EFICIENȚĂ//

7 diferențe între angajați și antreprenori

Sau cum e să muncești pentru salariu vs. profit.


În următoarele 3 minute vei afla:

– Cum pot crizele economice să nască oportunități.
– De ce antreprenorii au o perspectivă diferită asupra eșecului.


În perioadele de criză, mulți oameni sunt nevoiți să iasă din zona de confort, din obișnuințe, din tiparele comportamentale tradiționale. Crizele pot fi personale sau exterioare. De exemplu, multe femei își schimbă perspectiva asupra carierei și a vieții în general atunci când devin mame. În acea perioadă în care stau acasă cu bebelușul, au timp să își descopere mai bine valorile și să își dezvolte abilitați noi. Iar aceste schimbări interioare le face pe multe să își dorească o schimbare. Schimbare ce se traduce în a renunța la un loc de muncă fix, cu program și salariu previzibil, pentru a începe o activitate profesională ca freelacer sau chiar antreprenor. 

O altă criză, ce poate naște oportunități, este cea economică. În perioada 2008-2010, unii angajați care și-au pierdut job-urile și-au încercat norocul în antreprenoriat. Parțial din nevoie, parțial din dorința de a deține controlul asupra viitorului lor profesional și financiar. 

Doar că trecerea de la angajat la antreprenor nu este așa de simplă pe cât pare la prima vedere. Pentru a dezvolta o afacere n-ai nevoie doar de abilitățile profesionale, cu care operai ca și angajat. Ai nevoie de un fel diferit de a gândi și de a acționa. 

Te invit să analizăm împreună o parte din aceste diferențe de gândire dintre angajați și antreprenori. Aceste diferențe sunt percepute de mine din postura de antreprenor care lucrează atât cu antreprenori (în ședințe de consultanță și mentorat), cât și cu mii de angajați din companii multinaționale (în programe de training pentru dezvoltarea de abilități soft).  

1. Angajații caută siguranță, antreprenorii caută libertate  

Și aceasta cred că este prima și cea mai importantă diferență între oamenii care aleg să rămână angajați, cu un program de muncă previzibil și un salatiu sigur, chiar dacă mai mic decât ar putea câștiga dacă ar munci pentru ei înșiși, fie ca antreprenori. Majoritatea angajaților au ca valoare siguranța, pe când majoritatea antreprenorilor își asumă riscuri, pentru că pun mai mare preț pe libertate.  

2. Angajații fac “ce trebuie”, antreprenorii fac ce își doresc  

Ca angajat trebuie să faci ce ți se cere. Ești angajat pentru a face o muncă anume, o mică parte dintr-un întreg la care lucrează probabil ați zeci sau sute de angajați. Antreprenorii își stabilesc singuri obiectivele și își planifică activitățile. În plus, pot angaja oameni mai inteligenți și mai bine pregătiți decât ei, pentru a munci la atingerea acelor obiective.  

3. Angajații dau timp pentru bani, antreprenorii dau valoare pentru bani  

Majoritatea angajaților sunt plătiți cu o sumă fixă pentru un număr fix de ore muncite. Ei își vând timpul și cunoștințele pentru bani. Antreprenorii oferă valoare, oferă bunuri sau servicii pentru care clienții sunt dispuși să plătească. Un antreprenor nu oferă timp, ci un “bun final” pentru care primește bani. Asta se traduce, de obicei, în mai mult timp liber și mai multă flexibilitate pentru antreprenor.  

4. Angajații nu tolerează greșelile, antreprenorii învață din ele  

Pe angajați greșelile pot să-i coste locul de muncă și atunci se feresc de eșec și, prin urmare, și să încerce lucruri noi. Antreprenorii trebuie să experiementeze în mod constant, pentru a evolua și pentru a crește afacerea. Ei au o toleranță mai mare la frustrare și privesc eșecurile ca pe niște lecții.  

5. Angajații muncesc eficient, antreprenorii sunt eficace  

Altfel spus, angajații trebuie să facă cât mai bine ceea ce trebuie, pe când antreprenorii au că obiectiv să facă ceea ce trebuie pentru a obține profit, pentru a-și atinge obiectivele. Ei sunt în primul rând eficace, apoi eficienți. Fac mai intâi lucrurile potrivite, chiar dacă imperfect. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


6. Angajații sunt tentați să caute beneficii imediate, antreprenorii caută beneficii pe termen lung  

Angajații urmăresc o sumă de bani pe care o primesc lunar și apoi muncesc iar, pentru altă sumă de bani, și așa mai departe…. Antreprenorii fac investiții, care le pot aduce bani abia este un an, însă pe o perioadă lungă de timp.  

7. Angajații pot da vina pe alții, antreprenorii sunt direct responsabili de rezultatele obținute  

Ca angajat, nu-ți poți alege colegii și obiectivele de la muncă pot să nu fie atinse din cauze diverse. Poți să dai vina pe alții pentru insucces. Ca antreprenor n-ai pe cine da vina. Este responsabilitatea ta să-ți faci o echipă bună, să-ți faci un plan de acțiune realist, să fii flexibil, să înveți constant, ca antreprenor trebuie să-ți asumi atât succesul, cât și insuccesul.  

Este important să conștientizăm aceste diferențe, pentru a facilita comunicarea și relaționarea dintre cele două părți. Mulți angajați lucrează pentru antreprenori. Și, când aceștia par a nu se înțelege unii pe ceilalți, în spate stau niște valori și credințe diferite.    

Citește și:

10 moduri inteligente de a-ți descoperi adevăratul scop în viața personală și profesională

29 de întrebări geniale pe care trebuie să le pui la finalul interviului de angajare

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Virusul care face ravagii în buzunarele oamenilor

SELF-IMPROVEMENT//

Inteligența emoțională: ce este și cum poate fi îmbunătățită

EFICIENȚĂ//

Munca de acasă: cum să combați riscul de burnout

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.