EFICIENȚĂ//

5 greșeli pe care le fac oamenii ineficienți

Să faci cât mai multe în cât mai puțin timp e un lucru posibil atunci când nu te autosabotezi.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care sunt cele mai eficiente sisteme de sporire a productivității.
– Ce importanță joacă obiceiurile în eficiența ta profesională.


Obiceiurile noastre determină cine suntem: fie ne ajută să ne atingem obiectivele pe termen lung, fie ne împiedică să fim la înălțime. 

Persoanele foarte eficiente se bazează pe rutine bune, care le ajută să-și ducă la bun sfârșit sarcinile. Dar sunt proactive și atunci când își organizează timpul. 

Pentru a fi productiv în adevăratul sens al cuvântului, e necesar să putem face un pas înapoi pentru a ne reevalua obiceiurile: ce anume ne susține, care sunt factorii care ne determină să ne orientăm mai degrabă către direcția care ne garantează obținerea rezultatelor pe care ni le dorim și ce stă în calea progresului. Sunt foarte multe lucruri care ne sabotează productivitatea. Iată câteva dintre cele care ar putea sta între tine și eficiența personală. 

1. Dimineți fără o rutină consistentă

O rutină matinală îți permite să te concentrezi asupra lucrurilor pe care le ai de făcut în loc să te ocupi de luarea deciziilor. 

Jim Rohn spunea cândva: ”Nu-ți începe activitățile unei zile înainte să-ți fie foarte clar ce-ți propui să obții în acea zi. Nu-ți începe ziua înainte să-ți faci un plan riguros”.

O rutină matinală te face să intri în acțiune de la prima oră a dimineții. E esențial să-ți creezi un cadrul mental orientat spre productivitate zi de zi. Dar în lipsa unei structuri, eficiența ta poate avea de suferit. 

Începându-ți ziua fără o rutină, riști să-ți risipești o cantitate mare de energie din timpul dimineții încercând să decizi ce merită timpul tău pe parcursul zilei. S.J.Scott, autorul mai multor volume despre dezvoltarea rutinelor, spune

… a decide să faci lucruri numai atunci când ai chef de ele conferă prea multă putere trăirilor. Și, să fim sinceri, de cele mai multe ori nu prea avem chef de muncă. Oferind cârma productivității noastre emoțiilor care sunt, de cele mai multe ori, schimbătoare, putem fi siguri că am ales rețeta eșecului”. 

Nu-ți irosi claritatea mentală și energia din timpul dimineții plănuind ce vei face în următoarele opt ore, când poți face acest lucru cu o seară înainte.

2. Prioritizarea muncii superficiale în detrimentul efortului profund

Pentru a reuși să duci la bun sfârșit cât mai multe activități, e necesar să poți face diferența cât mai clar între munca de suprafață, care nu are prea mare valoare, și activitatea profundă, dedicată, valoroasă. Odată identificată diferențierea, alege să-ți dedici momentele de maximă productivitate celor mai importante dintre îndatoririle tale. 

E ușor să te entuziasmezi în legătură cu activitățile superficiale: acele sarcini lejere care ne țin ocupați fără a ne ajuta să progresăm prea mult: e-mail-ul, organizarea dosarelor, răspunsul la telefon, întâlnirile, dosarele etc…

Nu sunt deloc puțini cei care își încep ziua cu întâlniri lungi și obositoare sau cu apeluri telefonice pierzând o grămadă de timp cu răspunsul la email-uri, toate înainte de a-și face timp pentru activitățile care contribuie cu adevărat la evoluția lor. 

Pentru a te putea concentra asupra lucrurilor celor mai importante, rezervă-ți mai puțin timp pentru cele mărunte. 

Activitățile semnificative contribuie la îndeplinirea obiectivelor tale pe termen lung. Atunci când te ocupi de vânzări, de scris, de design, de programare, de foto sau video editare, ar trebui să prioritizezi aceste activități pentru a face un pas înainte, deoarece produc rezultate vizibile. 

Când lași în așteptare lucrurile importante pentru a te ocupa de ceea ce-ți este mai la îndemână, riști să nu-ți mai ajungă timpul pentru munca importantă. Este un cerc vicios care poate duce la ineficiență. Folosește orele în care productivitatea ta este la cele mai înalte cote, pentru a te ocupa de activitățile prioritare. Munca implicată ar trebui întotdeauna să prevaleze în fața sarcinilor mărunte. Nu face greșeala de a confunda ocupațiile mărunte cu munca adevărată. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


3. O zi începută fără o listă de priorități

Chiar contează toate la fel de mult?

Când pare că în orice parte întorci capul, ceva arde, riști să te trezești copleșit în foarte scurt timp. Să înveți să-ți ierarhizezi prioritățile poate face o diferență colosală în modul în care lucrezi și în care îți îndeplinești îndatoririle. Când ai de-a face cu două lucruri importante care concurează pentru atenția ta, te poți trezi blocat, incapabil să te apuci de ceva. 

”Lipsa de claritate izvorăște, adeseori, din ambivalență: sentimentul că vrei și, în același timp, nu vrei să faci un anumit lucru; sau sentimentul că vrei să faci acel lucru, însă, în același timp, vrei să faci și un altul care intră în conflict cu primul”, explică Gretchen Rubin, autoarea The Happiness Project and Better than Before. 

