WELLBEING//

11 mituri despre hidratare

Află care dintre ele funcționează real și descoperă ideile preconcepute la care ar fi sănătos să renunți.


În următoarele 5 minute vei afla:

– Care este legătura dintre tubul digestiv și imunitate. 
– De ce pierd ciorbele teren pe Instagram.


Știm cu toții că hidratarea este esențială pentru buna funcționare a organismului nostru. Ca orice lucru cu miză reală, hidratarea corectă a dat naștere la convingeri mai mult sau mai puțin corecte. Asta demonstrează cât de confortabil ne simțim când avem rețete fixe pentru a ne acoperi nevoile de bază, însă și cât este de simplu să cădem în capcane. Vă invit să analizăm împreună cele mai populare mituri despre hidratare întâlnite în practica mea și să descoperim dacă ne fac, cu adevărat, bine.

1. Trebuie să beau doi litri de apă pe zi.

Cred că lucrul ăsta s-a întipărit în capul nostru, pentru că-l auzim prea des la TV. Mă rog, și din tendința noastră de a simplifica lucrurile complicate. Hai să spunem că această cantitate de apă, recomandată cu caracter general, este prea mare pentru o femeie de 50 kg care nu face sport și nici nu stă la temperaturi ridicate, dar insuficientă pentru un halterofil de 110 kg. 

Necesarul de apă se calculează individual, în funcție de numărul total de kilograme, de efortul fizic depus, de temperatura ambientală și de alimentația persoanei respective. Dacă o persoană mănâncă, zilnic, kefir dimineața sau la gustări, dacă la micul dejun consumă supă sau ciorbă, nu-i lipsesc legumele și fructele din alimentație, bea 1-2 căni de ceai pe zi, evident că nu mai are nevoie de atât de multă apă băută cu sticla. La modul general, dacă vrem să aflăm câtă apa e recomandabil să bem, putem să înmulțim greutatea totală cu 30 (ml) și să aflăm, astfel, o valoare teoretică, recomandabilă, dar musai să ținem cont și de factorii subiectivi de mai sus.

2. Nu-mi place apa, dar o pot înlocui cu sucuri naturale din fructe.

Grozav mit, în funcție de scopul propus! Dacă acesta este câștigarea rapidă a unor kilograme în plus, va funcționa perfect. Sucurile din fructe, naturale sau nu, conțin zahăr (fructoză) sau chiar zahăr obișnuit, adăugat de producători. Asta înseamnă că au conținut energetic. Calorii, mai pe șleau. Din moment ce trebuie să bem multe căni de apă/sucuri pe zi, strângem sute de calorii inutile. Calorii pe care noi nu le luăm în calcul atunci când ne alcătuim mesele. Ce bem din pahar și nu mâncăm cu furculița, creierul nu consideră că e mâncare, ci apă. În zilele noastre, când oricum mâncăm mai mult decât avem nevoie, nu ne mai permitem să ne luăm calorii și din banalul gest de a bea apă.

3. Apa minerală balonează.

Există sute de alimente care balonează, mai puțin apa minerală. Dacă avem acest disconfort, vă asigur că trebuie să ne uităm mai degrabă în farfurie decât la sticla de apă. Cantitatea de apă minerală recomandată pe zi este de două căni. N-am întâlnit pe cineva, până acum, care să se plângă de acest aspect. Mă refer la persoanele care au deja obiceiuri sănătoase de mâncat și ordinea făcută în frigider. 

4. Dacă beau apă, mi se umflă picioarele și mâinile.

În mod paradoxal, adevărul este exact pe dos. Bând apă, prevenim retenția de apă. Persoanele care beau apă în mod frecvent, ca obicei instalat de ceva vreme, nu se mai plâng de retenție de apă. Sigur că, neobișnuit să bei apă, te vei simți plin la primul pahar de apă băut, iar faptul că o să mergi la baie destul de des, la început, amplifică acest disconfort.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


5. Nu e bine să beau apă rece imediat după ce fac efort.

Orice lichid băut la altă temperatură decât cea normală a organismului va crea disconfort. Și dacă bem lichide foarte reci și dacă bem lichide la temperaturi înalte. Acele crampe din stomac sau “arsuri” din cerul gurii ne indică acest lucru. Așadar, consumați alimente și băuturi la “temperatura camerei”, dacă vreți să vă purtați cu blândețe cu tubul digestiv. El este cel responsabil pentru mare parte din imunitatea noastră. 

