WELLBEING//

5 beneficii ale consumului de vin asupra sănătății mentale

De-a lungul anilor, cercetările au demonstrat beneficiile consumului moderat de vin asupra sănătății mentale.


În următoarele 5 minute vei afla:


– De ce să alegi vinul în locul altor băuturi alcoolice.
– Care sunt efectele consumului excesiv de alcool asupra sistemului nervos central.


Vinul este băutura ce ne însoțește pe tot parcursul vieții, e un ingredient al evenimentelor speciale, al întâlnirilor romantice și al Sărbătorilor, dar câteodată e binevenit și seara, după o zi grea. Este o băutură sacră inclusă în multe ritualuri religioase, o cale spre cunoașterea spirituală. În trecut se crede că vinul e cel care te conectează la zei. 

Fără îndoială, nu ar fi fost așezat la un asemenea rang dacă n-ar fi avut și alte calități dincolo de aromă. De exemplu, în antichitate era folosit ca medicament și ca antiseptic, fiindcă nici unei bacterii nu-i place alcoolul. Dar era folosit și ca afrodisiac. Și era prezent și în rațiile soldaților, fiindcă deseori apa era imposibil de băut. Vinul a avut nevoie de milenii pentru a ajunge la calitatea pe care o regăsim azi în pahar. 

Louise Pasteur  spunea atât de frumos despre el:  “Este mai multă filozofie într-o sticlă de vin decât în cel mai gros manual” și, de asemenea, îl considera “cea mai sănătoasă și igienică băutură”. În plus, vinul a fost pentru mulți artiști muza care le-a inspirat creațiile literare sau muzicale. 

Așa că nu putem să nu ne întrebăm care sunt efectele vinului asupra sănătății noastre mentale?  Ce înseamnă prea mult?  Este binecunoscut faptul că excesele nu sunt bune în niciun domeniu, așadar nici la vin, însă atunci care este cantitatea potrivită care ne ajută? Și cum reacționează creierul nostru? Este vinul elixirul vieții, de vreme ce oamenii care consumă vin sunt mai longevivi?

Sunt multe studii în acest domeniu realizate de către cercetători din lumea întreagă. 

Un studiu spaniol ne arată beneficiile dietei mediteraneene. Cercetătorii au urmărit timp de șapte ani 5.500 de persoane consumatoare moderate de vin și au descoperit că cele care au băut între 2-7 pahare de vin săptămânal au fost mai puțin expuse depresiei decât cei care nu beau. Rezultatul a fost același pentru femei și bărbați, iar grupul de persoane avea vârste între 55-80 de ani (vârsta cu cel mai mare risc de depresie). Depresia și bolile inimii pare că împart mecanisme comune, deoarece au factori de prevenție și factori de risc similari. Totuși, pentru a preveni depresia nu trebuie să ne apucăm de băut. 

Un alt studiu s-a axat pe efectele resveratrolului (antioxidantul din componența vinului) la șoareci, ca urmare a unor cercetări anterioare făcute în vitro. Concluzia a fost că resveratrolul poate avea efect de protecție împotriva corticosteronului. Acesta din urmă este un hormon al stresului, nivele excesive fiind determinate de depresie și anxietate.

Totuși, resveratrolul este doar unul dintre componentele vinului roșu, însă ca întreg, alcoolul este un depresiv al sistemului nervos central (SNC). În timp ce depresivele SNC nu provoacă stări de tristețe sau depresii de moment, scăderea sau încetinirea funcțiilor SNC poate conduce către letergie, slăbiciune musculară, agitație sau erori de judecată.

Cinsprezece ani de cercetări publicate ale interacțiunii alcoolului asupra sistemului nervos central au arătat conform unui articol medical faptul că consumul de alcool poate perturba ciclul somn-veghe și conduce către deficit de atenție. Iar afectarea sistemului nervos se poate simți bine pe termen scurt, pentru că se manifestă prin euforie, dar vine la pachet cu alterarea judecății și vorbire neclară (semne ale unui sistem nervos central slăbit).

Iar consumul susținut de alcool poate duce la degradarea permanentă a SNC, în cele din urmă la probleme de memorie pe termen lung și la slăbirea funcțiilor imune ale corpului. Alte semne ale unui sistem nervos afectat sunt: letargie, agitație și slăbiciune musculară, stări care însoțesc adesea depresia. 

