EFICIENȚĂ//

6 moduri de a te remonta atunci când te simți copleșit

Când te simți depășit de situație, pune în aplicare aceste sfaturi.


În următoarele 6 minute vei afla:

– Care sunt factorii care favorizează epuizarea.
– Cum să prioritizezi pentru a vedea luminița de la capătul tunelului.


Adeseori simțim că nu facem față atunci când avem prea multe de făcut sau când nu avem suficient timp la dispoziție pentru sarcinile noastre. Să te simți copleșit este absolut normal, atât în viața de zi cu zi, cât și în cea profesională, însă dacă nu este gestionat, sentimentul că nu mai faci față poate evolua către trăiri precum neputință, blocaj și chiar burnout

Cum se simte copleșirea? Când experimentăm depășirea limitelor, putem simți că nu mai avem deloc control asupra propriilor vieți. Copleșirea ne poate face să ne simțim paralizați, captivi, stresați și incapabili să găsim soluții. 

Chiar și în zilele bune, viața poate fi copleșitoare. În existențele noastre încărcate, nu e deloc surprinzător să ajungi să te simți depășit de lucrurile complexe și complicate care se petrec în jur, până în punctul în care simți că nu mai faci față nici provocărilor simple. 

Aceste sfaturi te vor ajuta să ieși din această stare, să gândești mai limpede, să fii mai puțin stresat și mai încrezător. 

Cum se simte copleșirea?

Definiția spune că a fi copleșit înseamnă să simți că nu ai control și să nu îți dai seama care este următorul pas. Copleșirea ne face să ne simțim paralizați, stresați și captivi. Sentimentul că suntem copleșiți ne poate face să ne simțim blocați și incapabili să ne concentrăm pentru a acționa concret. Adeseori ajungem să experimentăm copleșirea atunci când avem prea multe decizii de luat sau prea multe lucruri de făcut. 

Care sunt cauzele sentimentului că nu mai poți face față?

Sentimentul că ești copleșit poate fi consecința stresului, a experiențelor de viață și a faptului că simți că s-au adunat deja prea multe. Când ești depășit, capacitatea de a gândi limpede și de a acționa poate fi afectată. De asemenea, poți avea dificultăți de concentrare. 

Copleșirea te împiedică să identifici și să lucrezi la ceea ce contează cel mai mult în viața ta. Ea poate izvorî din proiecte care se întind pe perioade prea lungi, din termene-limită prea strânse, din probleme relaționale, emoții, din faptul că încerci să faci prea multe lucruri sau din sentimentul că nu îți ajunge timpul pentru a realiza tot ce îți propui. 

Și atunci când ajungi să simți că nu mai poți face față, e ușor să aluneci pe panta emoțiilor negative, precum impresia că ești captiv sau blocat, ceea ce duce la inerție. 

Dacă și tu te simți astfel, iată 6 sfaturi care să te ajute să depășești această stare.

1. Identifică sursa sentimentului de copleșire

A simți că nu mai poți este o trăire temporară. Acceptă că te simți depășit de situație și asumă-ți responsabilitatea faptului că ai acceptat să faci atât de multe lucruri, care te-au adus în această situație. Poate că ți-ai luat prea mult de lucru, iar asta duce la epuizare. Poate că se întâmplă foarte multe lucruri în viața ta, ceea ce, la fel, duce la depășirea limitelor. Poate că, în loc să planifici eficient, ți-ai dat termene prea lejere pentru finalizarea proiectelor. 

Dacă alergi de la o ședință la alta, dacă gestionezi prea multe proiecte și probabil că nu acorzi suficientă atenție și concentrare celor care contează cu adevărat, vei ajunge să te simți copleșit. 

În loc să faci de toate, fă un pas înapoi și pune-ți în ordine planurile, prioritizează oamenii și activitățile care au cel mai mare impact. 

2. Impune-ți limite realiste

Sentimentul că nu mai poți face față apare, adeseori, atunci când ți se pare că nu îți mai ajunge timpul, însă, adevărul este că putem să ne gestionăm timpul mult mai bine decât am crede. Se poate că ai ajuns aici pentru că ai o mulțime de proiecte în care te-ai implicat și multe deadline-uri stresante, însă poți face schimbări și îți poți rezerva timp de gândire și de concentrare. 

Cu toate că s-ar putea să te fi implicat în prea multe, poți oricând să creezi spațiu pentru a regândi și a planifica. Fă-ți rost de timp identificând colegii care te-ar putea ajuta preluând o parte din responsabilitățile tale. Dacă nu ai suficientă energie și nu te poți concentra prea bine pentru a-ți exploata la maxim potențialul, nu te vei putea dedica total și rezultatele nu vor fi la înălțimea așteptărilor. 

De timp îți poți face rost și refuzând să îți iei în spate noi proiecte sau delegând responsabilități. Iar dacă poți automatiza unele dintre activitățile care îți mănâncă timp, cu atât mai bine!

