EFICIENȚĂ//

3 idei pentru momentele când ți-e greu să iei decizii

În spatele indeciziei, s-ar putea afla, pur și simplu, foarte multă oboseală.


În următoarele 4 minute vei afla:

– Ce obicei ai putea împrumuta de la mine. Sau de la Barack Obama. 
– De ce să te uiți pe geam când nu poți pleca în vacanță.


Când ai foarte multe pe cap la birou și acasă, când telefonul mai mult te irită decât te ajută cu toate bipurile lui sâcâitoare, nivelul de stres crește enorm. Dacă simți că ți-e tot mai greu să iei decizii, atenție mare: ar putea fi un semnal de alarmă că ești în prag de burnout. 

Și nu, nu mă refer la decizia de a achiziționa un teren la țară sau de a schimba mașina: acolo e OK să fie greu să știi ce ai de făcut și să dedici timp pentru a cântări bine lucrurile. Mă refer la deciziile mult mai puțin importante. De exemplu, petreci mai mult timp decât e nevoie când alegi bluza pe care o vei îmbrăca: în plus, orice decizie ai lua, rămâi cu senzația că ar fi trebuit să optezi pentru altceva. Din acest punct, senzația de nesiguranță te poate urmări o întreagă zi. Ei bine, nu e despre bluză. E despre ce s-a acumulat în tine: oboseală mentală, senzația că lucrurile scapă de sub control, copleșire. Puterea de a decide lucruri mici sau mari se află în strânsă legătură cu voința. 

”Voința funcționează precum un mușchi, pe care-l folosim în foarte multe situații de viață: de exemplu, atunci când este nevoie să ne controlăm reacțiile sau când avem de luat decizii. Când oamenii simt că le este greu să aleagă, să decidă, evitarea pare mecanismul cel mai simplu de accesat”, explică Roy F. Baumeister, doctor în psihologie și autor al cărții ”Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength”.  

Când suntem copleșiți de presiuni din toate direcțiile și ne menținem creierul într-o stare constantă de alertă, corpul nu mai știe unde să aloce energie: intră pe starea de avarie când știe că ar trebui să facă economie de energie. De aceea, devine mai greu să luăm decizii: suntem obosiți, stresați și facem, cum se zice, din țânțar armăsar, în loc să ne relaxăm și să observăm atent unde merită sau nu să investim energie. Nu te poți hotărî dacă vrei înghețată de vanilie sau de ciocolată? Probabil vei mânca din ambele. Și asta n-ar fi o problemă, dacă n-ar însemna, de fapt, că mănânci pe fond de stres. De fapt, ce ai cu adevărat nevoie? Probabil, să te odihnești. Dacă ai reuși să adormi cu o oră mai repede, îți garantez că a doua zi vei decide mai ușor dacă vrei înghețată de vanilie, de ciocolată sau deloc. 

Iată 3 idei care te pot ajuta să reglezi volumul de decizii care te obosesc:

Stabilește de cu seara ce vei mânca la micul dejun și ce haine vei purta a doua zi

Este una dintre cele mai bune idei pe care le-am adoptat în viața mea, încă de acum mulți ani. Prin natura meseriei, trebuia să ajung foarte devreme la birou. Ca să evit diminețile haotice, am început să pregătesc de seara ținuta și micul dejun (inclusiv prânzul, în zilele mai lungi de muncă). Am câștigat nu doar o jumătate de oră în plus, ci și mult calm de care chiar aveam nevoie. 10 minute le-am dedicat extra somnului, 10 meditației și 10 am decis că am nevoie să mă uit pe Facebook sau, mai nou, pe Instagram. 

Fostul președinte al Statelor Unite, Barack Obama, a declarat pentru Vanity Fair: “Port mereu costume gri sau albastre. Încerc să limitez numărul de decizii pe care trebuie să le iau zilnic. Detaliile precum hainele sau mâncarea pot fi rezolvate simplu, prefer să-mi păstrez energia pentru decizii mai importante”. Asta dacă, totuși, vă inspiră mai multă încredere Barack Obama decât mine. 

În plus, există și acest studiu care explică: atunci când programezi ceea ce se poate programa, eliberezi spațiu mental și poți să te concentrezi pe probleme mai importante. Când nu trebuie să iei mici decizii la prima oră a zilei, îți permiți să te concentrezi pe deciziile importante: pare că avem capacitatea să luăm cel mai ușor decizii undeva la mijlocul zilei, înainte să obosim. 


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Nu te teme să delegi: controlul are un preț mare

Cei mai mulți oameni evită să delege sarcini, pentru că au nevoie să simtă mereu că dețin control. Dar oboseala decizională este prețul plătit pentru acest tipar comportamental. Unele lucruri chiar pot fi delegate, iar secretul este să accepți că nu există o singură variantă corectă de îndeplinit o sarcină. Dacă ești mamă și ai un copil mic, cu siguranță știi acel ghimpe în inimă când lași copilul cu altcineva: oare va respecta întocmai indicațiile? Odată ce înveți să ai încredere și să triezi atent care sunt condițiile de la care nu poți face rabat și unde poți negocia cu propriile așteptări, vei câștiga mai mult timp, mai multă libertate și vei lua decizii mai ușor, fără să simți acea presiune constantă pe umeri. Același principiu se aplică și la muncă. Deleagă, cere ajutor sau sprijin, consultă-te cu colegii. Ca manager, vei avea o echipă mai motivată să facă performanță, studiile arată că angajații investiți cu încredere sunt mai eficienți și au un risc mai scăzut să ajungă la burnout. 

Când ți-e greu să decizi dacă vrei omletă sau ochiuri, ia o pauză!

Ține cont: toate aceste mici derapaje, indecizia, senzația că orice picătură îți umple paharul sunt semne ale unei suferințe mai mari. Nu ochiurile sau omleta sunt problema reală, ci ceea ce te-a adus în pragul acesta. Simți că ai putea ceda oricând. Am fost cu toții acolo, cred. Și atunci e nevoie să iei o pauză. Ea te va ajuta să te aliniezi cu nevoile tale. Spun ”o pauză”, pentru că sună mai plauzibil decât o vacanță. 

Uită-te cinci minute pe fereastră, fă o plimbare scurtă, câteva exerciții de stretching, uită-te la clipuri amuzante cu animale. Orice îți poate încărca un pic bateriile este binevenit. Ideală ar fi o vacanță, mai ales după anul pe care l-am traversat cu toții. Dar până la marea evadare, evadează câte puțin în fiecare zi sau de câte ori ai nevoie. Va fi mai simplu să decizi dacă ți-e poftă de omletă sau ochiuri, dar și ce ai de făcut pe plan profesional sau personal.  

Citește și:

3 întrebări pertinente care te vor ajuta să iei decizii mai repede

Cum te ajută intuiția să iei decizii înțelepte

S-ar putea să-ți placă și…

EFICIENȚĂ//

Reziliența în burnout

EFICIENȚĂ//

Burnout: simptome și cauze

EFICIENȚĂ//

Schimbarea e un bilet către fericirea autentică

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.