propriile felicitări de Crăciun!

Munca manuală migăloasă este un exercițiu de mindfulness pentru a te reconecta cu prezentul. Invită-ți partenerul și/sau copiii să bricolați propriile felicitări de Crăciun. Pe YouTube găsești destule clipuri DIY, cu idei de felicitări hand-made mai simple sau mai sofisticate. Notează ce ai nevoie, asigură-te că ai de toate și organizează o după-amiază de confecționat felicitări de Crăciun pentru cei dragi. Colorează, decupează, joacă-te: îți garantez că nivelul de anxietate se va reduce și că e OK să dai în mintea copiilor (de fapt, e un privilegiu!).

Micropas: Scrie mesaje de recunoștință. În loc de urările tradiționale (numite și Fie ca…-uri), scrie mesaje de recunoștință în care le spui celor dragi de ce te bucuri că sunt în viața ta. 

5. Fii Moș Crăciun pentru cineva!

Deși e simpatică și ideea de Secret Santa, în realitate toată lumea bănuiește de la cine a primit cadoul și poate fi de-a dreptul stresant să alegi un cadou pentru un coleg căruia nu-i cunoști gusturile. În schimb, alege o persoană (un membru al familiei, un vecin, un prieten) și ia-i un cadou surpriză pe care nu va afla niciodată de la cine l-a primit. Generozitatea este un adevărat medicament fără efecte secundare nu doar pentru minte și suflet, dar și pentru organism: reduce stresul, calmează și conferă sens. 

Micropas: Dăruiește unui vecin vârstnic. O pereche de papuci călduroși de casă, câteva dulciuri și/sau fructe, un fular sau o decorațiune de Crăciun. Lasă cadoul la ușă, semnat Moș Crăciun. Chiar dacă nu vei vedea reacția – trebuie să fie surpriză!- o poți intui. 

6. Ocupă-te de cadouri! 

Anii trecuți, trăiam cu inima-n gât ultimele două, trei zile înainte de Crăciun. Alergătura după cadouri nu era deloc relaxantă, parcările mall-urilor erau arhipline și ajungeam să cumpăr lucruri prea scumpe și, uneori, ridicol de inutile, doar ca să scap de încă un cadou de bifat. Anul acesta, am mutat totul online. Fă o listă cu ce-ți propui să iei pentru oamenii dragi, alege tihnit și savurează procesul din confortul (și siguranța) casei tale. Nu uita că pandemia a pus extra-presiune pe noi toți: anul acesta, cadourile chiar nu sunt despre câți bani investim, ci despre atenție, gând bun și dragoste.

Micropas: Folosește curierii pentru a fi aproape de ai tăi. Chiar dacă nu poți ajunge la unii membri ai familiei, expediază cadoul ales direct la adresă. Poți face asta și pentru prietenii care trăiesc în alte țări (și care nu pot reveni anul acesta în țară).

7. Ieși din casă!

O dată pe zi, îmbracă-te bine și fă-ți cadou o plimbare: aerul rece îți va trezi simțurile și te va reconecta cu lumea de afară. Poți ieși în parc să simți cum iarna ia în stăpânire natura, poți merge în centrul orașului, să vezi luminițele de Crăciun (lasă latura cinică acasă, nu judeca ornamentele, doar savurează idee de sărbătoare!). Folosește plimbarea să acorzi un moment gândurilor tale și laturii spirituale (religioase sau nu): ce reprezintă pentru tine Crăciunul? Ce valori? Ce așteptări? Care sunt cele mai prețioase amintiri de Crăciun, de-a lungul timpului? Cum era când credeai în Moș Crăciun? Cum ar fi să crezi din nou, chiar dacă te ocupi personal de cadouri? Când ne punem întrebări, ghidăm mintea să iasă din vria cotidiană și să se conecteze cu latura spirituală, indiferent cum alegi să o definești. 

Micropas: Instalează-ți ultima actualizare a valorilor personale. Așa cum telefoanele se upgradează cu fiecare actualizare, și noi avem nevoie să ne amintim cine suntem și cum ne raportăm la lume. Evenimentele din ultimul an produs schimbări: descoperă-le și află cine ești, în versiunea ta nouă.

Citește și:

De ce dezvoltarea personală este benefică pentru femei

5 Motive pentru care merită să renunți la resentimente

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Cum să arăți că îți pasă atunci când asculți

SELF-IMPROVEMENT//

Știința confirmă: muzica ne poate ajuta să ne vindecăm

SELF-IMPROVEMENT//

Cum să-ți încarci bateriile în familie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.