WELLBEING//

6 rutine pentru echilibrul tău mental

Dacă în ultima vreme te-ai simțit trist, stresat, anxios ori frustrat, aplică aceste rutine în fiecare zi pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit.


În următoarele 5 minute vei afla:

– De ce suntem cu toții predispuși să ne imaginăm cele mai dezastruoase scenarii.
– Ce rol joacă sentimentul de recunoștință în ecuația sănătății noatre mentale.


Una dintre numeroasele lecții pe care le-am învățat în timpul pandemiei a fost necesitatea de a cultiva echilibrul mental. Iar sănătatea mintală e un domeniu care merită mai multă atenție, pentru că ceea ce simțim determină felul în care trăim. Ni se permite să lipsim de la serviciu, dacă avem temperatură sau dacă am făcut o indigestie, și mă întreb de ce nu suntem învățați să ținem cont și de ceea ce simțim și de ce nu suntem încurajați să ne luăm mai mult gândurile în serios. Sănătatea mintală este la fel de importantă precum cea fizică, deoarece legătura dintre minte și corp este una simbiotică. Totul pornește și se încheie în minte. 

Dacă în ultima vreme te-ai simțit trist, stresat, anxios ori frustrat, implementează aceste șase rutine în viața de zi de zi pentru a-ți îmbunătăți starea de spirit și pentru a te liniști:

1. Schimbă-ți scenariile din cap

Într-o oarecare măsură, cu toții suntem predispuși să ne imaginăm cele mai dezastruase scenarii. Creierul folosește această tehnică drept mecanism de apărare. Uneori însă, poveștile pe care le scornim nu se potrivesc deloc cu realitatea. Pe secvența gânduri-acțiune-realitate, scenariile noastre sunt cele care scriu următorul capitol. Și asta pentru că imaginile pe care le vizualizăm în plan mental generează energie. Atunci când ele sunt negativiste, scenariile noastre generează energie negativă, care se manifestă sub forma situațiilor, a evenimentelor și a persoanelor.

Să zicem că partenerul tău de viață nu-ți răspunde la telefon. În funcție de experiențele pe care le-ai trăit în trecut în legătură cu el, ai putea începe să te gândești că e supărat pe tine și nu vrea să-ți răspundă, că ”e cu altcineva” , sau că a pățit ceva rău. Apoi, dezvolți în minte aceste scenarii, adăugând detalii cum ar fi felul în care ar putea arăta ”cealaltă persoană”, ba chiar plănuind o despărțire iminentă. Când te temi de deznodământul unei situații, e posibil să distilezi în minte o poveste care se îndreaptă către cel mai negru scenariu posibil, astfel încât, dacă lucrurile chiar stau așa, să nu te prindă nepregătit.

Însă în realitate, singurul capitol care are de suferit este echilibrul tău psihic, pentru că te trezești cuprins de și mai multă îndoială și disperare. Data viitoare când te surprinzi construind povești care nu te avantajează, oprește-ți gândurile din a aluneca pe acea pantă. Întoarce-te în momentul prezent și pune logica la treabă. Examinează pornirea care te împinge să-ți imaginezi lucruri negative: să fie oare vorba de o traumă din trecut sau de o tendință spre pesimism? Amintește-ți că astfel de lucruri nici nu s-au întâmplat și nici nu trebuie să se întâmple. Apoi, caută-ți o cale de a-ți distrage atenția și de a te scutura de aceste gânduri. Citește o carte, un articol la întâmplare, sau informează-te despre un domeniu necunoscut. Când simți că ești mai calm, închide ochii și reia povestea de mai devreme. Treci prin toate scenariile și modifică-le în avantajul tău. Fă asta în mod regulat, transformă-ți scenariile în avantajul tău, pentru a-ți redobândi echilibrul emoțional și proiectează mai multe deznodăminte fericite pentru viitor. 

2. Identifică-ți nevoile și comunică-le

Un lucru esențial pentru sănătatea mintală este capacitatea de a-ți comunica nevoile. A putea să-ți recunoști trăirile, atât în fața celorlalți, cât și față de tine însuți e foarte important. Fii sincer cu tine și nu-ți construi așteptări nerealiste, care să te conducă la dezamăgire sau exasperare. Acceptarea felului în care lucrurile stau în prezent îți oferă stabilitate și conectarea cu felul în care ți-ai dori ca ele să evolueze și te ajută să preiei controlul propriilor circumstanțe. Nu ezita să vorbești cu șeful tău, cu soțul, cu cei din familie sau cu prietenii despre ceea ce te deranjează. Poți chiar să-ți pui gândurile în ordine în scris, înainte de a le rosti. Înconjoară-te de oameni empatici, cărora să le poți împărtăși ceea ce simți fără să te simți rușinat sau lipsit de valoare. O rețea de sprijin puternică îți poate oferi darul încrederii solide în sine și al motivației. 

