SELF-IMPROVEMENT//

5 strategii testate pentru a face față fricilor

Frica nu va mai fi un obstacol.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Care e cea mai rapidă metodă de a alunga anxietatea și de a reveni la timpul prezent.
– Ce exercițiu de imaginație reduce intensitatea oricărei frici.


Scapă de ele!

Frica de succes

Frica de eșec

Frica de pierdere

Frica de a fi rănit

Frica de singurătate

Frica de a nu fi iubit

Frica de a nu fi suficient de bun

Toți oamenii au temeri. Ele fac parte din condiția umană.

Am citit mai demult (cred că era în cartea Big Magic: Creative Living Beyond Fear scrisă de Elizabeth Gilbert) că nu va exista niciodată un moment în care să fim complet lipsiți de frică. În prima clipă, nu mi-a venit să cred. Mi-am zis că trebuie să existe o cale prin care să scapi de frică odată și pentru totdeauna. Poate sunt niște antrenamente dure de eradicare a anxietăților… ceva, orice care să ne poată ajuta să trăim o viață fără-de-frică…

Îmi amintesc o perioadă din viața mea în care aveam atât de multe temeri încât, dacă cineva mi-ar fi spus să încerc o exorcizare ca în filmele de groază, aș fi făcut-o. 

Însă adevărul e că asemenea gândurilor negative, fricile ajung să se materializeze. Și asemenea gândurilor negative, nu frica este problema. Ci ceea ce facem cu ea, sau mai corect, ce o lăsăm să facă din noi… Aceasta este adevărata problemă.

Dar, dragii mei, am o veste bună pentru voi. Cu toate că nu avem cum să scăpăm definitiv de ea, de frică, sunt lucruri pe care le putem face pentru a o gestiona, pentru a-i face față, pentru a nu-i permite să ne stea în cale sau să ne deturneze în vreun fel. 

Informații testate despre frică

Francis Bacon spunea cândva: ”Cunoașterea este putere!”. Și avea dreptate. În ceea ce privește anxietatea, cu cât știm mai multe, cu atât avem mai multă putere asupra ei. 

Iată câteva informații interesante despre frică, ce te-ar putea face mai puternic în fața sa. 

Nu e obligatoriu ca frica să ne controleze și să ne conducă. Noi suntem cei care îi dau această putere prin felul în care o gestionăm sau o negăm. 

Frica nu are de-a face cu momentul prezent. Câtuși de puțin! Ea are legătură cu viitorul sau cu trecutul – preponderent cu viitorul, totuși.

Atunci când o luăm la bani mărunți, anxietatea scade în intensitate. Am auzit mai demult această analogie interesantă, că frica ar fi ca o bacterie. Dacă stă la întuneric, crește și se multiplică, însă odată scoasă la lumină, luată la bani mărunți, ea piere. 

Frica are un rost. E menită să ne țină la distanță de situații toxice sau dăunătoare. De asemenea, confirmă și validează importanța unui aspect din viața noastră – de exemplu, atunci când ne temem să nu dăm greș în plan profesional sau într-un proiect. Anxietatea ne informează că acel lucru este important pentru noi, într-atât de important încât să ne dorim să nu dăm greș. 

Îmi cer scuze pentru redundanță, dar mi se pare că lucrul acesta este foarte important și că merită să fie repetat: Nu frica este adevărata problemă. Ci ceea ce alegem să facem atunci când suntem speriați. Iar acest lucru poate deveni problematic. 

Strategiile testate promise

Sigur că-i putem permite fricii să ne pună la pământ, să ne facă să renunțăm din a cere o promovare, să ne blocheze, sau să ne facă să fugim de lucrurile minunate care ni s-ar putea întâmpla. Sau putem alege să ne înarmăm cu următoarele strategii verificate și să luptăm împotriva ei.

(Dap, sunt testate și răs-testate. Eu le folosesc pe propria piele și le aplic și clienților mei… Drept urmare, pot atesta faptul că au o reputație bună!).

Strategia 1: Totul va fi bine!