Până când nu te lămurești ce anume îți dorești, încotro vrei să te îndrepți și ce ai de făcut pentru a ajunge acolo, aproape orice îți propui îți va vampiriza atenția, energia și timpul tău. 

Pentru a prioritiza eficient e necesar să poți fi capabil să recunoști ce e important și ce e urgent. A rezolva treburi serioase înseamnă a dedica atenție și energie atunci și acolo unde este cel mai mult nevoie de ele. 

Vei prelua controlul priorităților doar în momentul în care te apuci de ceva având în minte punctul final. Întreabă-te: ”Ce am de făcut astăzi, astfel încât să mă apropii de atingerea obiectivului principal?!”.

4. Lucrul nesistematizat

Care este primul lucru pe care-l faci în zori, după ce te trezești? Ce anume îți stimulează productivitatea? O viață haotică ajunge să te stoarcă de energie fizică, psihică și emoțională mult mai mult decât îți poți imagina!

Când te organizezi vizând eficiența, reușești cu mult mai mare lejeritate să-ți gestionezi și să-ți îndeplinești angajamentele și îndatoririle la timp. 

Nu e vorba de nimic mai mult decât de o serie de comportamente repetate constant și într-o anumită ordine și de instrumentele care susțin aceste obiceiuri. E tot ce ai nevoie pentru a fi cu mult mai eficient. 

Unele dintre cele mai populare sisteme de productivitate sunt: Pomodoro Technique, Eisenhower Matrix și Eat That Frog.

Toate aceste sisteme sunt construite cu un singur scop: îndeplinirea obiectivelor. Sunt sisteme individuale, însă poți extrage din ele acele trăsături care simți că îți sunt utile, pentru a le combina cu alte instrumente sau aplicații, astfel încât să găsești formula ideală pentru tine. Ține minte că nu există un sistem perfect. Fiecare performer de top are propriul sistem prin care ajunge unde își propune. 

5. Faptul că nu te deconectezi, cu adevărat, niciodată

Munca fără pauză duce la creșterea nivelurilor oboselii și ale stresului, iar asta te împiedică, apoi, să lucrezi la capacitate maximă. 

Atunci când îți faci timp să te relaxezi (când nu te mai gândești încontinuu la liste de priorități, la planuri, la agendă), le permiți creierului și corpului tău să se odihnească, să se încarce și să se pregătească pentru acele lucruri la care se pricep cel mai bine. Performanța de top în mod constant poate fi atinsă doar atunci când în agenda ta este prevăzut și suficient timp destinat deconectării de la activitatea profesională. 

Odihna de calitate și pauzele de lucru nu trebuie neapărat să fie lungi pentru a avea un impact semnificativ – între cinci și cincspezece minute de pauză între două reprize de muncă intensă pot fi suficiente. Însă odihna în sine trebuie să fie odihnă, departe de sursele de distragere a atenției și tot soiul de diversiuni, deci fără nici un fel de interacțiuni digitale pasive. 

”Creierele noastre consumă foarte multă energie atunci când lucrăm la capacitate maximă, așadar, pentru a putea susține un astfel de proces, e necesar să alocăm timpi în care să nu ne concentrăm pe nimic”, susțin cei din echipa de la Memory. 

Dacă îți dorești ca eficiența ta să atingă praguri înalte, pune accentul pe un somn de calitate. Lipsa somnului nu numai că duce la diminuarea productivității, ci poate ruina și sănătatea. Nu pune niciodată productivitatea pe un loc superior somnului. 

Programarea timpului dedicat deconectării creează spațiu pentru echilibrul de care creierul are nevoie, astfel încât să poată performa la nivelul așteptărilor pe care le ai de la tine.

S-a demonstrat iar și iar că odihna de bună calitate sporește starea de bine. Petrecem foarte mult timp fiind permanent ocupați, prinși în tot felul de lucruri. Nu ne facem timp pentru a ne relaxa și pentru a avea grijă de noi. O pauză completă, chiar și una scurtă, îți va energiza creierul, te va debarasa de reziduurile mentale și te va pregăti pentru următoarea activitate. 

În concluzie, pe cât de repede vei reuși să identifici obiceiurile care se interpun în calea productivității pragmatice, cu atât mai curând îți vei putea recăpăta controlul și vei reuși să faci o treabă din ce în ce mai bună, devenind un profesionist de top. 

Nu uita: felul în care arată viața ta depinde de rutinele pe care le ai: dacă nu faci progrese reale în viață ori în carieră, primul capitol pe care e necesar să-l examinezi cu atenție este cel al obiceiurilor de zi cu zi.

Citește și:

3 metode să-ți descoperi credințele limitative

Puterea și capcana lui ”Eu pot orice, eu sunt cel mai bun”

S-ar putea să-ți placă și…

Products and ingredients containing omega 3 acids and dietary fiber, healthy nutrition and acid diet concept
WELLBEING//

Ghidul Thrive: totul despre nutriție

WELLBEING//

Micropașii: marea idee care e pur și simplu prea mică pentru a putea da greș

WELLBEING//

Ce legătură există între felul în care dormi și COVID-19

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.