Asocierea vinului roșu cu depresia și anxietatea este, prin urmare, o chestiune complexă. În timp ce resveratrolul a fost într-adevăr demonstrat de acest studiu de neurofarmacologie că reduce nivelurile unui hormon al stresului asociat cu anxietatea, trebuie luată în considerare și imaginea mai amplă a consumului de alcool. Și nu este prima dată când apare o problemă similară cu privire la resveratrol în vinul roșu.

De ceva timp, cunoștințele științei populare au sugerat că vinul roșu este bun pentru sănătatea inimii. Potrivit Clinicii Mayo, acest lucru se poate datora faptului că vinul roșu conține antioxidanți numiți polifenoli, care pot ajuta la protejarea căptușelii vaselor de sânge ale inimii. Resveratrolul este unul dintre acești polifenoli.  Cu toate acestea, potrivit unui studiu din 2014 publicat în JAMA Internal Medicine, persoanele ale căror diete sunt bogate în mod natural în resveratrol nu prezintă riscuri mai mici de boli de inimă sau cancer decât altele. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


În mod similar, ne putem bucura că resveratrolul din componența vinului roșu are un efect antidepresiv și anxiolitic, dar plasarea acestuia în contextul mai larg al efectelor generale ale alcoolului asupra SNC n-ar trebui scăpată din vedere.

Timpul a dovedit deja numeroasele beneficii pentru sănătate ale consumului de vin, este chiar supranumit „elixirul vieții”, deoarece ajută la îmbunătățirea longevității. De fapt, medicii confirmă faptul că un consum moderat de alcool, în special de vin roșu, este benefic pentru sănătate. Dar știi că vinul este bun și pentru bunăstarea ta mentală? Da, vinul tău preferat, oricare ar fi el, ar putea fi exact ceea ce ai nevoie pentru a te elibera de stresul pe care-l resimți în ultima vreme.

Iată 5 dintre beneficii vinului asupra sănătății mentale: 

1. Ajută la îmbunătățirea calității somnului

Vinul roșu este produs prin fermentație pe boștină, adică în contact cu pielița strugurilor, despre care se știe că este bogată în melatonină. Este un hormon care joacă un rol crucial în ciclul nostru de somn. Dă un semnal corpului nostru că trebuie să ne odihnim ori de câte ori suntem obosiți. Prin urmare, consumul unui pahar de vin înainte de culcare va spori producția de melatonină, iar asta ne va ajuta să dormim bine. 

2. Ajută la prevenirea sindromului Alzheimer

Vinurile roșii sunt, precum am menționat, bogate în resveratrol, o substanță care ajută la repararea conexiunilor sânge-creier deteriorate prin încurajarea unei circulații sanguine adecvate în creier. Care previne efectele sindromului Alzheimer. 

3. Ajută la prevenirea depresiei

Consumul de vin roșu, cel puțin o dată pe zi, mai ales în timpul cinei, poate contribui la reducerea riscului de depresie. Și tot datorită resveratrolului, care ajută la reducerea nivelului de stres și te ajută să faci față anxietății și gândurilor care te neliniștesc. Însă recomandăm precauție: consumul excesiv al acestuia poate duce la efecte diametral opuse. 

4. Ajută la reducerea stresului.

Un alt efect puternic al resveratrolului este că funcționează ca un antidepresiv al sistemului nervos. Te calmează, așa că ai tendința de a fi mai puțin îngrijorat și anxios. Mai mult, consumul de vin împreună cu familia și prietenii ne ajuta să ne descurcăm mai bine cu stresul. În plus, ne îmbunătățește încrederea în sine și abilitățile sociale, cel puțin temporar.

5. Îmbunătățește sănătatea creierului.

Vinul roșu ajută la stimularea celulelor creierului, dublându-le activitatea, făcându-l mai receptiv la informații. Studiile susțin chiar că percepția vinului este relativă la efectul său, creierul nostru creează gustul vinului în funcție de modul în care îl percepem, respectiv de locul, atmosfera, muzica sau persoana/persoanele cu care-l împărțim.

Citește și:

Inteligența emoțională: ce este și cum poate fi îmbunătățită

Mindfulness: cum să aduci atenție și intenție în viața de zi cu zi

 

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Radiografia începutului de izolare: autodezvăluire asumată

WELLBEING//

Efectele mentale ale izolării pe termen lung

OAMENI THRIVE//

7 lecții de viață pe care le putem învăța de la Malala Yousafzai

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.