EFICIENȚĂ//

10 cărți pe care să le citești toamna asta

Dacă tot a început școala, iată și lista noastră de lecturi preferate în acest sezon!

Când corpul spune nu. Costul stresului ascuns, Gabor Maté, editura Curtea Veche

Nu există oameni care să nu fi trecut prin episoade de stres acut, fie el provocat de fenomene exterioare, fie produs din cauze interioare. Boala secolului al XXI‑lea ne-a făcut pe toți să simțim măcar de câteva ori în viață că am ajuns la capătul puterilor, determinându-ne să luăm măsuri urgente ca să restabilim echilibrul. După câteva decenii de carieră medicală de excepție, în care a urmărit legătura dintre stres și boală, Gabor Maté a strâns laolaltă poveștile pacienților săi, le-a confruntat cu cele mai recente studii clinice și a dezvăluit consecințele imediate, deseori ignorate, ale stresului de zi cu zi. Cartea sa este un semnal de alarmă și o pledoarie pentru medicina biopsihosocială, una dintre cele mai bune căi prin care ne putem elibera de această cumplită afecțiune a epocii noastre.

Puterea emoțiilor pozitive, Barbara L. Fredrickson, editura Litera

Suntem familiarizați cu negativismul. Îl vedem peste tot și îl simțim mai des decât ne-am dori. Ne întunecă judecata și ne face posaci și critici față de noi înșine și de alții. Ne afectează discuțiile cu partenerul de viață, copiii sau colegii de muncă. Hrănește toate emoțiile negative care conduc la nefericire, depresie, tulburări de somn, furie, amărăciune și chiar afecțiuni somatice. Dar ce putem spune despre optimism? Ce știm, cu adevărat, despre el? Cum ne poate transforma viața? Timp de mai bine de 20 de ani, Barbara L. Fredrickson a încercat să răspundă acestor întrebări prin teste și experimente de laborator menite să-i ajute pe oameni să înțeleagă optimismul și să se folosească de această sursă de putere. Rețeta ei pentru o viață mai bună conține tehnici ușor de aplicat ce limitează impactul negativismului asupra vieții noastre de zi cu zi, dar și instrumente practice pentru evaluarea și cultivarea emoțiilor pozitive. Bazată pe cele mai recente informații din domeniu, cartea reprezintă un adevărat ghid pentru depășirea obstacolelor, crearea de relații mai bune cu cei din jur și o viață fericită.

Între două lumi, Sulieka Jaouad, editura Humanitas

La numai douăzeci și doi de ani, Suleika Jaouad are în față un viitor strălucit. Visurile îi sunt însă curmate de un diagnostic necruțător: leucemie, cu 35% șanse de supraviețuire. Vor urma ședințe îndelungate de chimioterapie și o operație foarte riscantă: transplant de măduvă. În ciuda suferinței fizice și psihice extreme, Suleika Jaouad găsește puterea de a ține un jurnal, în care consemnează amănunțit încercările la care o supune boala. Când, după patru ani, primește în sfârșit vestea că nu mai suferă de cancer, descoperă că vindecarea sufletească de abia acum începe. Dorința de a se reintegra în lumea celor sănătoși o îndeamnă să pornească într-o lungă călătorie cu mașina, împreună cu terierul ei. Pe drum, îi întâlnește pe câțiva dintre noii prieteni cu care corespondase despre boală și nu numai. În comuniunea cu ei își găsește speranța și puterea de a începe o nouă viață.

De ce nu fac zebrele ulcer? Ce este stresul, cum ne îmbolnăvește și cum îl putem combate, Robert M. Sapolsky, editura Publica

După cum explică însuși autorul, cei mai mulți dintre noi rămânem treji în timpul nopții, nu din cauză că ne frământă răspunsul la întrebarea dacă avem lepră sau malarie. În schimb, bolile de care ne temem – și cele de care suferim în prezent – sunt boli provocate de acumularea lentă a unor vătămări, precum bolile de inimă și cancerul. Când suntem îngrijorați sau afectați de stres, corpul nostru declanșează aceleași reacții fiziologice întâlnite și la animale, dar noi nu rezolvăm conflictul în aceeași modalitate – luptând sau rupând-o la fugă. Cu timpul, această activare a unei reacții la stres ne îmbolnăvește literalmente. Combinând cercetări dintre cele mai avansate cu o doză sănătoasă de umor agreabil și cu sfaturi practice, De ce nu fac zebrele ulcer? explică modul în care stresul prelungit provoacă sau intensifică o varietate de calamități, printre care depresia, ulcerele, colita, bolile de inimă și altele. În plus, ne oferă o îndrumare esențială în ceea ce privește controlul reacțiilor noastre la stres. Această ediție nouă promite să fie cea mai cuprinzătoare și mai captivantă de până acum.