În ceea ce mă privește, nu-mi aduc aminte când am auzit prima dată de F.E.A.R.= Forgetting Everything’s All Right, dar mărturisesc că de câte ori îmi spun în gând că “Totul va fi bine!”, anxietatea slăbește în intensitate. Apoi îmi dau seama că orice ar fi fost lucrul acela care m-a speriat în trecut, am reușit întotdeauna să scap basma curată și să ies la liman. 

Dă-i acestei abordări o șansă data viitoare când simți că te cuprind temerile. Nu trebuie decât să-ți spui: ”Ceea ce uit eu acum este că totul va fi bine!.

Strategia 2: Momentul prezent

Menționam mai devreme că frica nu are nimic de-a face cu momentul prezent. Este adevărat! Cele mai multe temeri ale noastre sunt legate de un eveniment din viitor, adică, ne îngrijorăm în legătură cu ceva ce nu s-a petrecut încă sau care s-ar putea să nu se petreacă vreodată. Și iată cum am trecut fără să ne dăm seama din aici și acum, la un moment din viitor. 

O metodă foarte eficientă de a reveni în prezent este concentrarea asupra respirației. Rapidă, ușoară și la îndemână, pentru că poate fi pusă în practică oriunde, fără a atrage atenția celor din preajmă. Dacă suntem singuri, putem chiar să scanăm rapid împrejurimile, și apoi să rostim cu glas tare lucruri pentru care ne simțim recunoscători: ”Sunt recunoscător pentru covorul de sub tălpile mele, pentru razele de soare care intră pe fereastră…”.

Creierul nu poate gândi concomitent gânduri pozitive și gânduri negative, așadar, acest scurt exercițiu de recunoștință va reuși să dea frica la o’parte din drumul nostru și să ne readucă în prezent. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Strategia 3: Transpune-o în cuvinte

Atunci când vine vorba despre anxietate, ce altă tehnică ar putea fi mai eficientă decât să vorbești despre aceasta cu o persoană în care ai încredere? Pe mine m-a ajutat mereu să vorbesc despre ceea ce mă sperie. Astfel nu numai pentru că descopăr ce este în spatele fricii mele, ci și aflu că nu sunt singura care are astfel de momente. 

Strategia 4: Și acum ce urmează? 

Gândește-te la una dintre temerile tale predilecte și apoi, cu ea în minte, pune-ți următoare întrebare: ”Ce s-ar întâmpla dacă această temere a mea chiar s-ar materializa?”.

Și apoi permite gândurilor să se înlănțuie în ritmul lor firesc. Nu e cazul să ne cenzurăm, pentru că nu primim nici notă și nici nu vom fi judecați de nimeni. E doar un exercițiu de imaginație.

Acum răspunde la următoarea întrebare: ”Și acum ce urmează?”.

Din nou, lasă gândurile să se înlănțuie așa cum vor ele. 

Și apoi răspunde mai departe la întrebarea: ”Și acum ce urmează?”. 

Ideea e să continui să te întrebi: ”Și acum ce urmează?” până când nu mai ai nici un răspuns nou, sau până când găsești soluția sau ai revelația care face ca frica aceea să nu mai aibă putere asupra ta. 

Strategia 5: Arată-i fricii că nu are dreptate

Când alegem să facem un lucru, chiar dacă ne este frică, îi demonstrăm fricii că se înșeală. (Atâta vreme cât ceea ce facem nu ne pune în pericol sau nu ne face rău.) Atunci când îi demonstrăm că nu are dreptate, frica se dizolvă. 

Cu toate că nu vom ajunge vreodată să fim complet neînfricați, putem câștiga control. Avem puterea alegerii de partea noastră. Îi vom permite fricii să ne oprească sau vom lua poziție și vom pune pe picioare o strategie pentru a-i face față?

Alegerea ne aparține de fiecare dată!

Citește și:

O nouă cheie în vindecarea fobiilor

Cum să îți păstrezi curajul, în ciuda fricii

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Balaurul din întuneric: frica

SELF-IMPROVEMENT//

Teama de fericire sau de ce ne-am obișnuit să credem că ”după râs, vine plâns”

WELLBEING//

Care este cel mai rău lucru care ți se poate întâmpla?

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.