WELLBEING//

11 alimente pentru un creier mai agil

Știai că hrana pe care o consumi îți afectează abilitățile cognitive?


În următoarele 4 minute vei afla:

– Care e legătura dintre zahăr și depresie.
– Ce să pui în coșul de cumpărături, dacă vrei conexiuni neuronale mai rapide.


Centralizează toate informațiile, reglează ritmul cardiac, respirația, digestia, reproducerea… Datorită lui vedem, vorbim, simțim. Creierul este cel mai complex organ uman și este important să avem grijă de el.

Iar stilul de viață ne influențează sănătatea creierului; prin stil de viață înțelegem alimentație, mișcare, nivel de stres și, bineînțeles, odihnă.

Când vine vorba despre alimentație, s-a demonstrat recent că anumiți nutrienți pot influența funcția cognitivă, pot proteja creierul și pot reduce efectele îmbătrânirii, precum hrana bogată în vitamine, minerale, în antioxidanți (adică ceea ce ferește creierul de stresul oxidativ). În schimb, dacă alimentația noastră conține preponderent zaharuri, produse rafinate, procesate, acestea vor amplifica stresul oxidativ și inflamația.

Mai mult, sunt studii care demonstrează că există o legătură directă între alimentația bogată în zaharuri rafinate și buna funcționalitate a creierului, aceastea putând favoriza chiar și apariția unor afecțiuni ale sănătății mentale, de tipul depresiei. Având aceste informații, oare ce ar trebui să pui pe lista de cumpărături, pentru a avea un creier sănătos?

Cele mai indicate alimente pentru sănătatea creierului

Peștele gras

Somonul sălbatic, macroul și sardinele sunt bogate în acizi grași Omega-3, de care creierul are nevoie în fiecare zi.

Creierul este 60% grăsime, iar studiile arată că acizii grași de tipul DHA pot îmbunătăți memoria și abilitățile cognitive. Mai mult, proprietățile anti inflamatorii ale Omega-3 pot ajuta în cazul diagnosticului de ADHD. 

Supa de oase

Colagenul prezent în supa de oase este benefic pentru sănătatea pielii, a articulațiilor, a microbiomului, dar și a creierului, datorită aminoacizilor conținuți (glicină și prolină), care ajută la îmbunătățirea memoriei.

Fructele de pădure 

Toate fructele de pădure, de la fragi la afine, sunt bogate în antioxidanți care ajută la îmbunătățirea memoriei, dar conțin și zaharuri naturale (care se metabolizează în glucoză, necesară pentru creier) și fibre. Putem să le consumăm atunci când este sezonul lor, dar le putem păstra și la congelator, pentru iarnă. 

Nucile

Poate nu întâmplător au forma unui creier: nucile conțin proteine și grăsimi sănătoase, de tipul acidului alfa linoleic. Acesta susține atât buna funcționare a sistemului cardiovascular, cât și pe cea a creierului. 

Turmericul

Condimentul folosit cu precădere în bucătăria indiană este recunoscut pentru propietățile sale anti-inflamatorii, dar și pentru efectele benefice împotriva declinului cognitiv. În India, adulții în vârstă au un risc de 4 ori mai mic de a dezvolta Alzheimer, decât adulții din aceeași categorie de vârstă din SUA.


Povești care vă inspiră, care vă vor emoționa și care, în același timp, vă vor ajuta să rămâneți sănătoși emoțional și fizic.

→ Săptămânal la tine în inbox.


Fasolea neagră

Este bogată în vitaminele din complexul B, în special în acid folic și B6. Acidul folic are efect neuroprotector și reduce riscul de apariție a sindromului Alzheimer.

Legumele cu frunze verzi

Spanacul, rucola, varza kale sunt bogate în vitamine, minerale și fibre necesare pentru sănătatea creierului. Aceste legume conțin cantități mari de vitamina E, vitamină care îmbunătățește funcționarea mitocondriilor și a sistemului nervos.

Salvia

Plantă aromatică din familia mentei, salvia nu e folosită prea des în bucătăria românească, deși îmbunătățește memoria și puterea de concentrare, conform United Brain Association. Este excelentă cu cartofi la cuptor!

Uleiul de măsline extravirgin

Este bogat în grăsimi Omega-3 și în vitamina E. Uleiul de măsline extravirgin conține și grăsimi mononesaturate, benefice atât pentru creier, cât și pentru inimă.

Carbohidrații complecși

Glucoza este singura sursă de hrană a creierului, însă este important să provină din alimente simple, curate, și nu din alimente procesate. Carbohidrații complecși conțin zaharuri naturale care se transformă în glucoză, dar și fibre, care ajută ca absorbția acesteia să fie lentă, fără a influența negativ secreția de insulină. Cele mai bune surse de carbohidrați complecși sunt cerealele integrale, legumele și fructele.

Apa

Apa este esențială pentru funcționarea creierului: ajută la absorbția nutrienților, la formarea proteinelor, iar deshidratarea produce dezechilibre, ce afectează funcționarea creierului și poate provoca dureri de cap, schimbări ale stării de spirit, reacții întârziate.

Pentru a funcționa cât mai bine, creierul are nevoie de nutrienți de calitate, de hrană cu proprietăți anti-inflamatorii, iar trecerea de la o alimentație bogată în zaharuri și produse procesate la o alimentație curată va avea efecte pozitive asupra creierului și asupra întregului organism. Schimbările nu sunt ușoare, dar merită din plin răbdarea noastră.

Concluzii

Nu există un aliment magic sau un supliment minune care să ne păstreze tineri pentru totdeauna, dar există alegeri alimentare care ne pot ajuta să fim energici și sănătoși până la vârste înaintate și care să ne ajute să îmbătrânim frumos.

Data viitoare când mergem la supermarket, ar trebui să fim atenți la ce punem în coș. Și nici o vizită la piață nu ne-ar strica…

Citește și:

Coronavirus: Cum să mănânci pentru a-ți întări sistemul imunitar

Legătura dintre hrană și fericire

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Silueta post banana bread: cum mâncăm sănătos

Products and ingredients containing omega 3 acids and dietary fiber, healthy nutrition and acid diet concept
WELLBEING//

Ghidul Thrive: totul despre nutriție

SELF-IMPROVEMENT//

5 moduri în care ți se schimbă viața după ce devii mamă

Înscrie-te pentru a primi newsletter-ul

Thrive Global
Curajul este ca un mușchi. Și știu din proprie experiență că pe măsură ce îl exersezi devine din ce în ce mai ușor să nu te lași copleșit de temeri.

- Arianna Huffington

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.