Cartea alinării, Matt Haig, editura Nemira

Cartea alinării e pluta de salvare a lui Matt Haig: o colecție de note, liste, povești scrise de-a lungul anilor, cu scopul de a-i reaminti sinelui din viitor că lucrurile nu sunt mereu așa cum par. Surse literare sau filozofice din întreaga lume, istorie, știință, multe experiențe personale sau povești inspiraționale – toate amestecate cu căldura și calmul scriitorului care ne reamintește mereu că e bine să încetinim și să apreciem frumusețea și hazardul existenței noastre. Iată cartea de care să te apuci atunci când ai nevoie de înțelepciunea unui prieten, de alinarea unei îmbrățișări sau de reamintirea faptului că speranța izvorăște din locurile cele mai neobișnuite.

Mindfulness. 75 de meditații pentru reducerea stresului, sănătate mintală și pace interioară, Matthew Sockolov, editura Polirom

Înlătură efectele negative ale stresului, scapă de tulburările de somn și îmbunătățește-ți memoria și capacitatea de concentrare practicând mindfulness, un tip din ce în ce mai popular de meditație ale cărui rezultate benefice sunt atestate de numeroase studii științifice. Autorul prezintă o metodă simplă de abordare a tehnicii mindfulness, ce include mai multe variante de meditație, pe niveluri de dificultate, adaptate pentru diferite personalități, stiluri de viață și emoții, cu durata de la 5 la 25 de minute. Un ghid foarte util pentru primii pași în practica mindfulness, ca să-ți calmezi mintea și să-ți găsești pacea interioară.

Creierul fericit, Rick Hanson, editura Litera

Creierul nostru învață în permanență, așa că este proiectat să fie schimbat de experiențele pe care le trăim. El are însă tendința naturală de a se agăța de tot ce e negativ și e foarte reticent când vine vorba de memorarea informațiilor pozitive. Lucrul acesta ne-a fost necesar de-a lungul evoluției, dar în lumea modernă ne împiedică să ne bucurăm cu adevărat de viață. Rick Hanson, renumit psiholog și specialist în neuroștiință, ale cărui cărți au fost traduse în 26 de limbi, ne dezvăluie puterea experiențelor pozitive de a ne schimba funcționarea creierului, mentalitatea – și, prin urmare, și viața – în bine. Pornind de la cele mai noi descoperiri din domeniul neuroștiințific, prezentate într-un limbaj accesibil, cu ajutorul unor exerciții simplu de efectuat, cartea ne ajută să aplicăm corect cunoștințele legate de funcționarea creierului pentru a învăța să ne transformăm, să fim fericiți, optimiști și încrezători în propriile forțe.

Îmblânzirea singurătății. Angoasa de separare în psihanaliză, Jean-Michel Quinodoz, editura Trei

Singurătatea are două fețe: ea poate fi o sfătuitoare letală, însă, atunci când o îmblânzim, singurătatea poate deveni o prietenă extrem de prețioasă. Dar putem oare îmblânzi singurătatea? O putem oare preface într-un autentic mijloc de comunicare cu sine și cu celălalt? În această carte, Jean-Michel Quindoz, psihanalist cu practică privată și psihiatru consultant la Departamentul de Psihiatrie al Universității din Geneva, vrea să arate felul în care poate fi trăită experiența singurătății și cum se poate ea transforma în cadrul experienței psihanalitice, ca și felul în care se realizează tranziția de la un sentiment adesea ostil și deznădăjduit de singurătate înspre o singurătate îmblânzită, temelia încrederii în comunicarea cu sine și cu celălalt.

Îmblânzirea anxietății. Cum să oprim spirala îngrijorării și a fricii ca să ne vindecăm mintea, editura Curtea Veche 

Când vorbim despre anxietate, ne referim la o stare care poate merge de la o ușoară neliniște până la înfricoșătoare atacuri de panică. Ca să scăpăm de ea, voința nu e suficientă. În cartea sa, Brewer ne arată câteva tehnici cu adevărat utile. De la anxietate ni se trag comportamentele asociate diferitelor dependențe și obiceiuri nocive (de pildă, mâncatul pe fond de stres, procrastinarea, derularea fără încetare a știrilor de pe internet și verificarea rețelelor de socializare), prin care încercăm să facem față problemelor cotidiene.

Copilul invizibil, Gáspár György, editura Curtea Veche

În această ediție aniversară, actualizată și revizuită, Gáspár György ne dezvăluie o perspectivă inedită asupra conceptului de parenting, arătând că nu doar copilul e important, ci și părintele. El explică în detaliu dinamica interacțiunii părinte–copil și progresul ce rezultă din această legătură specială. Pentru că părintele este și el un copil la rândul său, căruia i-au lipsit grija, atenția, prețuirea și protecția, dar care în schimb a avut parte de respingere, indiferență și poate chiar violență.

Citește și:

6 tehnici care te vor ajuta să citești mai mult în anul care vine

Ce carte ți-a schimbat viața? 15 vedete ne-au răspuns

S-ar putea să-ți placă și…

WELLBEING//

Top 5 cauze ascunse ale stresului cronic

SELF-IMPROVEMENT//

Ce-a fost mai bun în 2019 și ce așteptăm de la 2020

WELLBEING//

Obiceiurile zilnice ale oamenilor care debordează de energie

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi o experiență plăcută. Pentru a continua navigarea pe site trebuie să fii de acord cu uzul lor. Mai multe informații despre modul în care folosim cookie-uri poți afla citind politica noastră de confidențialitate.