3. Gândește pe termen lung

În mare măsură, echilibrul nostru emoțional e dictat de luarea unor decizii înțelepte. Deciziile trebuie cântărite în funcție de efectele pe care le pot avea asupra existenței tale pe termen lung. Însă, în foarte multe situații, emoțiile interferează cu procesul de luare a deciziilor: simțim presiunea de a lua decizii cât mai rapid sau ca acestea să țină mai mult cont de ceilalți decât de noi înșine. Acest lucru ne poate tulbura puternic armonia interioară, dând naștere agitației și temerilor. Începând chiar de azi, ia decizii având în vedere consecințele lor pe termen lung, și nu de inspirația de moment. Întreabă-te de fiecare dată: ”Dacă procedez astfel, care va fi impactul asupra mea în unul, în cinci, sau în zece ani de acum încolo?”, și ”Această decizie contribuie la starea mea generală de bine?”. Nu subestima niciodată puterea pe care o poate avea chiar și o singură decizie: îți poate transforma viața pentru totdeauna. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Procedează altfel

Se spune că e o dovadă de nebunie curată să procedezi de fiecare dată în același fel și să te aștepți la rezultate diferite. Iar eu sunt total de acord cu această idee! Poate fi vorba despre orice faci identic în plan relațional, profesional sau familial. Dacă persiști în a face ceva ce te face nefericit sau nemulțumit, oprește-te odată și schimbă-ți strategia! Poate crezi că nu sunt alte variante, însă întotdeauna aexistă: tu ești singurul care poate decide în ceea ce privește propriile acțiuni! Dacă îți detești job-ul, poartă o discuție serioasă cu șeful tău sau caută-ți alt job. Sau dacă dinamica pe care o ai cu o persoană toxică îți impactează negativ sănătatea mintală, nu sta pe gânduri prea mult, distanțează-te de acea persoană! Când reacționezi într-un mod diferit, și ceilalți vor schimba felul în care se raportează la tine. Astfel, vei transforma energia care te înconjoară, și implicit și situațiile pe care le atragi. Schimbarea de strategie este singura modalitate de a obține noi deznodăminte și de a te simți mult mai liniștit în sinea ta. 

5. Blochează presiunea

Spiritul tău este în mod natural liniștit. Factorii care-ți tulbură echilibrul sunt de natură externă. Adevărul este că presiunea lumii moderne este suficientă pentru a înnebuni pe orișicine. E foarte ușor să te rătăcești în haosul zilnic al muncii, al traficului, al facturilor și al încercării de a-i mulțumi pe toți cei din jurul tău. Punem foarte mult accentul pe conectarea cu ceilalți, însă deconectarea de ei este la fel de importantă. Ia-ți timp doar pentru tine în fiecare zi. Fie că te sui la volan și conduci încotro vezi cu ochii, fie că faci o plimbare în natură, stai pe malul unui lac, meditezi în dormitor, acordă-ți timp pentru o activitate care face plăcere pe cont propriu. Nu renunța la aceste momente de solitudine, ci îmbrățișează-o ca pe o conectare sacră cu sinele tău superior. Pune-ți telefonul pe modul ”mute”, oprește muzica și lasă deoparte social media.

Încearcă să asculți vocea liniștii care vorbește din interiorul tău: întoarce-te către interiorul tău și privește-ți umbrele fără temeri. Vizualizează-te atingându-ți obiectivele și dă-ți voie să simți bucuria pe care ți-o aduce o astfel de reușită. Spune o rugăciune, repetă câteva afirmații sau plângi, dacă asta simți că ai nevoie. Caută să-ți dai seama ce-ți destabilizează cel mai tare echilibrul emoțional și ce poți face pentru a lucra la acest capitol. Cu încredere, convingere și o relație apropiată cu tine însuți, poți rezolva aproape orice. 

6. Fii mereu recunoscător

Atunci când simți recunoștință, te apropii cel mai mult de atingerea echilibrului emoțional. În loc să te temi de tot felul de lucruri, rezervă-ți câteva clipe în care să-i mulțumești universului pentru nenumăratele lucruri care ți-au fost favorabile de-a lungul timpului. Oricât de înstrăinat te-ai simți acum sau oricât de nedreaptă ți s-ar putea părea viața, găsește un singur lucru pentru care te simți recunoscător. Poate fi ceva simplu, banal, pentru că nici lucrurile simple și banale nu sunt garantate, le putem pierde într-o clipă. Rostește-ți cu voce tare recunoștința pentru că ai acel lucru în viața ta. Poți spune lucruri precum: ”Mulțumesc pentru că n-am pățit nimic rău când am avut acel accident!”, sau ”Mulțumesc pentru că am un acoperiș deasupra capului!”. Gândește-te la lucrurile bune pe care le-ai primit de la viață. Amintește-ți mereu că în fiecare clipă, undeva în lumea asta mare, e cineva care și-ar dori să aibă ce ai tu. 

Mintea e cea care-ți modelează realitatea. Ai grijă de ea, cinstește-o și fă-ți din ea un refugiu sigur: aceste acțiuni îți vor transforma nu numai sănătatea mintală, ci și viitorul.

Citește și:

Lucrurile simple care mi-au salvat sănătatea mintală

Ghidul de meditație Thrive

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Efectele mentale ale izolării pe termen lung

OAMENI THRIVE//

Randi, cântăreț: ”Starea de bine, mulțumirea de sine sunt alegeri pe care le facem sau nu”

SELF-IMPROVEMENT//

Folosește zilnic afirmațiile pozitive pentru a-ți îmbunătăți calitatea vieții

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.