3. Nu te mai compara cu alții

Te vei simți chiar și mai copleșit dacă te vei compara cu alții și vei face lucruri doar pentru că și alții le fac. 

Ne asumăm prea multe pentru că nu vrem să ratăm oportunități sau să ne dezamăgim șefii, pe cei dragi sau prietenii. Când experimentăm FOMO nu e deloc greu să ajungem să ne simțim depășiți. 

Uneori avem impresia că ar trebui să răspundem afirmativ oricărei cereri, acceptând orice ne iese în cale. Dar dacă ne-am oferi suficient spațiu mental pentru introspecție, am ajunge să spunem nu mult mai frecvent. 

Devenind mai intenționali în legătură cu lucrurile asupra cărora avem control și pe care le putem face în prezent, ne vom  putea păstra calmul și ne vom gestiona mai bine resursele. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


4. Schimbă-ți perspectiva

Atunci când ajungem să ne simțim depășiți de situație, suntem, adeseori, atât de prinși în situație, încât nu mai putem vedea luminița de la capătul tunelului. Nu mai putem percepe un prezent și un viitor altfel decât înglodat continuu în treburi urgente de făcut, angajamente, proiecte și muncă peste muncă. Învață să trăiești conectat la clipa prezentă și să decizi conștient în legătură cu timpul tău. 

Acesta este, de fapt, momentul ideal pentru a face un pas înapoi, a reflecta și a înțelege ce ai obținut până acum și ce poți realiza în această perioadă aglomerată. 

Întreabă-te ce lecții poți învăța, care te-ar putea propulsa pe calea cea bună. 

Atunci când simți că nu mai faci față, acordă-ți timp pentru a te înțelege și a te gândi pe îndelete la experiențele de care ai avut parte, identificând părțile pozitive. Astfel, îți vei creea un cadru mental dominat de abundență și nu unul de lipsuri.

5. Concentrează-te asupra priorităților

Ne simțim copleșiți atunci când ne implicăm în prea multe. Astfel, ajungem să facem mai multe lucruri simultan, iar acest lucru ne poate stoarce de energie și ne epuizează capacitatea de concentrare. 

Când ai foarte multe de făcut poate părea imposibil să reușești, însă concentrându-te asupra priorităților, vei evita supra-solicitarea și vei reuși să avansezi. Un sfat legat de productivitate, care te-ar putea ajuta să scapi de copleșire este să te gândești, înainte de culcare, la toate lucrurile pe care le-ai reușit în ziua ce se încheie. 

Dacă te concentrezi pe reușită și progres mai degrabă, decât să te gândești la cât de multe lucruri ai de făcut, îți vei păstra motivația și energia. 

6. Acordă-ți mai mult timp pentru odihnă și refacere

Eu am învățat această lecție cu mult timp în urmă și mi-a fost de un real folos de-a lungul perioadelor foarte încărcate. Odihna și refacerea sunt esențiale pentru a rămâne la capacitate maximă din punct de vedere al productivității și pentru a gestiona și a depăși sentimentul că ești copleșit. 

În ceea ce mă privește, pot face față aproape oricărei situații dacă am suficientă energie și m-am odihnit bine în timpul nopții. Fiecare dintre noi are momente ale zilei în care funcționează mai bine. Ale mele sunt dimineața. Poate că tu funcționezi mai eficient seara. 

Dacă sunt obosit, risc să-mi pierd motivația și perspectiva. Iar lucrurile ajung să pară, în astfel de momente, mai grele decât sunt în realitate. Când muncesc până la epuizare, risc să îmi fie distrasă atenția foarte ușor. La tine cum e?

De asemenea, dacă te simți epuizat, oprește-te din ceea ce faci și oferă-ți cinci minute în care să reflectezi asupra situației în care te găsești. Fă o plimbare, mergi la sala de sport, meditează – fă orice te-ar putea ajuta să îți regăsești concentrarea. 

Concluzie

Dacă te simți copleșit, simplifică-ți programul, încarcă-ți bateriile și regăsește-ți concentrarea. Cheia depășirii sentimentului de copleșire este să îți regăsești claritatea mentală, calmul și încrederea în propriile forțe. Pentru a fi proactiv, mai degrabă decât reactiv. Deci pentru a reuși, atât în plan personal, cât și în plan profesional, este necesar să avem grijă de noi înșine.

Dacă nu o facem, ne vom simți în permanență depășiți.

Citește și:

Ce să faci când te simți copleșit

24 de moduri să te energizezi rapid când te simți epuizat

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Arianna Huffington: Nu există succes dacă nu te bucuri de o stare de bine

EFICIENȚĂ//

Ghidul Thrive: Cum să-ți menții concentrarea într-o lume plină de stimuli

EFICIENȚĂ//

Despre riscurile meseriei tale

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.