6. Nu e bine să beau apă înainte de înot. 

Cred că e bine să stăm un pic mai mult pe gânduri înainte de a mânca sau a bea prea mult, înainte să facem efort. Nu e nimic mai neplăcut decât să nu poți respira cum trebuie, pentru că ai stomacul plin. Nu mâncarea sau băutura consumate atât de aproape de momentul efortului fizic o să ne dea energie, ci tot ceea ce facem până în momentul efortului

7. Pot înlocui o masă cu un pahar mare de apă.

Heheee, ce ușoară ar fi viața noastră dacă am putea face lucrul ăsta pe termen lung! Din păcate, minunea (adică senzația de sațietate) ține doar câteva minute. Dacă vorbim de foame emoțională, obiceiul de a bea un pahar mare cu apă poate avea efect, o vreme. Dacă vorbim, însă, de foame biologică, foame adevărată, provenită din deficit caloric, atunci după paharul ăsta mare de apă ar fi bine să mâncăm ceva concret. Orice. Mitul acesta chiar nu funcționează, mai ales în cazul dietelor. Înfometarea, pe lângă faptul că este chinuitor de dus zi de zi, nu este o strategie bună de slăbit pe termen lung. Nimeni nu se poate chinui în halul ăsta toată viață. Iar în slăbit, nu merită să faci schimbări pe termen scurt. În concluzie, hidratarea e bună, dar nu ține loc de mâncare propriu-zisă. 

8. Dimineața, e bine să beau un pahar mare de apă.

Apa băută dimineața ajută la hidratare, având în vedere că nu am băut nimic toată noaptea. Mai stimulează digestia și cam atât. Expresii precum “vindecă și curăță” sunt mult exagerate. Ar putea fi adevărate dacă am continua cu obiceiurile sănătoase pe tot parcursul zilei, însă doar acest gest izolat nu compensează nimic cu adevărat. Un pahar de apă dimineață, doi covrigi ca masă de prânz, un pachet de țigări fumat, o sticlă de băutură carbogazoasă și niște pizza seara n-or să ne ducă în Raiul Mâncatului Sănătos, ci poate un pic mai repede la baie, la primele ore ale dimineții. Cam atât. 

Comportament sănătos nu înseamnă câteva obiceiuri răzlețe, ci ceea ce facem și gândim zi de zi ca multitudine de obiceiuri. 

9. Apa cu puțină sare hidratează mai bine.

Asta îmi aduce aminte de un sfat suprarealist, dat de o doamnă pe net, pentru vindecat COVID-ul. Se recomanda… consumul de brânză maturată de oaie, pentru că are multă sare?!  

Să fim serioși! Toți știm că sare există, de fapt, în toate produsele. Și nu se acordă atenție acestei cantități de sare pe care o consumăm în diverse produse sau pe care o adăugăm cu mână noastră, în mâncare, zilnic. Singurul lucru care “ne mai lipsește” este să punem sare ȘI în apă. Hidratarea slabă pe care o avem este consecința faptului că nu consumăm suficiente lichide, nu că apa ar trebui îmbunătățită cu ceva. Nu mai mâncăm ciorbe, pentru că nu e îndeajuns de fashionable și nici nu dau bine pe Instagram. Nu mai bem suficientă apă pentru că nu avem timp să mergem la baie prea des. Iaurturile le preferăm tot mai cremoase și mai scurse de zer, iar din comoditate alegem ca fruct preferat bananele, în detrimentrul altor fructe mai zemoase, dar care necesită să le curățăm înainte de a le mânca. Și așa mai departe. Deci lăsați apa așa cum e ea, fără gust, culoare sau miros. În viața asta tot mai complicată, e bine ca unele lucruri să rămână simple.  

10. Pot înlocui apa cu lapte.

O cană de lapte poate fi o gustare potrivită atunci când îți e mai degrabă sete decât foame, dar ca lichid de hidratare fără calorii, fără efort digestiv (prezența lactazei, enzima ce digeră lactoza din lapte este tot mai firavă în cazul adulților), apa rămâne cea mai bună opțiune 

În concluzie, nu, n-are rost să facem asta, atâta timp cât resursele de apă ale Planetei ne permit să rămânem la varianta inițială de hidratare. 

11. Cafeaua deshidratează.

Parțial adevărat. Ca să fie total adevărat, aș reformula, însă, așa: cafeaua și alcoolul deshidratează în cazul în care nu consumăm îndeajuns de multe lichide sau apă.  

O cană sau două de cafea nu deshidratează o persoană cu un nivel bun de hidratare! Obiceiul de a avea lângă fiecare ceașcă de cafea și o cană de apă este unul care susține un nivel bun de hidratare pe parcursul zilei. Persoanele care nu consumă apă la un nivel satisfăcător necesităților corpului au un nivel slab de hidratare, indiferent dacă beau cafea sau nu. Deci nu cafeaua este problema aici, ci consumul insuficient de apă.

Citește și:

Picătura care umple paharul

6 moduri simple prin care să descoperi minunile oferite de natură

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Despre beneficiile consumării alimentelor în sezonul lor de coacere

WELLBEING//

Frumusețea vine din interior… dacă ai grijă să consumi alimentele benefice organismului tău!

WELLBEING//

Dieta burnout: de ce atât de mulți antreprenori văd obiceiurile alimentare nesănătoase ca pe un semn de ambiție

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.