WELLBEING//

3 metode prin care poți gestiona contaminarea emoțională

În timp ce, peste tot în lume, oamenii încearcă să oprească răspândirea COVID-19, e important să conștientizăm că există și un alt tip de contaminare: cea emoțională.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Cum poți împărtăși celor din jur ce simți, fără să-i încarci cu trăirile tale negative. 
– Ce ai de învățat la de echipajele de cabină din aeronave.


Pe scurt, contaminarea emoțională este procesul prin care o persoană ”se molipsește” cu emoțiile altcuiva. Și, ca în orice alt caz de molipsire, individul poate fi și purtătorul și receptorul unor reacții emoționale puternice. Dacă te afli într-o poziție de putere, ori de autoritate (de exemplu, dacă ești profesor, părinte sau lider la locul tău de muncă), ai mai multe șanse ca trăirile tale emoționale să fie contagioase: pentru că cei care te înconjoară te privesc, adesea, ca pe o sursă de îndrumare și suport, mai ales în perioadele dificile. 

De exemplu, gândește-te la rolul pe care îl joacă însoțitorii de bord și piloții în menținerea calmului în timpul zborului. În caz de turbulențe, pasagerii au tendința de a observa reacțiile stewardeselor pentru a-și calibra propriile reacții. Dacă membrii echipajul au un aer calm și degajat, atunci și în rândul celor din avion va fi un climat liniștit. 

Gestionarea trăirilor intense nu este deloc un lucru ușor, însă este posibil să limitezi efectul de contaminare asupra celor din proximitatea ta. Pașii pe care ți-i propunem în continuare te pot ajuta să nu transmiți emoții negative celor din jur: 

Verbalizează-ți trăirile

Atunci când emoțiile devin foarte intense, e un bun exercițiu să încerci să faci un pas în exterior și să identifici ce simți. De exemplu, dacă te simți foarte anxios, spune-ți: ”Mi-e foarte frică acum. Știu că n-o să mă simt așa mereu și că, până la urmă, voi depăși acest moment”. Această conștientizare îți poate fi de foarte mare ajutor pentru a-ți domoli anxietatea

Procedând astfel, vei avea la îndemână un instrument foarte util, care te ajută să devii conștient de trăirile pe care le experimentezi, ferindu-ți și o perspectivă asupra acelei trăiri, în sensul că, oricât de neplăcută ar fi, este trecătoare. Evită contaminarea emoțională, conștientizându-ți propriile emoții și acționând asupra lor, în sensul de a nu le permite să aibă impact asupra celorlalți. 

Fă-ți o strategie de abordare a trăirilor

Dacă ești într-o poziție de influență, gândește-te la cum ți-ai putea construi o strategie de gestionare a emoțiilor, astfel încât cei care îți urmează modelul să poată beneficia, la rândul lor, de ea. De exemplu, părinții le pot vorbi copiilor lor despre ceea ce simt și despre cum fac își gestionează trăirile. Spune-i copilului tău : ”Mami este puțin îngrijorată acum, pentru că lucrurile nu mai sunt la fel ca înainte. Dar încerc să fac față îngrijorării, folosindu-mă de această strategie: îmi fac o listă cu lucrurile pe care le am de făcut în fiecare zi”. Verbalizarea emoțiilor și împărtășirea strategiilor prin care încercăm să rezolvăm acele probleme pot constitui o tehnică excelentă de a-l învăța pe celălalt cum să-și construiască scheme de coping, devenind noi înșine modelul lor. 

Nu da mai departe

Mai ales atunci când te simți copleșit de emoții, caută să nu le dai mai departe. Dacă ești răvășit, încearcă să ții un jurnal sau să pictezi. Identifică o activitate care-ți stârnește interesul și către care să-ți canalizezi energia negativă, pentru a te asigura că nu-i tulburi pe cei dragi. Iar dacă experimentezi reacții emoționale cărora simți că nu le poți face față fără a vorbi cu cineva, ia în considerare opțiunea de a apela la un profesionist din domeniul sănătății mintale.

Acești pași te vor ajuta să te asiguri că trăirile tale emoționale puternice nu au impact asupra celor din jurul tău. Iar dacă vei constata că o anumită persoană din anturajul tău îți potențează sensibilitatea emoțională, acționează în sensul limitării expunerii tale la acea persoană. 

Cu toate că menținerea conexiunii emoționale cu familia și prietenii în timp ce încerci să combați efectul de contaminare emoțională poate fi o adevărată provocare, nu este imposibil să stabilești limite și să te asiguri că nu te vei trezi în situații dăunătoare stării tale emoționale. Fii atent la emoțiile tale și fă un pas înapoi atunci când ai nevoie de spațiu, pentru a te detașa și pentru a te regrupa! 

Citește și:

6 moduri geniale în care oamenii cu inteligență emoțională răspund la presiune

Cum să faci față valului de incertitudine care a cuprins întreaga lume

S-ar putea să-ți placă și…

SELF-IMPROVEMENT//

Cum rămâne cu sănătatea emoțională a părinților?

SELF-IMPROVEMENT//

Inteligența emoțională: ce este și cum poate fi îmbunătățită

SELF-IMPROVEMENT//

Ce trebuie să ştii când alegi o psihoterapie

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.